Brændeovn med gris - akku tank - tilkobling til fyr

Alt om Brændeovne
Morsø, Hwam, Scan, Aduro, Rais, Jøtul, Jydepejsen osv.
Låst
Sologgris
Stoker IV
Stoker IV
4
Indlæg: 114
Tilmeldt: 02 dec 2019 10:56
Mit fyr: Ikke udfyldt
Areal: 240
Brændsel: brænde og olie
Fremviser gerne i postnummer: 3400
Har takket: 13 gange
Blevet takket: 10 gange

Brændeovn med gris - akku tank - tilkobling til fyr

Indlæg af Sologgris »

Som emner indikerer, så skal jeg have tilkoblet min brændeovn med gris samt akkutank til min eksisterende fyrløsning.

Jeg vil gerne have input til rørføring herunder ventiler (sikkerhed). Vi vil bibeholde fyret, men om vinteren, så skal brændeovnen med gris give tilskud til centralvarmesystemet. Vi kan sanke træ / købe billigt træ.

Baggrunden er, at jeg har købte et hus fra tresserne, som ligger på en skrænt. Der er fuld kælder, hvor halvdelen af kælderen er "fri", da huset jo ligger på en skrænt.

Vi har en eksisterede løsning med et gammelt fyr som centralvarmeløsning i kælderen, og vi får forbrugsvand via en vandvarmer (nyerere løsning). Oprindeligt har der været en løsning i kælderen, hvor der indtil 2004 også var en brændeovn med vandtank, som gik direkte ind på strengen fra fyret (efter cirkulationspumpen) til radiatorer og på samme tid til en varmtvandsbeholder. Denne løsning er lukket af, men rørerne eksisterer stadig - gammel brændeovn og varmtvandsbeholder har jeg fjernet, da det var fra tresserne. Oliefyret har en åben ekspansionsbeholder på loftet, som er i 1. sals højde. Vi har radiatorer i kælder og i stue-etage.

Jeg har fået installeret en lotus 2060 med gris (vandtank) og denne ovn er installeret og godkendt af skorstensfejrer. Endvidere har jeg en akku-tank på 500 liter med 8 udtag. Begge dele står ca 1,5 meter fra fyret i kælderen (akkutank lige ved siden af fyret og brændeovnen i et andet rum lige på den anden side af skorstenen).

Se tegning - den viser til venstre eksisterende anlæg, hvor jeg også har tegnet rørføringen - bemærk A1 til A4 som er gamle "udtag". Bemærk også hane 1, 2 og 3. Jeg skal på sigt have skiftet CP og trevejsventil (shunt). Til højre vises brændeovn med gris, laddomat og akku tank det er ikke sluttet sammen.
Notebook.pdf
(309.36 KiB) Downloadet 251 gange
Jeg har købe en laddomat og jeg har varmeveksler, såfremt varmeveksler kan give mening (hvis løsning skal være adskilt mellem fyr og akkutank).

1) I første omgang - hvorledes kobles brændeovn med gris ind på akku tanken (se skitse) og herefter hvorledes kobles akku tanken til fyret? Jeg tænker, at laddomat skal styres af temperatur på røgrøret på brændeovnen. Og - da jeg vil have haner på alle udgange på akku tanken, så tænker jeg, at jeg skal have sikkerhedsventil flere steder. Og - hvad med den åbne ekspansionsbeholder - er den stor nok nu med en 500 l akkutank? Man kan vel ikke kombinere med lukket ekspansionsbeholder (med mindre jeg har to adskilte kredsløb hvor varmeveksler er mellem fyr og "den nye løsning").
2) Fyret kører på ur/termostat - om muligt ønsker jeg så lidt ændring i rørføring som muligt, og jeg vil "lade fyret" leve sit eget liv (ur og jeg slukker for fyret/pumpen forår til efterår). Dermed accepterer jeg, at fyret til tider evt starter uanset "tilstanden" af varmt vand i akku tanken. Jeg ønsker ikke, at fyret på nogen måde skal varme akku tanken op, men accepterer, at der kan være noget selvcirkulation. Hvordan styres fremløb fra akkutanken til centralvarmesystemet? Jeg vil ikke fyre for meget i brændeovnen, så hele akku tanken varmes op til over 60 grader (hele tanken) - men selvfølgelig skal den "øversete del" af akkutanken være varm, så den giver et tilskud til centralvarmen.

Tak.

(på sigt får jeg solvarmeanlæg som skal have eget kredsløb og dermed gennem varmeveksler i akku tank - og så skal jeg også have min forbrugsvand fra akkutanken, hvor jeg tænker, at det sker via varmeveksler således kold vand til varmtvandsbeholderen varmes af varmeveksler inden det går til metro varmtvandsbeholderen. Men - begge dele senere, så blot til info og forståelse for, hvorfor jeg har en akku tank med 8 ud/indgange).

Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
12
Indlæg: 7985
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Har takket: 1380 gange
Blevet takket: 796 gange

Re: Brændeovn med gris - akku tank - tilkobling til fyr

Indlæg af Lintz »

Brugeren har oprettet 2 ens lydende tråde. Derfor låses denne.

Anden tråd. viewtopic.php?f=183&t=31627&p=345470#p345470

LINTZ / Redaktør
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.
Låst