Optimal temperatur kedel (MGM Easy)

Spørgsmål vedr. MGM samt det tilbehør der laves til MGM pillefyret
pendec

Optimal temperatur kedel (MGM Easy)

Indlæg af pendec »

Nu har jeg søgt lidt rundt på nettet og læst nogle dokumenter på pladejerns kedler, og set på andre RTB stokercloud temperaturer.
Og jeg synes det svinger fra 65-75 grader på kedel temp.

Nu har min kedel så en ESBE ventil på
Billede
Og den betyder meget for pumpe og for temperatur som slipper igennem "nåleøjet" , den den jo bruger varmt fremløb og sender til retur, afhængig af indstilling. Så jeg kan ikke bare regne med at kedeltemp er den som sendes i fremløb eller at pumpe trækker med den indstillede position.

Så oprindeligt spørgsmål er, hvad er optimal kedeltemp ved pladejernskedel, tager den skade af 62 grader? Eller skal jeg op på 75 grader, og så justere den ventil efterfølgende?

Jeg kommer fra støbejerns kedel, så forhold var lidt anderledes, og jeg havde altid 60-62 grader i fremløb.

skrot1

Re: Optimal temperatur kedel (MGM Easy)

Indlæg af skrot1 »

Der må bare ikke være mere end 15 gr forskel på frem og retur, ellers dannes der kondens, men er der ikke indbygget shunt i en MGM kedel?
pendec

Re: Optimal temperatur kedel (MGM Easy)

Indlæg af pendec »

Ikke i min, den er vist skrabet i forhold til de andre som bærer MGM navnet :)

Den har pumpe,røgsuger,ekspansion indeni boksen men shunt, det er vist det som man kan kalde den udvendige løsning med den espe ventil, den er dog ikke styret at nogen temperatur måler, og usynligt at se frem/retur synes jeg. (Måske i service menu men ikke sikker)
skrot1

Re: Optimal temperatur kedel (MGM Easy)

Indlæg af skrot1 »

70 graders fremløb virker fornuftigt, så har blandeshunten også mere varmt vand at blande med, og så sætte returen til 55 grader. Problemet med for lave kedeltemperatur er også røgtemperatur bliver for lav, og så bliver til kondens i skorsten, og med mindre du har en rustfri skorsten med afløb for vand, så giver det problemer.men prøv da at køre med 70 graders fremløb, og se om returen holder de 55.... du kan tjekke det med en billig lasermåler fra Harald skrald, de fåes til små penge efterhånden
skrot1

Re: Optimal temperatur kedel (MGM Easy)

Indlæg af skrot1 »

Skal du bruge en blandeshunt og er lidt doven :lol: så har hedestoker nogle færdige

pendec

Re: Optimal temperatur kedel (MGM Easy)

Indlæg af pendec »

Jeg tror jeg skal lære lidt mere om en blandeshunt og så den som er monteret her, for den er meget statisk, og jo, påvirker altså flow i rørerne , så kræver alt varmt vand, så hjælper det ikke den er sat forkert og dårligt trækker returen rundt :)


Nå, fik lige kigget på det blandeshunt, og det er jo præcis hvad jeg har men pumpen sidder vel udenfor blande delen, som har sin egen pumpe eller?
og så har jeg ikke de fancy temp måler på rør, der er dårligt plads til dem her.

Nu mere jeg kigger på billede hos hedestoker og drejer billede rundt, så ligner det jo præcis det jeg har, og det er da forrykt så besværligt det kan være, for så har det system jo præcis samme pumpe problem, hvis jeg må kalde det et problem.
skrot1

Re: Optimal temperatur kedel (MGM Easy)

Indlæg af skrot1 »

Kedelpumpen sidder i kredsen. Men prøv at google stoker kedelshunt diagram.mvh
skrot1

Re: Optimal temperatur kedel (MGM Easy)

Indlæg af skrot1 »

Der er flere gode emner på Stokerforum.dk... opret en profil, og så er det bare at søge derinde, der er mange indlæg omkring blandeshunt.
pendec

Re: Optimal temperatur kedel (MGM Easy)

Indlæg af pendec »

skrot1 skrev: 28 feb 2019 16:32 Kedelpumpen sidder i kredsen. Men prøv at google stoker kedelshunt diagram.mvh
Fandt denne ældre tråd men ikke sikker på det er korrekt?

viewtopic.php?t=27174

Kan du være behjælpelig med et bedre billede hvis dette ikke er det vi taler om?
skrot1

Re: Optimal temperatur kedel (MGM Easy)

Indlæg af skrot1 »

[image][/image]
Vedhæftede filer
7E4A1EEA-00C5-4B5B-B9AF-323F98BEC4EB.png
011C15F2-B2DF-4C0A-8705-8FB76237D4B5.png

Besvar