Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Economiser/gris i brændeovnen

Alt om Brændeovne
Morsø, Hwam, Scan, Aduro, Rais, Jøtul, Jydepejsen osv.
Besvar
MarkViese
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 28
Tilmeldt: 24 apr 2017 14:00
Mit fyr: Biomax 10 kW
Areal: 189
Brændsel: Piller. Af træ.
Fremviser gerne i postnummer: 5771
Dagligt forbrug: 10-25 kg
Årligt forbrug: 4.560 kg i 2018/19
Geografisk sted: Syf'yn

Economiser/gris i brændeovnen

Indlæg af MarkViese » 28 maj 2019 21:27

Hej,

Jeg har en brændeovn hvortil jeg vil lave en economiser i den første halve meter røgrør efter brændeovnen i form af 4-5 meter kobberrør hvori al returvand fra centralvarmen løber igennem inden det kommer tilbage til fyret.

Jeg har et Baxi Multiheat 2,5 med en Esbe 60 graders 3-vejs ventil der cirkulerer vandet i kedlen ind til det opnår en temperatur på 60 grader og der åbnes op for hele systemet.

Mit spørgsmål går nu på;

Er der absolut intet flow i systemet når ventilen står til at cirkulere vandet i kedlen så jeg ender jeg med at lave en dampkedel i mit røgrør eller kan det tænkes at der er en lille smule flow i resten af systemet alligevel så ventilen åbner på grund af det varme returvand fra brændeovnen?

Jeg vil jo helst slippe for at pille ved 3-vejs ventilen så alt er "som det skal være" når jeg tænder op i den blå kamin til vinter.

Jeg håber mit spørgsmål er klart og min beskrivelse er forståelig.


Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
Indlæg: 3400
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Givet likes: 296 gange
Modtaget likes: 368 gange

Re: Economiser/gris i brændeovnen

Indlæg af pelle » 29 maj 2019 08:50

Hej
Jo, forstår det udmærket. Du vil vikle kobberrør rundt om røgrøret på returen. Go ide :great: Går da ud fra der er 2 pumper. Som jeg læser det er der en shuntpumpe du skriver der er på systemet.
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.

MarkViese
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 28
Tilmeldt: 24 apr 2017 14:00
Mit fyr: Biomax 10 kW
Areal: 189
Brændsel: Piller. Af træ.
Fremviser gerne i postnummer: 5771
Dagligt forbrug: 10-25 kg
Årligt forbrug: 4.560 kg i 2018/19
Geografisk sted: Syf'yn

Re: Economiser/gris i brændeovnen

Indlæg af MarkViese » 29 maj 2019 20:38

Ja lige præcis. Jeg vil dog lave en spiral som skal være inde i røgrøret for størst effektivitet. A la den her: https://www.lupi-waermetauscher.de/prod ... t-7-150va/

Jeg har en enkelt pumpe til hele systemet.

Pumpen sidder mellem kedel fremløb og 3-vejs termostatventilen så jeg er bekymret for om jeg står med en hønen og ægget situation for at få ventilen til at åbne når fyret er slukket idet varmekilden er ude på systemet og ventilen først åbner når det varme vand kommer tilbage, men der er ikke noget flow før ventilen åbner.

Findes der en metode til at holde de 60 grades retur som Baxi foreskriver og samtidigt have flow i systemet når fyret ikke er tændt om sommeren? (Gerne uden de store udgifter for at holde ROIen nede :lol: )

Fyret er blevet for stort til huset gennem de sidste to års forbedringer så det er slukket fra ca. start maj til midt i oktober.

Hjemme teori
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2518
Tilmeldt: 28 feb 2008 23:46
Mit fyr: 16kW OPOP20 V.7 /Atmos 25GD+1800L Akku
Areal: 154m2
Brændsel: Brænde, sol , træpiller
Årligt forbrug: 5,5 t pill
Geografisk sted: 4295, Stenlille
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 233 gange

Re: Economiser/gris i brændeovnen

Indlæg af Hjemme teori » 30 maj 2019 07:21

Lyder som en god ide, men uanset om du har eller skaber flow, tror jeg skorstenfejeren vil/bør bede dig etablere åben ekspansion på brændeovnsgrisen.

Da den ikke er godkent til tryk er det vist eneste måde at gøre det lovligt. den fungere så også som overtryksventil. Men det er dog noget bøvlet noget hvis du har lukket ekspansion lige nu. og hurtigere og billigere er nok bare at lave sit eget lille kredsløb som sender varmen hen et sted hvor du kan bruge den og så stadig med åben ekspansion.
Mvh. Sophus

Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
Indlæg: 3400
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Givet likes: 296 gange
Modtaget likes: 368 gange

Re: Economiser/gris i brændeovnen

Indlæg af pelle » 30 maj 2019 07:58

Ja, Hvis tryk eks. Så, skal det laves om til åben eks. Ved ikke om der er førstesal på dit hus. Den åbne skal jo være over den øverste radiator.
Du kan jo godt nøjes med en pumpe. Fjern den trevejsventil . Forbind fremløb ned til returen efter pumpen. På forbindelses stykket monterer du en kuglehane der er lidt åben. Så, spædes der noget varme ned til kedelbunden.
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.


MarkViese
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 28
Tilmeldt: 24 apr 2017 14:00
Mit fyr: Biomax 10 kW
Areal: 189
Brændsel: Piller. Af træ.
Fremviser gerne i postnummer: 5771
Dagligt forbrug: 10-25 kg
Årligt forbrug: 4.560 kg i 2018/19
Geografisk sted: Syf'yn

Re: Economiser/gris i brændeovnen

Indlæg af MarkViese » 01 jun 2019 00:10

Jeg har ved aftapningen systemet set at der er et fornuftigt flow forbi 3-vejs termostatventilen så jeg lader den sidde for nu.

Jeg har læst i bygningsreglementet og efter 2000-et-eller-andet er det OK med en sådan varmekilde i et system under tryk, så længe der er en sikkerhedsventil i direkte forbindelse med varmekilden.

Der sidder en 3-bars sikkerhedsventil ved ekspansionsbeholderen på systemet nu og jeg har købt en 2,5 bars sikkerhedsventil til at montere på udgangen af economiseren således at denne ventil åbner inden ventilen ved ekspansionsbeholderen, lige som selektivitet ved elektriske sikringer.

Jeg kører almindeligvis med 1,5 bars tryk på systemet så der er noget elastik at give af.

Jeg har førstesal på hytten med radiatorer over skunken og skråvægge til kip så åben ekspansion er ikke muligt og jeg er ikke interesseret i at døje med efterfyldning af ekspansionsbeholder, tæring af beholder, rør og radiatorer.

Det kan være jeg tager nogle billeder af projektet og lægger dem her ind når jeg er færdig, hvis der er interesse for det.


Besvar