Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

mgm easy 3 - 14 kw

Spørgsmål vedr. MGM samt det tilbehør der laves til MGM pillefyret
thomas larsen
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 607
Tilmeldt: 25 feb 2012 09:25
Mit fyr: bio 18 pannex styrring
Areal: 204
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 6600
Geografisk sted: vejen/brørup
Modtaget likes: 5 gange

mgm easy 3 - 14 kw

Indlæg af thomas larsen » 14 dec 2019 21:49

Hej

Er der nogle der har nogle erfaringer med dette fyr, jeg vil gerne have et fyr som mere eller mindre bare køre af sig selv uden at skulle justere frem og tilbage hele tiden alt efter vejret, har bio18 nu, så ville gerne høre nogle erfaringer med dette fyr.

har hørt at det auto rens ikke virker efter hensigten og man skulle spare pengende og gå efter denne? nogle der kan af eller bekræfte??

http://bioeksperten.dk/shop/117-mgm-pil ... emi-rens-/


pendec

Re: mgm easy 3 - 14 kw

Indlæg af pendec » 15 dec 2019 13:25

thomas larsen skrev:
14 dec 2019 21:49
har hørt at det auto rens ikke virker efter hensigten og man skulle spare pengende og gå efter denne? nogle der kan af eller bekræfte??
Nu har jeg jo næsten denne model, så jeg har personlig erfaring med modellen.

Auto rens på min var tilsyneladende en tidligere variant med skarpere kanter, som resulterede i den var stuck når den skulle køre ind. Man kan se på nyere modeller de har lavet design lidt om. Karsten skulle lige slibe kanterne på min på det grundlag men så må jeg sige det har kørt siden november 2018 til december 2019 uden problemer, og det er rigtig mange auto-rens som foregår der.

Du vil fortryde IKKE at få auto-rens, for hvis du skal rense ved at trække den herd ud hvert døgn, så bliver det en tvær oplevelse af dette, som ellers kører godt.
En manual herd , med træk håndtag
Billede
Det kan jeg ikke forstille mig, uden at det er stue varianten , som man selv går og passer lidt der.

thomas larsen
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 607
Tilmeldt: 25 feb 2012 09:25
Mit fyr: bio 18 pannex styrring
Areal: 204
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 6600
Geografisk sted: vejen/brørup
Modtaget likes: 5 gange

Re: mgm easy 3 - 14 kw

Indlæg af thomas larsen » 15 dec 2019 13:34

pendec skrev:
15 dec 2019 13:25
Nu har jeg jo næsten denne model, så jeg har personlig erfaring med modellen.

Auto rens på min var tilsyneladende en tidligere variant med skarpere kanter, som resulterede i den var stuck når den skulle køre ind. Man kan se på nyere modeller de har lavet design lidt om. Karsten skulle lige slibe kanterne på min på det grundlag men så må jeg sige det har kørt siden november 2018 til december 2019 uden problemer, og det er rigtig mange auto-rens som foregår der.

Du vil fortryde IKKE at få auto-rens, for hvis du skal rense ved at trække den herd ud hvert døgn, så bliver det en tvær oplevelse af dette, som ellers kører godt.
En manual herd , med træk håndtag
Billede
Det kan jeg ikke forstille mig, uden at det er stue varianten , som man selv går og passer lidt der.
OK, men hvor meget skal du selv gøre, vil jo gerne have en jeg ikke skal gøre så meget andet end at fylde piller på og tømme for aske, er ved at være godt gal i skralen over den bio18 vi har nu, det er på daglig basis der enten skal justeres grundet vejret, eller tæmmes for aske osv..

pendec

Re: mgm easy 3 - 14 kw

Indlæg af pendec » 15 dec 2019 14:01

Daglig:(varighed 5 sekunder)
Der er 2 håndtag i toppen til røgrør eller hvad de kaldes, dem skal du lige hive i , en gang.

1. Uge/2. uge(varighed 3-4 minutter)
- Askebakke tømmes ca. ugentlig, den er desværre ikke stor, der kan du jo vælge automatisering for en merpris.
- Jeg tager en flaskebørsten og lige kører lidt på siderne indvendig, tager 30 sekunder, ikke besværligt, hvis den slukkes eller kører tom.

Hvert 3. måned.(varighed 4-5minutter)
Helt ned i bunden, ryger der aske ned fra røgrør i toppen, når du hiver i håndtag har jeg fået forklaret.
Det tager lidt, fordi der sidder 4 møtrik som man skal dreje af, som sikkert kan skiftes til noget "clipon" system som er hurtigere.
Jeg støvsugede så sidst i start september (hovedrengøring af easy) , og nu her i går.
Det synes at hjælpe gevaldigt på blæsers ageren, da jeg havde fået brummelyde på det sidste, så nu ved jeg rengøring er nødvendig når den brummer ved opstart :) (Den brummer når røgsuger tager ilt fra flammen, og justering ikke er korrekt, eller som jeg tror jeg erfarede, for meget aske nederst i bunden)

Tømmer man askebakke mens den er tændt, skal det gå hurtigt og med ovnhandske på, for håndtag er ikke lavet til at holde på som varm ;(
Og røgsuger dør mens låge er åben, så det skal man ikke sløse med, så slukker den træpille flammen.

Det er alt jeg gør engang imellem og værst er nok slæbe piller som alle elsker at påpege.
Jeg er dog blev glad for det mere plads easy giver i fyrrum. og at silo er indbygget og så udbygget opadtil et par sække mere.
Nu sælges den jo så med større silo(tilbehør) på siden, så måske, designmæssigt er det vejen, hvis man alligevel har plads.
Karsten kan også forklare hvordan du kan bruge din gamle silo hvis du vil det, det handler bare om at smide træpiller i dens kammer.

thomas larsen
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 607
Tilmeldt: 25 feb 2012 09:25
Mit fyr: bio 18 pannex styrring
Areal: 204
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 6600
Geografisk sted: vejen/brørup
Modtaget likes: 5 gange

Re: mgm easy 3 - 14 kw

Indlæg af thomas larsen » 15 dec 2019 14:12

Er det kun vis man vælger en semi rens man skal hive i dem? burde de ikke køre selv på en auto rens?? hvad gør autorens??

jeg vil ikke genbruge noget fra bio18 da rummet ikke er så stor, så ville helst have en kombi..

Hvad er din besparelse iforhold til bio18??


pendec

Re: mgm easy 3 - 14 kw

Indlæg af pendec » 15 dec 2019 14:42

Dem i toppen til røgrør er kun automatiseret på den fuld automatiske model, som også kommer med askerenskasse udenfor. (mener jeg)
Det står nok i produkt beskrivelse. Jeg har i hvert fald auto herd rens, som slukker, kører herd ud og tømmer herd, og ind igen og starter op.

Hvis rum er lille, så vil du nok synes Easy har den rigtige størrelse.

Jeg ved ikke om der er en stor træpille besparelse, da jeg på bio18 havde noget fejl, og forbrug var 2 sække på 12 timer i 2017, så slukkede jeg ofte der istedet for at holde det nede, så egentlig svært at sammenligne. Udover at den nu kører 24/7 , eller når jeg kører den tom og lige får rengjort i rummet med flamme.

Jeg har brugte ca. 5T sidste år, det gjorde jeg vist også i 2017.
Har nok brugt 1.5T siden september, de seneste uger er bissen jo skruet på.

Min primære grunde til mit køb: Pris , bio18 problemer, more komfort , nyt.
Besparelse var bare noget som kom med hvis det skete, og når jeg lærer lidt så kan jeg tune den lidt mere.

thomas larsen
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 607
Tilmeldt: 25 feb 2012 09:25
Mit fyr: bio 18 pannex styrring
Areal: 204
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 6600
Geografisk sted: vejen/brørup
Modtaget likes: 5 gange

Re: mgm easy 3 - 14 kw

Indlæg af thomas larsen » 15 dec 2019 14:46

dvs vis jeg vælger denne, så er alt automatisk??

http://bioeksperten.dk/shop/117-mgm-pil ... uto-rens-/

pendec

Re: mgm easy 3 - 14 kw

Indlæg af pendec » 15 dec 2019 15:02

Tror du skal tale med Karsten direkte på MGM.dk , jeg mener de kalder modellen Easy "PLUS" eller "PRO" . Og den er på mgm.dk i prislisten,
Den med 300liter silo er vist PRO og uden så er det PLUS.

Jens
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1078
Tilmeldt: 15 jan 2007 23:26
Mit fyr: MGM 15 Comfort + Passat Atmos m. akku.
Areal: 275
Brændsel: Træpiller + brænde i Atmos'en
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: 6 t + brænde
Geografisk sted: Sydvestjylland
Givet likes: 75 gange
Modtaget likes: 60 gange

Re: mgm easy 3 - 14 kw

Indlæg af Jens » 15 dec 2019 15:06

Hvis det var mig, så ville jeg vælge en MGM Comfort 15kw, og så købe den ved Karsten ved https://www.mgm-pillefyr.dk/
Ved Karsten kan du få den med lambda-sonde og luftmassemåler til 32.400,-
Prisliste : https://www.mgm-pillefyr.dk/wp-content/ ... te-MGM.pdf

Min har i disse dage 5 års fødselsdag, styring er blevet skiftet en gang under garanti, og opdateret 2 gange.
Det er det som der har været på de 5 år, ingen sliddele eller lignende er blevet skiftet. :great:
Mvh Jens

Hvis du ikke ændre kurs, - så risikere du at ende der, hvor du er på vej hen !

thomas larsen
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 607
Tilmeldt: 25 feb 2012 09:25
Mit fyr: bio 18 pannex styrring
Areal: 204
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 6600
Geografisk sted: vejen/brørup
Modtaget likes: 5 gange

Re: mgm easy 3 - 14 kw

Indlæg af thomas larsen » 15 dec 2019 15:39

pendec skrev:
15 dec 2019 15:02
Tror du skal tale med Karsten direkte på MGM.dk , jeg mener de kalder modellen Easy "PLUS" eller "PRO" . Og den er på mgm.dk i prislisten,
Den med 300liter silo er vist PRO og uden så er det PLUS.

Har skrevet til ham, så venter lidt på repons.


Besvar