Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Nu sættes der ind imod brændeovne....

Alt om Brændeovne
Morsø, Hwam, Scan, Aduro, Rais, Jøtul, Jydepejsen osv.
Brugeravatar
Skiveren
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1287
Tilmeldt: 12 dec 2011 10:06
Mit fyr: Ekoheat 1500 :-)
Areal: 219 m2 i to plan
Brændsel: 8 mm piller
Fremviser gerne i postnummer: 9800
Dagligt forbrug: 3-20 kg
Årligt forbrug: 7000 kg
Geografisk sted: Sdr Harritslev (Hjørring)

Nu sættes der ind imod brændeovne....

Indlæg af Skiveren » 21 apr 2015 19:47

Læste lige at Frederiksberg Kommune har planer om nye tiltag imod fyring med brændeovn natten over.. :wink:

prøve at se denne her...

http://www.frederiksberg.dk/~/media/eDo ... 1-pdf.ashx

Synes godt nok at det er at gå i små sko... :roll:
Ekoheat 1500 m/ Ekocompress askeskuffe, sat igang den 16/02-2012 :-)
Ekoheat 900 m/ Ekocompress askeskuffe, sat igang den 25/01-2014 :-)
-Hvis du skal bygge nyt, bygge til, bygge om, bygge... www.tegnestuenveksoe.dk
Mvh Skiveren~ Ole Veksø


Brugeravatar
kovas
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1749
Tilmeldt: 10 feb 2012 09:06
Mit fyr: Ekoheat 1500
Areal: 160+40
Brændsel: Polar Power 8mm
Dagligt forbrug: 22,19 dec 15
Årligt forbrug: 4992 år 2016
Geografisk sted: Løgstør
Modtaget likes: 17 gange

Nu sættes der ind imod brændeovne....

Indlæg af kovas » 21 apr 2015 19:56

Skiveren skrev:Læste lige at Frederiksberg Kommune har planer om nye tiltag imod fyring med brændeovn natten over.. :wink:

prøve at se denne her...

http://www.frederiksberg.dk/~/media/eDo ... 1-pdf.ashx

Synes godt nok at det er at gå i små sko... :roll:
Hej.
Hvad er det du har imod det. Særligt når man tænker på at Frederiksberg er en decideret bykommune synes jeg egentlig at det er ok. Har arbejdet sammen med en som konstant var plaget af naboers brændefyring. I et villakvarter med fjernvarme.
Mange hilsner Kovas.

Nu med 4900w solceller på taget.Fronius 3,5kw inverter.
1. år produceret 4782kwh år 2014= 4657kwh, år 2015=4656kwh

Brugeravatar
Skiveren
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1287
Tilmeldt: 12 dec 2011 10:06
Mit fyr: Ekoheat 1500 :-)
Areal: 219 m2 i to plan
Brændsel: 8 mm piller
Fremviser gerne i postnummer: 9800
Dagligt forbrug: 3-20 kg
Årligt forbrug: 7000 kg
Geografisk sted: Sdr Harritslev (Hjørring)

Nu sættes der ind imod brændeovne....

Indlæg af Skiveren » 21 apr 2015 21:11

kovas skrev:
Hej.
Hvad er det du har imod det. Særligt når man tænker på at Frederiksberg er en decideret bykommune synes jeg egentlig at det er ok. Har arbejdet sammen med en som konstant var plaget af naboers brændefyring. I et villakvarter med fjernvarme.
halløj.. icon_cheesygrin.gif
Hvad jeg har imod det, jo jeg synes at måske kunne løses på via kyndig vejledning og oplysninger fra kommunen, istedet for bøder og kriminalisere borgerne. Jeg mener bestemt ikke dette er vejen frem.
Selvfølgelige forstår jeg også at enkelte kan føle sig plaget, og det er selvfølgelig ikke i orden, men kommunen kunne tage kontrakt til ejeren af brændeovnen, og hjælp istedet for at true sig frem. :wink:
Ekoheat 1500 m/ Ekocompress askeskuffe, sat igang den 16/02-2012 :-)
Ekoheat 900 m/ Ekocompress askeskuffe, sat igang den 25/01-2014 :-)
-Hvis du skal bygge nyt, bygge til, bygge om, bygge... www.tegnestuenveksoe.dk
Mvh Skiveren~ Ole Veksø

Brugeravatar
kovas
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1749
Tilmeldt: 10 feb 2012 09:06
Mit fyr: Ekoheat 1500
Areal: 160+40
Brændsel: Polar Power 8mm
Dagligt forbrug: 22,19 dec 15
Årligt forbrug: 4992 år 2016
Geografisk sted: Løgstør
Modtaget likes: 17 gange

Nu sættes der ind imod brændeovne....

Indlæg af kovas » 21 apr 2015 21:59

Skiveren skrev:
halløj.. icon_cheesygrin.gif
Hvad jeg har imod det, jo jeg synes at måske kunne løses på via kyndig vejledning og oplysninger fra kommunen, istedet for bøder og kriminalisere borgerne. Jeg mener bestemt ikke dette er vejen frem.
Selvfølgelige forstår jeg også at enkelte kan føle sig plaget, og det er selvfølgelig ikke i orden, men kommunen kunne tage kontrakt til ejeren af brændeovnen, og hjælp istedet for at true sig frem. :wink:
Ja.
Jeg synes da det er præcis hvad de gør. Hvor stå der om bål og brand og bøder og kriminalisering?
Mange hilsner Kovas.

Nu med 4900w solceller på taget.Fronius 3,5kw inverter.
1. år produceret 4782kwh år 2014= 4657kwh, år 2015=4656kwh

calle

Nu sættes der ind imod brændeovne....

Indlæg af calle » 21 apr 2015 22:06

kovas skrev:
Ja.
Jeg synes da det er præcis hvad de gør. Hvor stå der om bål og brand og bøder og kriminalisering?
Hvis der er en forbudsparagraf, så må der også være en strafparagraf. Hjemlen til forskriften findes i en bekendtgørelse, og i bekendtgørelsen findes strafparagraffen.

Venlig hilsen
Last edited by 1 on calle; edited 21 times in total


Brugeravatar
BWJ
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 3382
Tilmeldt: 05 jan 2011 20:03
Areal: 155
Brændsel: VP/ solvarme/ Solcelleanlæg 6460Wp
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0
Givet likes: 200 gange
Modtaget likes: 238 gange

Nu sættes der ind imod brændeovne....

Indlæg af BWJ » 21 apr 2015 22:09

kovas skrev:
Ja.
Jeg synes da det er præcis hvad de gør. Hvor stå der om bål og brand og bøder og kriminalisering?
her i bekendtgørelsen.:

§ 18. Medmindre højere straf er forskyldt efter den øvrige lovgivning, straffes med bøde den, der

1) omsætter, overdrager eller tilslutter et fyringsanlæg i strid med § 4,

2) undlader at opbevare dokumentation i henhold til § 6,

3) undlader at indrette en skorsten i henhold til § 11,

4) undlader at anmelde installation af en centralvarmekedel efter § 12,

5) tager en centralvarmekedel i brug i strid med § 13, eller

6) undlader at fremsende dokumentation efter § 16.

Stk. 2. Straffen kan stige til fængsel i indtil 2 år, hvis overtrædelsen er begået forsætligt eller ved grov uagtsomhed, og hvis der ved overtrædelsen er

1) voldt skade på miljøet eller fremkaldt fare derfor eller

2) opnået eller tilsigtet en økonomisk fordel for den pågældende selv eller andre, herunder ved besparelser.

Stk. 3. Kommunalbestyrelsen kan fastsætte bødestraf for overtrædelse af regler i forskrifter, der udstedes i medfør af § 17, stk. 1.

Stk. 4. Der kan pålægges selskaber m.v. (juridiske personer) strafansvar efter reglerne i straffelovens 5. kapitel.
Hvorfor gøre det enkelt, når man med en smule omhu, kan gøre det hamrende indviklet.

Brugeravatar
kovas
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1749
Tilmeldt: 10 feb 2012 09:06
Mit fyr: Ekoheat 1500
Areal: 160+40
Brændsel: Polar Power 8mm
Dagligt forbrug: 22,19 dec 15
Årligt forbrug: 4992 år 2016
Geografisk sted: Løgstør
Modtaget likes: 17 gange

Nu sættes der ind imod brændeovne....

Indlæg af kovas » 21 apr 2015 22:23

calle skrev:
Hvis der er en forbudsparagraf, så må der også være en strafparagraf. Hjemlen til forskriften findes i en bekendtgørelse, og i bekendtgørelsen findes strafparagraffen.

Venlig hilsen
Menneskets adfærd nødvendiggør desværre lovgivning. For at folk vil overholde loven må der være sanktioner. Jeg kan ikke se problemet. Og jeg synes at den brændeovnsbekendgørelse er ok. Det er bare min mening.

Da jeg flyttede in her for 25år siden var kutyme at alle brændte alt, Mælkekartoner reklamer aviser affalds træ osv osv, Jeg synes at det er fint med noget regulering. Noget af det værste jeg har set, før det blev ulovlig, var affald fra fiskekutter ophug.
Mange hilsner Kovas.

Nu med 4900w solceller på taget.Fronius 3,5kw inverter.
1. år produceret 4782kwh år 2014= 4657kwh, år 2015=4656kwh

calle

Nu sættes der ind imod brændeovne....

Indlæg af calle » 21 apr 2015 22:43

kovas skrev:
Menneskets adfærd nødvendiggør desværre lovgivning. For at folk vil overholde loven må der være sanktioner. Jeg kan ikke se problemet. Og jeg synes at den brændeovnsbekendgørelse er ok. Det er bare min mening.

Da jeg flyttede in her for 25år siden var kutyme at alle brændte alt, Mælkekartoner reklamer aviser affalds træ osv osv, Jeg synes at det er fint med noget regulering. Noget af det værste jeg har set, før det blev ulovlig, var affald fra fiskekutter ophug.
Jeg svarede blot på dit spørgsmål om, hvor straffen var nævnt. Betragt det som en servicemeddelelse icon_cheesygrin.gif

Venlig hilsen

Brugeravatar
lamborg
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2672
Tilmeldt: 07 nov 2011 02:01
Mit fyr: woody 30kw. Opop 30 kw blackstar med V10
Areal: 587kvm + 80kvm Kld
Brændsel: forskellige typer
Fremviser gerne i postnummer: 7200
Dagligt forbrug: en hulen masse
Årligt forbrug: ca12-14 tons
Geografisk sted: Urup , Grindsted
Givet likes: 271 gange
Modtaget likes: 361 gange
Kontakt:

Nu sættes der ind imod brændeovne....

Indlæg af lamborg » 22 apr 2015 05:25

Det der iflg artiklen er det mest sure i bekendtgørelsen er forbudet mod at fyre "over" om natten og det er klart at man gerne vil det da det måske er eneste varmekilde i en lejlighed men måden at gøre det på er at skrue ned for luften så det bare står og ulmer men derved ryger bålet af helvedes til og det er ikke godt. Nu er det frederiksberg og brændeovne men det gælder så sandelig også fastbrændselsfyr. Min nabo ryger som bare ind i helvede og i denne vinter hvor vinden har været i syd er jeg indhyldet i røg hver anden dag når hans akutank bliver kold. Han er skide flink og jeg har prøvet at spørge ham det på en pæn måde om han har luft nok til den forbrænding men han forstår ikke rigtigt at det genere af helvedet til og alt lugter som bare knæer og spejderlejr.
MVH
Claus
Fyrmester på lamborghus
"hvor høj dine trone end er vil du altid sidde på din egen røv"
30Kw scotte. opop 30kw blackstar. 500l pilletank. Magna 25-100. V10
16kw jordvarme og 7kvm solfanger til sommerdrift med samlet 500L VVB

fryseren
Stoker IX
Stoker IX
Indlæg: 379
Tilmeldt: 28 jan 2010 10:01
Mit fyr: Gas og Brændeovn
Areal: 181
Brændsel: Gas og Brænde.....!
Årligt forbrug: 10 skrm + 500m3 Gas
Givet likes: 59 gange
Modtaget likes: 39 gange

Nu sættes der ind imod brændeovne....

Indlæg af fryseren » 22 apr 2015 07:14

Årsagen til forbuddet, er at Politikerne kan ikke lide brænde, da de kan ikke kan hæfte tunge afgifter på det.

Energi sektoren kan heller ikke lide brænde for så tjener de ikke penge på den del at energien.

Det Økologiske råd som har været de mest harcelerende mod brændeovne, er en privat organisation, og deres primære finansiering kommer fra:
--- Energisektoren --- Tha dah......

En god del af de undersøgelser der er slået op og siger at røgen/partiklerne er skadelige, er bestilt og betalt af interesse organisationer.
Ligeledes har der været en mase betalte journalistiske "artikler" i dagspressen hvor det farlige ved brændeovne er slået meget dramatisk op.


Ja gu er det sur røg nogle få menesker lukker ud af deres ovne, og ja, partiklerne er skadelige.
Men 2 stk stearinlys inden døre, så har du flere skadelige partikler indenfor i dit hjem, end hvis dine naboer på begge sider fyrer med brænde.



Omkring det med at "fyre over" så er det de færrest brandkamre der er store nok til at man kan fylde nok brænde i og samtidigt have luft nok til en god forbrænding.
Ligeledes giver folk ofte heller ikke luft nok de første minutter efter de fylder mere på.


Dette forbud er gennemført de har lavet på Frederiksberg er TÅBELIGT !


Besvar