Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Rengøring af Pellux100

Spørgsmål vedr. Pellux samt det tilbehør der laves til Pellux pillefyret
autoole
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 8
Tilmeldt: 25 jan 2022 15:43

Re: Rengøring af Pellux100

Indlæg af autoole » 25 jan 2022 16:11

Har nu haft et Pellux 100 i 7-8 år. Lidt indkørings vanskeligheder, hvor jeg efter kort tid, fjernede den lille rist i pilleindtag. Fyret er droslet ned til 50 %, fik for et par år siden et nyt display, og har kørt lige siden, og altid med 8mm piller, af forskellig fabrikat.
Har termometer på røgrøret lige over tilslutningen til kedlen, der viser røggas temperaturen.
Gjorde tidligere fyret rent efter et par T. piller, men fandt ud af følgende. Når røggas temp. nåede op på 175 grader skulle det renses, og efter rens, faldt temp. til 100 grader.
Og så det egentlige.
Når fyret har stået stille en tid, åbner jeg herden, og tømmer askeskuffer. Dernæst skruer jeg toppladen af så jeg kan komme ned til de 6 rør. Starter min støvsuger og ligger mundstykket ind i bunden af kedlen. Løfter retarderne op, sætter den stålbørste der medfulgte fyret, i en boremaskine, og kører den op og ned i de 6 rør gentagne gange, til de syntes rene. Støvsuger derefter rundt i helt rummet over rørene, sætter retarderne på plads og monterer dækslet igen. Indersiden i brænderkammeret skrabes ned med et stemmejern og det hele støvsuges. Herden rengøres også med stemmejern for at fjerne evt. slagger der sidder fast, og kan give rensefejl, og det hele støvsuges. Jeg lader fyret køre siloen tom for piller en gang om året, for at fjerne den smuld der uvilkårlig dannes.


Besvar