Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Evt alternativ til pillefyr.

Alt om Brændeovne
Morsø, Hwam, Scan, Aduro, Rais, Jøtul, Jydepejsen osv.
Besvar
Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
Indlæg: 7985
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Givet likes: 1380 gange
Modtaget likes: 796 gange

Evt alternativ til pillefyr.

Indlæg af Lintz » 16 jun 2022 07:34

Kan jo ikke lade være med at gå og spekulere lidt over hvad alt denne uro i verden fører til og om vi eventuelt kommer til at fryse grundet at træpiller ikke kan skaffes.
Varmepumpe er nok ikke løsningen til vores hus men måske en luft til luft som supplement.
Man kan jo også sætte Scotten til side og indkøbe en Stoker men hvad med at skifte brændeovnen ud med en til vand?
Vil det virke selv om den står i den anden ende af huset.
Kan man bare koble den til frem og retur ved en radiator?
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.


Brugeravatar
pille bruger
Supporter
Supporter
Indlæg: 9830
Tilmeldt: 14 nov 2008 17:57
Mit fyr: RTB
Areal: 160
Brændsel: piller + 30 rør solfanger
Dagligt forbrug: 10 kg.
Årligt forbrug: 3400 kg.
Geografisk sted: Svendborg
Givet likes: 81 gange
Modtaget likes: 275 gange

Re: Evt alternativ til pillefyr.

Indlæg af pille bruger » 16 jun 2022 09:32

Du kan hurtigt kaste en pæn sum penge op i luften icon_cheesygrin.gif
Der har altid været bump på vejen, efter nogen tid bliver de løst.
Jeg tror man skal vente med store ændringer i fyr indtil der kommer noget helt nyt.
Hvis du regner lidt på hvad du får af varme fra pillefyr kontra varmepumpe + udgift til ny varmepumpe, så kan pillerne stadig være et godt valg new4
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/

svanggaard
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1214
Tilmeldt: 08 aug 2013 00:34
Mit fyr: RTB 10kW/ATMOS DC18S/Morsø
Areal: 189+110VVB
Brændsel: Selvskovet brænde, træpiller og sol
Fremviser gerne i postnummer: 9830
Geografisk sted: Tæt på Hjørring
Givet likes: 147 gange
Modtaget likes: 282 gange

Re: Evt alternativ til pillefyr.

Indlæg af svanggaard » 16 jun 2022 11:04

Det kommer nok også an på pladsforholdende og installationen i øvrigt. Selv har jeg brændekedel stående ved siden af pillefyret. Det giver rigtig go' mening for mig, da jeg har egen skov og dermed adgang til billigt brænde.

Mht. brændeovn med gris kunne du måske overveje at installere et varmeflytningsanlæg i stedet. Hvis du har mulighed for at trække ventilationsrør rundt i boligen kan du lettere flytte varmen rundt.

Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
Indlæg: 7985
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Givet likes: 1380 gange
Modtaget likes: 796 gange

Re: Evt alternativ til pillefyr.

Indlæg af Lintz » 16 jun 2022 16:56

svanggaard skrev:
16 jun 2022 11:04
Det kommer nok også an på pladsforholdende og installationen i øvrigt.
Kort og godt
Skal der noget ind i fyrrummet så skal der først noget ud.

svanggaard skrev:
16 jun 2022 11:04
Mht. brændeovn med gris kunne du måske overveje at installere et varmeflytningsanlæg i stedet. Hvis du har mulighed for at trække ventilationsrør rundt i boligen kan du lettere flytte varmen rundt.
Korrekt. Tænkte bare om installationen ville fungere ved at koble på som nævnt i trådstart.

Med hensyn til varmegenanvinding er det også en mulighed men så tror jeg en lille brændeovn i forstue gør næsten lige så meget gavn.

Som Pillebruger også er inde på så skal man passe på ikke at bruge en million for noget som måske kun er nødvendig i et par år hvis pillerne kommer ned i et fornuftigt leje igen.
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.

Brugeravatar
Dunas
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 989
Tilmeldt: 15 apr 2010 18:17
Mit fyr: Version 7.0680 BS - 10 og 16 Kw brænder.
Areal: 153
Brændsel: 6 mm træpiller
Årligt forbrug: 4 tons
Givet likes: 53 gange
Modtaget likes: 126 gange

Re: Evt alternativ til pillefyr.

Indlæg af Dunas » 16 jun 2022 18:16

pille bruger skrev:
16 jun 2022 09:32
Du kan hurtigt kaste en pæn sum penge op i luften icon_cheesygrin.gif
Der har altid været bump på vejen, efter nogen tid bliver de løst.
Jeg tror man skal vente med store ændringer i fyr indtil der kommer noget helt nyt.
Hvis du regner lidt på hvad du får af varme fra pillefyr kontra varmepumpe + udgift til ny varmepumpe, så kan pillerne stadig være et godt valg new4
Jeg er enig, tror det er overkill og begynde, at skifte sit pillefyr ud nu. Der er masser af uro på de økonomiske markeder.
Det er en nødvendighed og få inflationen ned igen.
Mig bekendt er træpiller stadigvæk det billigste og bruge til opvarmning. Om det bliver dyrere til næste år, må tiden jo vise.
Ja prisen er gået højt op på træpiller, og vil sikker stigere endnu mere. MEN på et tidspunkt vil den falde igen, ikke tilbage til det leje,
som sidste år.
For mig giver det mening og opsætte brændefyr, brændeovn eller stoker, hvis man har mere eller mindre gratis adgang til træ eller flis. Ellers ikke.


triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5479
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 405 gange
Modtaget likes: 423 gange

Re: Evt alternativ til pillefyr.

Indlæg af triumph » 17 jun 2022 21:16

En gris i brændeovnen har vel den ulempe at det er svært at få VV, uden at få varme.
Og hvis der ikke er behov for varme i stuen, er det jo ikke optimalt.

Er der VV når man står op om morgenen ?

Elprisen er fordoblet (lige som pilleprisen) Så elvarme til vv beholder er ikke gratis.
Uden at jeg har regnet på det (og ikke kan spå ud i fremtiden) Så tror jeg at forholdet mellem opvarmning af vp og piller er konstant.
Dog med det forbehold, at el er dyrt om vinteren (Hvor en vp bruger meget el).
Piller er også dyrere om vinteren, men ikke så meget som el, og man kan købe piller og lægge på lager.

Hvad koster brænde. briketter var dyrere end piller ?

Svineri i stuen

Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
Indlæg: 7985
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Givet likes: 1380 gange
Modtaget likes: 796 gange

Re: Evt alternativ til pillefyr.

Indlæg af Lintz » 17 jun 2022 22:09

triumph skrev:
17 jun 2022 21:16
En gris i brændeovnen har vel den ulempe at det er svært at få VV, uden at få varme.
Og hvis der ikke er behov for varme i stuen, er det jo ikke optimalt.

Er der VV når man står op om morgenen ?

Elprisen er fordoblet (lige som pilleprisen) Så elvarme til vv beholder er ikke gratis.
Uden at jeg har regnet på det (og ikke kan spå ud i fremtiden) Så tror jeg at forholdet mellem opvarmning af vp og piller er konstant.
Dog med det forbehold, at el er dyrt om vinteren (Hvor en vp bruger meget el).
Piller er også dyrere om vinteren, men ikke så meget som el, og man kan købe piller og lægge på lager.

Hvad koster brænde. briketter var dyrere end piller ?

Svineri i stuen
Nu har jeg jo brændeovn i forvejen som står i køkkenet/Alrum. Den er fra ´05 så har nogle år på bagen - fungerer dog fint men tanken var bare at vist det viser sig at pillepriserne holder sig meget højt oppe kunne man måske med fordel skifte brændeovnen ud og få den med gris.
Vi fyrer alligevel om vinteren i den så der vil ikke komme en mer-pris på træ og briketter.
Fyret kan jo stadig klare resten af huset samt vvb og solvarmen giver også et tilskud men det kunne jo være at i stedet for at bruge 200 kg piller om ugen når der er koldest kunne det måske skæres ned til 150 eller hvad ved jeg.
Så vil du så nok bare sige at så bruger jeg pengene på briketter istedet men kan altid hente en pind eller to hjem fra arbejde - så en besparelse vil der være.
Spørgsmålet var også mere om man kunne tilkoble sådan en fætter som jeg nævnte i trådstart.
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.

Hjemme teori
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2518
Tilmeldt: 28 feb 2008 23:46
Mit fyr: 16kW OPOP20 V.7 /Atmos 25GD+1800L Akku
Areal: 154m2
Brændsel: Brænde, sol , træpiller
Årligt forbrug: 5,5 t pill
Geografisk sted: 4295, Stenlille
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 233 gange

Re: Evt alternativ til pillefyr.

Indlæg af Hjemme teori » 18 jun 2022 11:18

Jeg gik selv tidligere med tanken og kom frem til at det sagtens kan lade sig gøre, men må have nogle problemer man skal have løst.

Jeg tænker først kontraventiler på pillefyr og gris, så varmen ikke kan løbe baglæns og blive hældt ud af skorstenen hvis den ene kilde er slukket.
Så skal man for at prioritere grisen (da den forventes at være billigst og at den "skal" af med varmen) have et højere pumpetryk på denne end på pillefyret. Det kræver så at man får styret/lukket fremløbet når gris ikke laver noget. Måske en ventil, monteret direkte på grisen som lukker ved faldende temperatur.
Så er der mig bekendt ikke nogen brændeovn med gris som har lukket ekspansion, så den skal enten være åben eller med varmeveksler.
Og skal den bruges i overgangsperioderne, får man måske behov for en buffer?

VVB, tænker jeg bare skal styres af pillefyr så den sidder bag denne kontraventil.

Så jeg synes selv ideen var god, da jeg tænkte på det, men for dyrt og besværligt til at jeg fik det lavet.
Mvh. Sophus


Besvar