Brændeovn ved trappe til første sal??

Alt om Brændeovne
Morsø, Hwam, Scan, Aduro, Rais, Jøtul, Jydepejsen osv.
Besvar
simulu
Stoker I
Stoker I
12
Indlæg: 1
Tilmeldt: 07 maj 2012 07:06

Brændeovn ved trappe til første sal??

Indlæg af simulu »

Hej
Jeg overvejer at anskaffe en brændeovn – mest til hyggebrug.

Vi har jordvarme, huset er ca. 180 m2 (ex. kælder), og en brændeovn vil skulle placeres midt i huset ved en eksisterende skorsten og ved en trappe til 1. sal (se vedh. tegning med et rødt kryds).

Skorstenen står midt i huset, fordi der i gammel tid har stået et brænde- og oliefyr i kælderen, der så har varmet huset op via radiatorer.
Og det er ikke praktisk muligt at placere en brændeovn inde i en af stuerne pga. døråbninger osv.

I den forbindelse har jeg et par spørgsmål.

Kan en brændeovn varme de omkringliggende rum op, når det kun bliver skorstenen, der vil afgive varme i den ene stue, eller vil vi bare få en ekstrem varm hall og første sal, hvor al varme suser op?

En del af varmen vil selvfølgelig sendes til 1. salen, men jeg håber lidt på, at der alligevel vil kunne afgives lidt til stueetagen.

Mvh Jan Andreasen
Vedhæftede filer
JAN.png

Tom_AT
Stoker XVIII
Stoker XVIII
14
Indlæg: 4113
Tilmeldt: 20 nov 2009 17:09
Mit fyr: Blacksmith Combi Classic 18 / Atmos DC25
Areal: 182
Brændsel: Piller, Flis og brænde
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Geografisk sted: Kvorning, midt mellem Randers og Viborg.
Har takket: 2 gange
Blevet takket: 47 gange

Brændeovn ved trappe til første sal??

Indlæg af Tom_AT »

For mig at se en ret uheldig placering af brændeovn. Du vil kun få lidt glæde af varmen i køkkenenet, hvilket ikke giver meget mening i min verden. Resten af varmen vil sikkert fise ovenpå.
Brugeravatar
WoodyHugo
Stoker XI
Stoker XI
11
Indlæg: 528
Tilmeldt: 30 jan 2013 17:03
Mit fyr: Woody/scotte 10 kw BS20 v6.69
Areal: 150m2(115 opvarmet)
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9280
Årligt forbrug: 3150 kg
Geografisk sted: Østhimmerland
Har takket: 2 gange
Blevet takket: 1 gang
Kontakt:

Brændeovn ved trappe til første sal??

Indlæg af WoodyHugo »

simulu skrev:Hej
Jeg overvejer at anskaffe en brændeovn – mest til hyggebrug.

Vi har jordvarme, huset er ca. 180 m2 (ex. kælder), og en brændeovn vil skulle placeres midt i huset ved en eksisterende skorsten og ved en trappe til 1. sal (se vedh. tegning med et rødt kryds).

Skorstenen står midt i huset, fordi der i gammel tid har stået et brænde- og oliefyr i kælderen, der så har varmet huset op via radiatorer.
Og det er ikke praktisk muligt at placere en brændeovn inde i en af stuerne pga. døråbninger osv.

I den forbindelse har jeg et par spørgsmål.

Kan en brændeovn varme de omkringliggende rum op, når det kun bliver skorstenen, der vil afgive varme i den ene stue, eller vil vi bare få en ekstrem varm hall og første sal, hvor al varme suser op?

En del af varmen vil selvfølgelig sendes til 1. salen, men jeg håber lidt på, at der alligevel vil kunne afgives lidt til stueetagen.

Mvh Jan Andreasen
Nej skorstenen giver ikke nok varme fra sig , brændeovnen skal ind i stuen eller du skal have 2 små brændeovne , 1 i stuen og 1 i køkkenet ,ligesom i gl dage hvor der var en kakkelovn og en ringkomfyr i køkkenet . Hvis det kun er til hygge vil jeg mene at din brændeovn skal op i stuen. Der kan også sættes en blæser i væggen fra køkkenet ind i stuen hvis brændeovnen kun kan står der :great:
Harre
Stoker III
Stoker III
13
Indlæg: 85
Tilmeldt: 12 apr 2011 19:29
Mit fyr: Scotte Blackstar 10kW med silo i garagen
Areal: 154 m2 +89 m2 kælder
Brændsel: 8 mm
Fremviser gerne i postnummer: 7870
Dagligt forbrug: 4 kg 7 tændinger
Årligt forbrug: 2,6
Geografisk sted: Salling
Har takket: 2 gange

Brændeovn ved trappe til første sal??

Indlæg af Harre »

Vi har en stor åben vinkelstue, hvor brændeovnen er placeret lige under vores trappe til 1. sal. Trappen har åbne trin.

På trods af dette har vi problemer med at få varme op på 1. sal!!!

Vi har en ventilator til at køre på 1. sal for at få varmen til at passere trappehullet.

Jeppe
calle

Brændeovn ved trappe til første sal??

Indlæg af calle »

Jeg tror heller ikke, at din "projekterede" placering er god. Din plantegning har naturligvis straks sat min fantasi igang, og jeg ser et fantastisk hyggeligt og stor køkken-allrum, der bliver husets samlingspunkt, og som derfor også skal have en extra varme/hyggekilde. Har du mulighed for at placere en brændeoven henne i den ende, hvor du har værelse og bryggers. Måske kan du sætte en stålskorsten op. Så får du glæde af varmen i køkken-allrum samt 1. salen.

Venlig hilsen

Besvar