Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

MGM status på mobilen

Spørgsmål vedr. MGM samt det tilbehør der laves til MGM pillefyret
thermik
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 292
Tilmeldt: 09 jan 2011 16:31
Mit fyr: RTB Fumus 10 kw
Areal: 130 m2
Brændsel: pillefyr
Fremviser gerne i postnummer: 9240
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: ?
Givet likes: 10 gange
Modtaget likes: 28 gange

Re: MGM status på mobilen

Indlæg af thermik » 18 apr 2019 01:00

Blinky skrev:
18 apr 2019 00:09
Du godt få dit MGM fyr på mobil eller pc og tilgå det overalt i verden. Det har jeg haft i mange år.
Mit fyr er koblet op på min routers WI Fi netværk gennem en trådløs forbindelse ( TP-link).
Du skal låse fyrets IP adresse og lave en forward på din firewall i routeren til fyrets adresse.
Så kobler du bare op på din sædvanlige IP adresse og går direkte igennem til fyret.
Et problem er at din internet leverandør engang imellem giver dig en ny IP adresse, så du skal engang imellem lige ændre din opkaldsadresse,- måske med ca. et års mellemrum.
Problemer er behandlet flere gange i MGM forummet,- f. eks. viewtopic.php?f=208&t=26568
Jeg indrømmer at det er en smule langhåret for ikke teknisk sagkyndige, men når det er sat op så virker det indtil du evt. skal skifte router,- så er det forfra. Jeg fik venlig hjælp fra internetudbyderen.
Opkoblingen er ikke sikret og enhver kan koble sig op. På mit fyr kan man ikke ændre password, så det kan en hacker jo nok skaffe sig- på den anden side kan der jo ikke ske de store ulykker udover at nogen kan slukke fyret. Det har jeg dog ikke været udsat for.
Indrømmet en App. ville måske nok være smartere, uden at jeg lige kan forklare hvorfor.
Virkeligt dårlig ide at gøre fyret tilgængeligt for det store internet uden sikkerhed hvis man bare bruger sit netværk til meget få ting ander ikke skal have næsen i.


Brugeravatar
motoz
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 124
Tilmeldt: 14 feb 2013 08:06
Mit fyr: BioComfort 30kW + termax 25cr
Geografisk sted: Ostrobothnia
Modtaget likes: 11 gange
Kontakt:

Re: MGM status på mobilen

Indlæg af motoz » 18 apr 2019 07:41

I only have some experience with the TCNET II in mgm junior, but I would strongly advice against opening that controller to the internet. There is no security whatsoever there. The build in webpage asks for a password before changing any settings, but the password is checked client side in the javascript code sent to the browser. This means that the actual function for changing settings is not password protected at all.

It works like this: the controller sends a text string and a javascript function to the browser. The browser executes the javascript code, which then will ask the user for a 'password'. The given password is compared to the one already sent to the browser, and only when they matches the javascript code will allow the user to send a new setting to the controller. As you can see this system makes the password checking completely optional, you can just choose to not 'check the password' before sending new settings to the controller, or you can of course use the password that is already sent to you in clear text.

(sorry for writing in English, I can read Danish just fine)
PellMon open source pellet logger at https://github.com/motoz/PellMon

Blinky
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 155
Tilmeldt: 29 okt 2012 01:26
Mit fyr: MGM Comfort 15 KW
Areal: 200 + 60
Brændsel: DLG Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 7100
Årligt forbrug: ca. 8 ton.
Geografisk sted: Vejle
Givet likes: 23 gange
Modtaget likes: 10 gange

Re: MGM status på mobilen

Indlæg af Blinky » 18 apr 2019 09:12

Tak for de advarende ord.
Jeg har ikke så meget forstand på det, men er situationen så meget anderledes end når folk kobler overvågningskameraer og andre elementer op på deres wifi netværk, så de de kan tilgå det med f. eks. deres mobil ?

Brugeravatar
motoz
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 124
Tilmeldt: 14 feb 2013 08:06
Mit fyr: BioComfort 30kW + termax 25cr
Geografisk sted: Ostrobothnia
Modtaget likes: 11 gange
Kontakt:

Re: MGM status på mobilen

Indlæg af motoz » 18 apr 2019 12:09

Well a publicly accessible video feed from ones home would be quite unsettling, but messing with for instance the ignition settings of a pellet burner could very well cause an explosion and fire, whichever is worse...

It's strange though, in the manual linked above (page 15), the controller is clearly protected by a "basic authentication password". The mgm junior I had access to have nothing like that, the webpage opens directly with no password asked until the 'advanced settings' page is opened were it asks for the useless password I described above. If your burner has the basic authentication scheme it is slightly better, as the password then really is needed for any access. (But a hardcoded unchangable password is hardly much better than no password).
PellMon open source pellet logger at https://github.com/motoz/PellMon

thermik
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 292
Tilmeldt: 09 jan 2011 16:31
Mit fyr: RTB Fumus 10 kw
Areal: 130 m2
Brændsel: pillefyr
Fremviser gerne i postnummer: 9240
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: ?
Givet likes: 10 gange
Modtaget likes: 28 gange

Re: MGM status på mobilen

Indlæg af thermik » 18 apr 2019 23:14

Blinky skrev:
18 apr 2019 09:12
Tak for de advarende ord.
Jeg har ikke så meget forstand på det, men er situationen så meget anderledes end når folk kobler overvågningskameraer og andre elementer op på deres wifi netværk, så de de kan tilgå det med f. eks. deres mobil ?
Næ det er det samme hvis der ikke er sikkerhed på det... men køber du noget kvalitet er der helt sikkert noget sikkerhed bygget ind og mulighed for at opdatere firmware så evt. hulle kan lukkes.


jimler75
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 18
Tilmeldt: 26 sep 2019 09:40
Givet likes: 11 gange
Modtaget likes: 1 gang

Re: MGM status på mobilen

Indlæg af jimler75 » 11 okt 2019 10:26

Kosmic skrev:
25 mar 2016 14:51
Overvejede at fortsætte i tråden "Tilkobling af fyr direkte til computer", men jeg døjer med at få fokus på dette (overskriften).
Jeg er overvejende glad for min MGM Comfort, men den har altså sine udsættere. Det der plager mig mest er sodkager, som sætter sig i brændrøret og ikke falder ud, og så går fyret i stå. Når det sker står fyret og bipper, men det kan jeg ikke høre inde i huset. Min Georg Gearløs-løsning er et simpelt vaskemaskine termostat, som er stukket ind ved varmen ud på fyret. Termostaten er sluttet til en trådløs dørklokke og klokken har jeg så liggende i køkkenet. "Dørklokken" ringer så når temperaturen når under 35-40 grader. Det er en lavpraktisk løsning men dog bedre end ingenting.

Det er klart at man hellere vil have en lidt mere smart løsning og her vil jeg jo gerne have fyrets data på mobilen, ligesom jeg har solcellernes produktion. Hvis jeg lige skal dvæle ved solcellerne, så sender dataloggeren trådløst data til min router, som sender dem videre til Østrig ! (Fronius), som bearbejder data og sender resultatet tilbage på nettet, hvor jeg downloader via min app og kan se resultatet. Alt dette sker i løbet af få sekunder.

Det kunne være rigtig dejlig rart at have lignende muligheder med fyret.

Man læser sommetider indlæg fra folk med en tilsyneladende stor indsigt i IT. Hvor er ekspertisen og trangen til at udvikle noget raspberry halløj whatever til fyret-mobil-interface-app ?
Hejsa,

Er det KUN lydalarm eller også noget blink? Men kunne jo lave noget Arduino som "lytter" efter ... eller man kunne koble på den lydgiver - så når den "går" skal der sendes en besked. hvis noget blinker kunne man se efter det - og sende en besked.

Mvh
/Jimmy

pendec

Re: MGM status på mobilen

Indlæg af pendec » 11 okt 2019 10:54

Man kan vel som på mit, sætte kamera på display, og når noget bestemt vises eller ændres på display, så sender den email, eller kan trigger noget når der er ændring i billede?
Capture1.JPG

jimler75
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 18
Tilmeldt: 26 sep 2019 09:40
Givet likes: 11 gange
Modtaget likes: 1 gang

Re: MGM status på mobilen

Indlæg af jimler75 » 11 okt 2019 11:23

pendec skrev:
11 okt 2019 10:54
Man kan vel som på mit, sætte kamera på display, og når noget bestemt vises eller ændres på display, så sender den email, eller kan trigger noget når der er ændring i billede?
Capture1.JPG
Netop ... eller trigger på lyd! :)

pendec

Re: MGM status på mobilen

Indlæg af pendec » 11 okt 2019 11:45

jimler75 skrev:
11 okt 2019 11:23
Netop ... eller trigger på lyd! :)
Ja den har motion&audio detection.
Capture2.JPG


Besvar