Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Virkningsgrad forskel i brændeforbrug.

Alt om Brændeovne
Morsø, Hwam, Scan, Aduro, Rais, Jøtul, Jydepejsen osv.
Besvar
Jens426
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 7
Tilmeldt: 03 aug 2020 20:45

Virkningsgrad forskel i brændeforbrug.

Indlæg af Jens426 » 10 jun 2022 07:26

Kan se mit gamle fyr har en virkningsgrad op til 82 og at et nyt fyr ligger på 90.

Nogle der kan oversætte det til hvad forskellen i brændeforbrug vil være hvis jeg f.eks bruger 10 rm Gran om året.

Ændre regnestykket sig i forhold til de 2 fyr, hvis begge kørte på buffertank. Mit gæt er at et 90% fyr skal have buffertank for at nå 90 og mit gamle fyr er bygget til uden buffertank og derfor kun en virkningsgrad på 82 fordi udregningerne er baseret uden buffertank.

Nogle tanker/ideer/kommentare


Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 5003
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Modtaget likes: 440 gange

Re: Virkningsgrad forskel i brændeforbrug.

Indlæg af John Skov Jensen » 10 jun 2022 16:36

Hvis din gamle kedel skal holde de 82 % virkningsgrad uden buffertank skal der sjatfyres hvert 15 min
Den mister som alle andre brændekedler sin virkningsgrad ved neddrosling af effekten pga manglende buffer

Så hvis du sammenligner to kedler med 82, og 90 % virkningsgrad der begge er tilsluttet på samme måde til en buffer vil du opnå 8 % mere energiudnyttelse, så i dit tilfælde vil du spare ca en rm træ

Hjemme teori
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2518
Tilmeldt: 28 feb 2008 23:46
Mit fyr: 16kW OPOP20 V.7 /Atmos 25GD+1800L Akku
Areal: 154m2
Brændsel: Brænde, sol , træpiller
Årligt forbrug: 5,5 t pill
Geografisk sted: 4295, Stenlille
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 233 gange

Re: Virkningsgrad forskel i brændeforbrug.

Indlæg af Hjemme teori » 11 jun 2022 01:24

Jeg vil give John ret, men tænker lidt på hvilket fyr du har og hvordan det er testet?

For ja, måske det kan køre med en virkningsgrad på 82%, men hvad er års virkningsgrad uden buffer?

Nogen gange skal det lave 4kW andre gange 8kW, så hvordan er det testet. og er det uden buffer, ved hvilken ydelse.

Mit fyr er testet ved 25kW og skal derfor have buffer og så håber jeg på dets opgivelser måske kan tilnærmes (selvom jeg ikke har ensartet brænde og mangler lidt kompetencer). Skulle det sjat fyres tænker jeg virkningsgraden ville ryge helt i skoven. Så uanset fyr, bør du have dig en buffer, hvis virkningsgraderne skal tilnærmes.
Mvh. Sophus


Besvar