Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Håndtag til rensning aff røgrør virkelig skyld i tempstigning og højere kW?

Spørgsmål vedr. MGM samt det tilbehør der laves til MGM pillefyret
Besvar
pendec

Håndtag til rensning aff røgrør virkelig skyld i tempstigning og højere kW?

Indlæg af pendec » 13 feb 2020 20:07

Nogen som kan understøtte den teori om røgrør og kW og røgtemp måling / forbrug???

Måske @mgmone ? Da jag købte, fik jeg bare at vide at de godt nok blev svære at trække i, hvis jeg skippede for mange dage men ikke konsekvensen af , ikke at gøre det udover dette. Forbrug og røgtemp føles da rimelig vigtige i dette sammenhæng :D

Var det stormen, så kunne jeg forstå det så bedre ud imorges men nej, der var den på 8kW, som sagt stabil.


Brugeravatar
thy
Supporter
Supporter
Indlæg: 10378
Tilmeldt: 09 dec 2006 17:17
Mit fyr: Baxi 1,5 350L
Areal: 190 +værksted 130
Brændsel: Estonia
Fremviser gerne i postnummer: 5560
Dagligt forbrug: ca 8-30
Årligt forbrug: ca 5-6
Geografisk sted: Frøbjerg (FYN)
Givet likes: 101 gange
Modtaget likes: 269 gange
Kontakt:

Re: Håndtag til rensning aff røgrør virkelig skyld i tempstigning og højere kW?

Indlæg af thy » 13 feb 2020 23:29

pendec skrev:
13 feb 2020 20:07
Nogen som kan understøtte den teori om røgrør og kW og røgtemp måling / forbrug???

Måske @mgmone ? Da jag købte, fik jeg bare at vide at de godt nok blev svære at trække i, hvis jeg skippede for mange dage men ikke konsekvensen af , ikke at gøre det udover dette. Forbrug og røgtemp føles da rimelig vigtige i dette sammenhæng :D

Var det stormen, så kunne jeg forstå det så bedre ud imorges men nej, der var den på 8kW, som sagt stabil.
ikke forstået??

går da ud fra røgtemp osv burde blive lavere ved brug af rense anordning..rense fætter ku selfølgelig måsge ikke gå helt på plads igen og måske så slippe noget forkert forbi
Mvh thy.... ps viser gerne Banditten frem hvis det sku være 402.gif
https://stokerlog.dk/public.php?userid= ... 96df9256b2
Flemming Illum Nielsen

pendec

Re: Håndtag til rensning aff røgrør virkelig skyld i tempstigning og højere kW?

Indlæg af pendec » 14 feb 2020 07:36

thy skrev:
13 feb 2020 23:29
ikke forstået??

går da ud fra røgtemp osv burde blive lavere ved brug af rense anordning..rense fætter ku selfølgelig måsge ikke gå helt på plads igen og måske så slippe noget forkert forbi
Det var denne bemærkning som jeg førte ud i livet og testede.
Jens skrev:
15 dec 2019 15:59
Angående semi-automatisk rens af røgrør, så er det på Comforten et håndtag man hiver i 5-10 gange en gang om ugen, hvis man husker det, men om der går 2 uger har såmænd ikke den store betydning.

Brugeravatar
lamborg
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2672
Tilmeldt: 07 nov 2011 02:01
Mit fyr: woody 30kw. Opop 30 kw blackstar med V10
Areal: 587kvm + 80kvm Kld
Brændsel: forskellige typer
Fremviser gerne i postnummer: 7200
Dagligt forbrug: en hulen masse
Årligt forbrug: ca12-14 tons
Geografisk sted: Urup , Grindsted
Givet likes: 271 gange
Modtaget likes: 361 gange
Kontakt:

Re: Håndtag til rensning aff røgrør virkelig skyld i tempstigning og højere kW?

Indlæg af lamborg » 14 feb 2020 16:14

Mange bruger røgtemp til at indikere at der skal renses.
Asken lægger sig jo på fladerne og virker isolerende derfor køre fyret en højere effekt for at kompensere herfor og din røgtemp stiger fordi fyret ikke aftager så meget af varmen inden den futter ud i skorstenen. Så hiv i håndtagene det er klart det mest effektive rent økonomisk.
Hvis jeg tager udgangspunkt i mit eget fyr . Når jeg har renset den ca 1 cm aske der ligger på fladerne så falder røgtemp fra 250 gr ned til 120-150 gr så det er jo noget. Jeg gider ikke rense så tit . Ved hver 3 tons men måske skulle man tage sig sammen :-)
MVH
Claus
Fyrmester på lamborghus
"hvor høj dine trone end er vil du altid sidde på din egen røv"
30Kw scotte. opop 30kw blackstar. 500l pilletank. Magna 25-100. V10
16kw jordvarme og 7kvm solfanger til sommerdrift med samlet 500L VVB

pendec

Re: Håndtag til rensning aff røgrør virkelig skyld i tempstigning og højere kW?

Indlæg af pendec » 14 feb 2020 16:48

Takker, det giver jo mening, sådan var min Bio18 jo også med rengøring, så hvis jeg nu bare tænkte lidt over det, så var svaret foræret af min egen erfaring på bio18 :)

Men super, Lamborg har vist fået genopfrisket mine gamle minder, så holder jeg mig bare ti at give dem et træk en gang om dagen, det har jeg gjort længe men tænkte det skulle testes, som jeg så ikke vil sætte særlig værdi i at undgå :)


mgmone
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 575
Tilmeldt: 06 aug 2012 08:54
Modtaget likes: 60 gange

Re: Håndtag til rensning aff røgrør virkelig skyld i tempstigning og højere kW?

Indlæg af mgmone » 18 feb 2020 17:45

Hej
Jo oftere/mere kedel rens bruges, jo lavere er røg temp og forbrug, modeller med auto rens gør det 2 gange om dagen, om du renser en eller to gange/uge, gør ikke den store forskel, blot du giver den godt med massage hver gang.
Hilsen Karsten
Hilsen Karsten
Tekniker hos MGM-pillefyr.dk
Bestyrer af biostoker.dk

pendec

Re: Håndtag til rensning aff røgrør virkelig skyld i tempstigning og højere kW?

Indlæg af pendec » 18 feb 2020 21:21

Ja,
så de 14 dage uden at røre dem, var nok ikke en særlig god anbefaling, uden konsekvenser :)


Besvar