Pellux 200 (Nibe)

Spørgsmål vedr. Pellux samt det tilbehør der laves til Pellux pillefyret
Besvar
Pop
Stoker I
Stoker I
15
Indlæg: 3
Tilmeldt: 01 mar 2009 10:54

Pellux 200 (Nibe)

Indlæg af Pop »

Hej.

Efter at have fået fingrene i en Bioline/Ecotek A3 pillebrænder, har jeg besluttede mig at gå skridtet videre og skifte mit gamle combi olie/fastbrændelses fyr ud. Jeg er så faldet over et Pellux 200.
Der hvor mit problem er, at der desværre ikke er plads til en varmtvandsbeholder samtidigt i rummet. Kan nogle fortælle mig om der sidder en varmeveksler i Pelluxen? Syntes ikke helt det fremgår af deres tegning...
Vil nemlig gerne køre det varme vand direkte gennem kedlen og ud til hanen.

Link: http://www.nibeonline.com/pdf/031241-1.pdf

Håber virkelig I kan hjælpe
Med venlig hilsen

Peter

SuNk
Stoker I
Stoker I
17
Indlæg: 5
Tilmeldt: 03 feb 2007 22:46
Mit fyr: Ecotec A3 15kW/Nibe Pellux
Areal: 160
Brændsel: Træpiller/miniflis
Årligt forbrug: ca. 4 tons
Geografisk sted: Aalborg SV

Re: Pellux 200 (Nibe)

Indlæg af SuNk »

Hej.
Jeg kører selv med en Ecotek A3 på en Nibe Pellux kedel, og det er en god kombination. Pellux 200 er så vidt jeg kan se en videreudvikling af Pellux kedlen - min har ikke elektronisk styring osv.
Pellux kedler er udstyret med en pladevarmeveksler - se på side 4 i det dokument du linker til eller på det svenske produktblad : http://www.nibeonline.com/pdf/639283-2.pdf

Mvh Jacob
Pop
Stoker I
Stoker I
15
Indlæg: 3
Tilmeldt: 01 mar 2009 10:54

Re: Pellux 200 (Nibe)

Indlæg af Pop »

Hej Jacob
Tak for dit hurtige svar. Men når nu jeg kigger på begge pdf. filer hver i sær, så er jeg stadig i syv sind...
Der står nemlig at der er mulilghed for tilslutning "til ekstern" varmeveksler. På den danske pdf. tegning er der vist tilslutning til en varmtvandsbeholder. På den svenske, en tilslutning til ekstern varmeveksler. Forstår ikke en skid :-)

Hvordan har du selv gjort det ?
Er den velegnet til sommerdrift?
Kan se du bor i Aalborg. Hvem har du brugt til at installere dit system? ... og hvad kostede det (ca.)?

Ved godt det er mange spørgsmål, men håber på din tålmodighed :-)

mvh. Peter
SuNk
Stoker I
Stoker I
17
Indlæg: 5
Tilmeldt: 03 feb 2007 22:46
Mit fyr: Ecotec A3 15kW/Nibe Pellux
Areal: 160
Brændsel: Træpiller/miniflis
Årligt forbrug: ca. 4 tons
Geografisk sted: Aalborg SV

Re: Pellux 200 (Nibe)

Indlæg af SuNk »

Hej.
Den eksterne pladevarmeveksler er indbygget i min kedel. Den er ekstern, fordi den ikke er en del af selve kedlen, men kan skrues af - og "indbygget" fordi den er monteret under frontpanelet, så man ikke kan se den. Produktbladet til min kedel viser også en ekstern varmeveksler, men det skal forstås som en principskitse.
Jeg forstår udmærket godt din forvirring, hvis du ser på side 6 i det svenske link, kan du se hvordan det ser ud. Kassen til venstre for cirkulationspumpen er varmeveksleren - nej den er ikke større.
I den danske produktinformation til min kedel er det eneste der er nævnt om en pladevarmeveksler: "Varmeveksler anvendes normalt ikke."
Jeg mener ikke at kunne mindes at have været forvirret over det, da jeg købte min kedel, men der var der muligvis kun de svenske pdf´er at gå ud fra, og de er klare og tydelige. Spørg forhandleren, han må vide besked.

Jeg bruger varmeveksleren i min kedel til varmt vand. Dvs koldt vand tilsluttes den ene side af varmeveksleren (nr 73 på side 10) og så kommer der varmt vand ud i den anden (nr. 74).
Den er rigtig fin til sommerdrift, man slukker bare cirkulationpumpen til varme.
Jeg brugte Uggerly installation, og det tog dem "kun" to dage at installere kedlen, og regningen blev på mere end det dobbelte af hvad jeg var lovet (ca. 13000, men fik brokket mig ned til ca 11000) - og så installerede jeg endda brænderen selv!! Så gør det selv, eller find en anden installatør. Næste gang jeg skifter kedel gør jeg det selv, det er ikke så svært hvis man kan finde ud af at lave en tæt vvs samling.

Mvh Jacob
uffev
Stoker III
Stoker III
12
Indlæg: 97
Tilmeldt: 05 feb 2012 20:35
Mit fyr: OPOP BS20 16KW woody
Areal: 147
Brændsel: træpiller
Årligt forbrug: 6 tons
Geografisk sted: himmerland
Har takket: 1 gang
Blevet takket: 3 gange

Pellux 200 (Nibe)

Indlæg af uffev »

Hej
min har ikke varmeveksler inde i
16 kw OPOP BS20. nu med komp. rens :great: :great:

http://stokercloud.dk/dev/showmain.php? ... nshjem1912#

Besvar