Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Tørring af pladdervådt brænde

Alt om Brændeovne
Morsø, Hwam, Scan, Aduro, Rais, Jøtul, Jydepejsen osv.
SneglMJ
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 38
Tilmeldt: 12 dec 2019 09:28
Modtaget likes: 2 gange

Tørring af pladdervådt brænde

Indlæg af SneglMJ » 14 jan 2020 13:46

Vi har købt hus, og der medfølger en brændeovn og en væltet stabel dyngvådt brænde. Det har vist engang været stablet fint med en pressening over, men den tid er ovre, og den våde vinter har ikke været god ved træet.

Er der andet at gøre end at stable det fornuftigt et overdækket sted med god luft og så lade det ligge et par år? Og skal jeg i så fald tage nogle ekstra hensyn mon?

Kan det i øvrigt give mening at tage træet ind i et varmt fyrrum i små portioner? - eller vil jeg bare ende med et alt for fugtigt fyrrum? Fyrrummet er ikke ventileret på nogen måde.


Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
Indlæg: 7985
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Givet likes: 1380 gange
Modtaget likes: 796 gange

Re: Tørring af pladdervådt brænde

Indlæg af Lintz » 14 jan 2020 14:15

Stabel det udenfor så det kan få luft og er beskyttet ovenfra mod vand. Tør det ikke inde da vandet jo skal derfra. Du risikerer et fugtigt hus.
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.

Hjemme teori
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2518
Tilmeldt: 28 feb 2008 23:46
Mit fyr: 16kW OPOP20 V.7 /Atmos 25GD+1800L Akku
Areal: 154m2
Brændsel: Brænde, sol , træpiller
Årligt forbrug: 5,5 t pill
Geografisk sted: 4295, Stenlille
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 233 gange

Re: Tørring af pladdervådt brænde

Indlæg af Hjemme teori » 17 jan 2020 18:32

SneglMJ skrev:
14 jan 2020 13:46
Vi har købt hus, og der medfølger en brændeovn og en væltet stabel dyngvådt brænde. Det har vist engang været stablet fint med en pressening over, men den tid er ovre, og den våde vinter har ikke været god ved træet.

Er der andet at gøre end at stable det fornuftigt et overdækket sted med god luft og så lade det ligge et par år? Og skal jeg i så fald tage nogle ekstra hensyn mon?

Kan det i øvrigt give mening at tage træet ind i et varmt fyrrum i små portioner? - eller vil jeg bare ende med et alt for fugtigt fyrrum? Fyrrummet er ikke ventileret på nogen måde.
Brændet er nok vådt, men det er ikke det samme som vådt i frisk træ. Så du kan forvente at det tørrer hurtigere end frisk træ, da det er vand mellem cellerne og ikke i cellerne.

Og jeg mener i modsætning til lintz godt at du kan tørre en kurvfuld eller to i fyrrummet. Her tørres der feks. daglig tøj og det bliver der ikke fugtigt af. Selvom du skriver at der ikke er ventilation skal der i et brændselsfyret fyrrum være ventil til det fri. gennem denne ventil suger fyret frisk luft som sendes op gennem skorstenen efter at have været brugt i fyret. Så noget luft ryger der nok igennem alligevel.
Mvh. Sophus

SneglMJ
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 38
Tilmeldt: 12 dec 2019 09:28
Modtaget likes: 2 gange

Re: Tørring af pladdervådt brænde

Indlæg af SneglMJ » 22 jan 2020 09:26

Tak for svarene til jer begge. Jeg tror jeg fortolker jeres svar sådan, at jeg godt kan tørre til vores lille hyggeforbrug af brænde, men at det nok helst ikke skal gribe om sig :) jeg vil prøve at lægge en kurvfuld derud og se, om ikke rummet bliver ved med at være ok.

Det er en god pointe, at selvom rummet ikke er ventileret, så er der alligevel udskiftning af luften derude pga. fyret. Jeg har tænkt på det som uventileret, fordi der let bliver tilrøget, og derfor har jeg savnet et vindue eller noget udsug eller sådan noget, men det er selvfølgelig ikke det samme som at der slet ingen luftudskiftning er.

Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
Indlæg: 7985
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Givet likes: 1380 gange
Modtaget likes: 796 gange

Re: Tørring af pladdervådt brænde

Indlæg af Lintz » 22 jan 2020 10:55

SneglMJ skrev:
22 jan 2020 09:26


Det er en god pointe, at selvom rummet ikke er ventileret, så er der alligevel udskiftning af luften derude pga. fyret. Jeg har tænkt på det som uventileret, fordi der let bliver tilrøget, og derfor har jeg savnet et vindue eller noget udsug eller sådan noget, men det er selvfølgelig ikke det samme som at der slet ingen luftudskiftning er.
Du må da have en udluftning til det fri i fyrrum. Mener helt bestemt det er et krav. Fyret skal jo også bruge en masse luft til forbrænding. Hvis det ikke kan trække fra fyrrummet hvor tror du så det trækker luften fra.
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.


SneglMJ
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 38
Tilmeldt: 12 dec 2019 09:28
Modtaget likes: 2 gange

Re: Tørring af pladdervådt brænde

Indlæg af SneglMJ » 22 jan 2020 13:17

Det er et meget godt spørgsmål! Både mht. hvor luften kommer fra, og hvad jeg havde regnet med :) Sådan et fyrrum kommer jo desværre uden tegninger over indretningen - eller det gjorde vores i hvert fald. Jeg har ikke tænkt over, at fyret jo må få luft et eller andet sted fra for at fungere, men jeg HAR som sagt tænkt over, at rummet ikke virker til at være ventileret. Der er ikke noget vindue, og der er ikke en rist i væggen eller loftet eller noget i den retning, som jeg kan se. Rummet ligger i en gammel staldbygning ikke i direkte forlængelse af beboelsen, og derfor er der branddør. Helt generelt kan jeg faktisk slet ikke se, hvor der skal komme luft ind i rummet fra. Men det må der jo gøre.

Faktisk synes jeg, at en del ved det rum er lidt mystisk, og jeg bryder mig ikke om, at jeg ikke ved, hvordan det hele hænger sammen, men jeg ved ikke helt hvor jeg skal starte med at blive klogere.

Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
Indlæg: 7985
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Givet likes: 1380 gange
Modtaget likes: 796 gange

Re: Tørring af pladdervådt brænde

Indlæg af Lintz » 22 jan 2020 13:22

Når der er lukket til rummet skal den jo tage luft der hvor der nu er utæt.. eller baglæns igennem skorsten. Måske derfor Du døjer med røg.

Har fejer ikke godkendt fyrrum ?
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.

SneglMJ
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 38
Tilmeldt: 12 dec 2019 09:28
Modtaget likes: 2 gange

Re: Tørring af pladdervådt brænde

Indlæg af SneglMJ » 22 jan 2020 13:41

Vi havde fejer umiddelbart efter vi flyttede ind, og han havde ingen bemærkninger omkring noget ved pillefyret eller fyrrummet - kun brændeovnen i huset (stenene er i stykker). Det kan da være, vi skal have et ekstraordinært besøg.

Men når nu du siger det, så kan jeg da nævne et par ting. F.eks. virker fyret til at være meget følsomt over for blæsevejr. Det er en Baxi Multiheat, og den laver generelt en del alarmer (og stop) pga. for høj iltprocent i skorstenen, og de kommer specielt ofte, når det blæser. Når så fyret har været gået i stå lidt tid, og der kun lige præcist er gløder tilbage, så kan det stadig godt være sådan, at når jeg åbner for døren til kedlen, så kommer der en masse røg ud, som jo bare må have stået stille derinde, siden ilden gik ud. Det er også svært at tænde op uden at blive røget lidt til. Har faktisk fået lidt skældud af konen for nyligt for at ryge vores vaskerum til, fordi jeg har glemt at lukke ud til fyret, når jeg tændte op - og der er ellers to 90 graders sving og en 3 meter gang mellem vaskerummet og fyrrummet. Så det kan da sagtens være, at når dørene står åbent, er det simpelthen den vej, den naturlige udluftning lettest går. Ikke så positivt tænker jeg mig.

Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
Indlæg: 7985
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Givet likes: 1380 gange
Modtaget likes: 796 gange

Re: Tørring af pladdervådt brænde

Indlæg af Lintz » 22 jan 2020 13:52

SneglMJ skrev:
22 jan 2020 13:41
Vi havde fejer umiddelbart efter vi flyttede ind, og han havde ingen bemærkninger omkring noget ved pillefyret eller fyrrummet - kun brændeovnen i huset (stenene er i stykker). Det kan da være, vi skal have et ekstraordinært besøg.

Men når nu du siger det, så kan jeg da nævne et par ting. F.eks. virker fyret til at være meget følsomt over for blæsevejr. Det er en Baxi Multiheat, og den laver generelt en del alarmer (og stop) pga. for høj iltprocent i skorstenen, og de kommer specielt ofte, når det blæser. Når så fyret har været gået i stå lidt tid, og der kun lige præcist er gløder tilbage, så kan det stadig godt være sådan, at når jeg åbner for døren til kedlen, så kommer der en masse røg ud, som jo bare må have stået stille derinde, siden ilden gik ud. Det er også svært at tænde op uden at blive røget lidt til. Har faktisk fået lidt skældud af konen for nyligt for at ryge vores vaskerum til, fordi jeg har glemt at lukke ud til fyret, når jeg tændte op - og der er ellers to 90 graders sving og en 3 meter gang mellem vaskerummet og fyrrummet. Så det kan da sagtens være, at når dørene står åbent, er det simpelthen den vej, den naturlige udluftning lettest går. Ikke så positivt tænker jeg mig.
Hvad angår forbrænding i en Baxi vil jeg ikke blande mig. Andre der er eksperter der.
Men tror du skal få sat frisk luft ventil ud til det fri.
Måske du heller ikke har det træk i skorsten der skal til.
Har du TS monteret ?
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.

SneglMJ
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 38
Tilmeldt: 12 dec 2019 09:28
Modtaget likes: 2 gange

Re: Tørring af pladdervådt brænde

Indlæg af SneglMJ » 22 jan 2020 13:59

Jeg tror et ekstra besøg af den skorstensfejer må være på sin plads. Og så et kig på, om ikke der skal en ventil i. Jeg har ikke trækstabilisator, så vidt jeg ved. Men jeg har set det nævnt her på forummet og tænkt, at det godt kunne lyde som noget, vi har brug for.

Helt fair i øvrigt, at du ikke går yderligere ind i noget om selve fyret. Jeg er allerede meget taknemmelig for at være blevet så meget klogere som jeg er, når nu tråden egentlig handler om noget brænde den gamle ejer har efterladt :)


Besvar