Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Bøvl med trækket

Alt om Brændeovne
Morsø, Hwam, Scan, Aduro, Rais, Jøtul, Jydepejsen osv.
Besvar
Bent Pede
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 2
Tilmeldt: 07 feb 2014 11:50

Bøvl med trækket

Indlæg af Bent Pede » 07 feb 2014 11:56

Jeg har lidt problemer med min brændeovn. Når jeg åbner lågen kommer der røg ud i stuen.
Jeg kan på internettet finde sådan en aspirator ting som skulle kunne give mere træk i skorstenen. Er der nogen som har erfaringer med om de virker?
Det næste er så hvilken man skal have... en på strøm eller uden strøm?
Jeg har fundet ham her som har lidt forskelligt at vælge imellem. Vil nogen hjælpe mig lidt til døren med hvad jeg skal gøre og hvad løsning jeg skal vælge http://mh-skorstene.dk/produkter/39-roegsuger/


Kjeldsen
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 66
Tilmeldt: 31 jul 2012 16:47
Mit fyr: Scotte 16 kW m/ BS1016
Areal: 293
Brændsel: Barlinek
Givet likes: 1 gang

Bøvl med trækket

Indlæg af Kjeldsen » 07 feb 2014 12:12

Inden du skrider til et køb af røgsuger, bør du måske overveje hvorfor du har problemer med træk i din skorsten:

passer lysningen til effekten på din brændeovn?
er skorstenen gammel og uisoleret?

... for i så fald kan der laves andre tiltag, såsom at nedsænke en stålforing eller isokern-elementer i din skorsten.

Bent Pede
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 2
Tilmeldt: 07 feb 2014 11:50

Bøvl med trækket

Indlæg af Bent Pede » 07 feb 2014 12:22

Hej Kjeldsen

Tak for dit svar.
Det med effekten har jeg ikke så meget forstand på. Og jeg kan godt se at jeg måske burde optimere min skorsten med f. eks stålforing.
Tanken med at sætte en røgsuger på er bare at det er en noget billigere løsning på problemet... Hvis de altså virker?

Kjeldsen
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 66
Tilmeldt: 31 jul 2012 16:47
Mit fyr: Scotte 16 kW m/ BS1016
Areal: 293
Brændsel: Barlinek
Givet likes: 1 gang

Bøvl med trækket

Indlæg af Kjeldsen » 07 feb 2014 12:35

Hvis din brændeovn er så ny at du har en monterings-/brugsanvisning til den, tror jeg den anbefalede lysning står deri.

Jeg kan fortælle dig at jeg selv har lige lidt nok træk i min skorsten. Min lille brændeovn på 5 kW fungere bedst ved fuld gas. Jeg regner med at nedsænke isokern-elementer i min skorsten til sommer. Grunden til mit valg er at det så vidt jeg har undersøgt bliver ca. ligeså dyrt at få monteret og installeret en elektrisk røgsuger, som en gør-det-selv isokern-løsning. Desuden synes jeg det er grimt med en røgsuger på toppen af skorstenen og den bruger jo også strøm når den skal køre.

Den ikke-elektriske røgsuger har jeg også kigget en del på, men den synes jeg heller ikke er køn. Og så skal det jo også lufte lidt for at den virker - og det gør der jo altså ikke alle dage vi ønsker at bruge brændeovnen.

Desuden holder ingen af røgsugerne lige så længe som en isokern eller stålforing.

Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 5003
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Modtaget likes: 440 gange

Bøvl med trækket

Indlæg af John Skov Jensen » 07 feb 2014 13:46

Prøv at kikke i denne tråd
viewtopic.php?f=51&t=12558


Besvar