Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Brændeovn med gris!!!

Alt om Brændeovne
Morsø, Hwam, Scan, Aduro, Rais, Jøtul, Jydepejsen osv.
Besvar
tjavs1
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 48
Tilmeldt: 15 feb 2009 15:08

Brændeovn med gris!!!

Indlæg af tjavs1 » 15 feb 2009 17:10

Hej !
Er der nogen der har erfaring med en brændeovn med gris? Min tanke er at koble den på vandtanken som er placeret i oliefyret (1 enhed). Jeg har let og billig adgang til træ og har allerede en brændeovn, som jeg har stor nytte af. Jeg er ikke interesseret i et decideret fastbrændselfyr..
Mvh

Karsten


Brugeravatar
svæver
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 256
Tilmeldt: 04 jan 2007 18:16
Mit fyr: nu med Atmos dc32+1500 liter vand
Areal: 250

Re: Brændeovn med gris!!!

Indlæg af svæver » 15 feb 2009 18:00

Hej tjavs

Du skal i den grad passe på hvad du køber, jeg har en heta auqua 36, som er decideret fejlkonstrueret
omvendt har jeg nogle venner som fyrer hele deres hus op med en ABC med "gris" i.

/jørgen
Fri som fuglen, 1000 m oppe.
Svæveflyvning er det sjoveste man kan foretagesig----med bukser på----.
EB

GDS-stoker
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 36
Tilmeldt: 15 sep 2007 10:25
Mit fyr: DOR16kw / SCOTTE16kw.
Areal: 250
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 3200
Årligt forbrug: ca. 5 tons
Geografisk sted: Nordsjælland

Re: Brændeovn med gris!!!

Indlæg af GDS-stoker » 15 feb 2009 20:19

Hej.
Jeg har i en årrække fyret med en brændeovn som denne med vandgris.:http://www.bioovn.dk/. udover at varme direkte i huset er den tilsluttet en 1100 liter tank i kælderen ( er nok lidt rigeligt stor) som igen er koblet på centralvarmen, via en trevejs ventil.
Grundet pyrolyseforbrændingen får du en meget stor udnyttelse af brændet, med ordentligt tørt Eg el. Bøg kan du opnå en næsten ren blå flamme i det nederste brændkammer når ovnen er godt gennemvarm.
Mvh
Gds-stoker

tjavs1
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 48
Tilmeldt: 15 feb 2009 15:08

Re: Brændeovn med gris!!!

Indlæg af tjavs1 » 17 feb 2009 17:44

Det lyder rigtig spændende, men er det ikke nogle rimeligt dyre løsninger dem i nævner. Findes der en billigere metode.
Mvh
Karsten

mortenmorten
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 120
Tilmeldt: 27 nov 2014 18:41

Re: Brændeovn med gris!!!

Indlæg af mortenmorten » 13 dec 2014 00:02

GDS-stoker skrev:Hej.
Jeg har i en årrække fyret med en brændeovn som denne med vandgris.:http://www.bioovn.dk/. udover at varme direkte i huset er den tilsluttet en 1100 liter tank i kælderen ( er nok lidt rigeligt stor) som igen er koblet på centralvarmen, via en trevejs ventil.
Grundet pyrolyseforbrændingen får du en meget stor udnyttelse af brændet, med ordentligt tørt Eg el. Bøg kan du opnå en næsten ren blå flamme i det nederste brændkammer når ovnen er godt gennemvarm.
Mvh
Gds-stoker
Hej
Lyder rigtigt spændende, endelig en som har en bioovn.
Hvordan køre den med tanken på 1100 liter?
Hvor længe kan den køre på en brændeopfyldning og hvordan bliver temperaturen i tanken?
Hvordan bruger du den i det daglige? Brænder den hele dagen eller er det nok kun morgen/aften eller...?
Er det en standard eller er den udbygget med vandharber?
Hvordan bliver temperaturen i rummet hvor den står når der skal lades på tanken?
Lidt mange spørgsmål, men håber at det er ok?


GDS-stoker
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 36
Tilmeldt: 15 sep 2007 10:25
Mit fyr: DOR16kw / SCOTTE16kw.
Areal: 250
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 3200
Årligt forbrug: ca. 5 tons
Geografisk sted: Nordsjælland

Brændeovn med gris!!!

Indlæg af GDS-stoker » 14 dec 2014 16:51

Hej.
Jeg skal prøve at svare på dine spørgsmål :-)
Tanken er en traditionel gammel olietank ( oprindelig 1200 liter ) den ville sikkert fungere bedre hvis den fik en "ladomat" ventil monteret til at styre lagdelingen i tanken, men en typisk lørdag el. søndag hvor jeg går og "småfyrer" over hele dagen, vil temp. i toppen af tanken sidst på dagen være oppe på kogepunktet, så buldrer det godt i den åbne ekspantions tank :-)
En brændeopfyldning kører vel typisk 1 til 1.5 time, meget afhængigt af brændets kvalitet, man skal jo huske på at der er " knald" på forbrændingen, og det skal der være for at opnå den høje udnyttelse af brændet, ikke noget med at skrue ned for luften, for at "knibe" den.
Den har ikke vandharper, jeg købte min ovn i 1998, da kunne man ikke få disse harper.
Den er placeret i stuen, men står i en lille åbning i væggen ud mod entreen,, således at den varmer "forlængs" ud i stuen og "baglængs" ud i entreen, hvor der er åbent op til 1 sal.
Den giver rigeligt varme både til vandet og rummene.
Håber dette gav dig svar, ellers skriv igen :-)

mortenmorten
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 120
Tilmeldt: 27 nov 2014 18:41

Brændeovn med gris!!!

Indlæg af mortenmorten » 14 dec 2014 20:40

GDS-stoker skrev:Hej.
Jeg skal prøve at svare på dine spørgsmål :-)
Tanken er en traditionel gammel olietank ( oprindelig 1200 liter ) den ville sikkert fungere bedre hvis den fik en "ladomat" ventil monteret til at styre lagdelingen i tanken, men en typisk lørdag el. søndag hvor jeg går og "småfyrer" over hele dagen, vil temp. i toppen af tanken sidst på dagen være oppe på kogepunktet, så buldrer det godt i den åbne ekspantions tank :-)
En brændeopfyldning kører vel typisk 1 til 1.5 time, meget afhængigt af brændets kvalitet, man skal jo huske på at der er " knald" på forbrændingen, og det skal der være for at opnå den høje udnyttelse af brændet, ikke noget med at skrue ned for luften, for at "knibe" den.
Den har ikke vandharper, jeg købte min ovn i 1998, da kunne man ikke få disse harper.
Den er placeret i stuen, men står i en lille åbning i væggen ud mod entreen,, således at den varmer "forlængs" ud i stuen og "baglængs" ud i entreen, hvor der er åbent op til 1 sal.
Den giver rigeligt varme både til vandet og rummene.
Håber dette gav dig svar, ellers skriv igen :-)
Mange tak for svarene.
Når du småfyrer en hel dag, er det så med fuld smæk på forbrændingen?
Hans oplyste at hvis man fyldte brænderummet ville den kunne brænde i mange timer, måske 4-6 timer, som jeg husker det.
Er du ellers tilfreds med den og ville du købe en magen til hvis du skulle købe en ny?
Har du haft nogle problemer med den? Vedligeholdelse?
Kan man sige at din er delvist indmurreet?
Hvad er temperaturen op vandet som forlader ovnen ?
Rigelig varme til rummene - skal man så " sidde i underbukser " om eftermiddagen / aftenen efter en dag med gang i ovnen?

GDS-stoker
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 36
Tilmeldt: 15 sep 2007 10:25
Mit fyr: DOR16kw / SCOTTE16kw.
Areal: 250
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 3200
Årligt forbrug: ca. 5 tons
Geografisk sted: Nordsjælland

Brændeovn med gris!!!

Indlæg af GDS-stoker » 14 dec 2014 22:55

Hej igen.
Når jeg " småfyrer" en hel dag, så betyder det at jeg tænder rigtigt op om morgenen, og så holder liv i ovnen i løbet af dagen ved at smide et par klodser på engang i mellem når den er ved at brænde ud, men stadig ikke noget med at knibe luften. Og ja, efter sådan en dag er der "dejligt varmt i hele huset" :-)
Jeg har en pumpe på som starter når vandet i grisen når ca. 85C og stopper igen ved ca. 75C. ( svigter pumpen koger det øjeblikkerligt)
4-6 timers brændtid syntes jeg lyder af meget hvis forbrændingen skal være optmal !!
Reparationer.: jeg har lavet en ny askeskuffe, udskiftet de to ildfaste plader i øverste kammer + sat en ekstra plade bagerst i kammeret for at hæve tempereturen i kammeret. udskiftet risten i bunden et par gange. Absolut småting.
Den er nærmest installeret i en muret " tunnel" så den rager slet ikke ud i stuen.
Om jeg vil købe en magen til igen ?? Jeg er ikke klar over hvilke alternativer der er på merkedet i øjeblikket. Man kan sige at hvis ikke den var indbygget som min er, ville den fylde godt op i stuen.


Besvar