Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

varmtvands kompentasering

Spørgsmål vedr. Pellux samt det tilbehør der laves til Pellux pillefyret
kim69b
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 69
Tilmeldt: 15 dec 2008 08:34
Mit fyr: pellux 100
Areal: 180
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9610
Årligt forbrug: 6
Geografisk sted: roldskov himmerland
Givet likes: 37 gange
Modtaget likes: 5 gange

varmtvands kompentasering

Indlæg af kim69b » 19 dec 2015 15:59

hej.
er der nogen her inde der har efaringer med vamtvandkompentacering,eller hvad det nu hedder.er blevt oplyst at det kunne spare mig for yderliger ca 10-15 %,det er jo en slant at sparre.vi har det i overvejelse da vi skal have skiftet vandtanken,den har en del år på bagen.men omkostning kontra det prisen på at få det lavet skulle jo gerne hænge sammen.kim


mchlbk
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 177
Tilmeldt: 12 feb 2013 23:00
Mit fyr: Luft/vand Vølund F2120 + VVM310
Areal: 270 m2
Brændsel: Varmepumpe + brænde til hygge
Årligt forbrug: Endnu ukendt.
Geografisk sted: Odsherred
Givet likes: 30 gange
Modtaget likes: 7 gange

Re: varmtvands kompentasering

Indlæg af mchlbk » 19 dec 2015 18:48

Er det varmtvandsprioritering, du tænker på? Eller måske vejrkompensering, eller iltstyring?

Af de 3 er det kun varmtvandsprioritering, som ikke bør have indflydelse på forbruget. Det er alene for komfortens skyld.

Vejrkompensering ved jeg ikke, om man kan eftermontere, men da det kun reagerer på temperaturændringer (ikke ændringer i vindstyrke), har jeg nu heller ikke den store fidus til det.

Iltstyring overvejer jeg selv pt. Den mere effektive forbrænding bør have en målelig effekt på pilleforbruget, men jeg ved faktisk ikke, hvad det koster...

/Michael

Brugeravatar
bobzinen
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 278
Tilmeldt: 25 sep 2012 21:09
Mit fyr: Pellux 100 m iltstyring
Areal: 205 kvm + 30 kvm r
Brændsel: Piller 6 mm
Fremviser gerne i postnummer: 6310
Årligt forbrug: 6 tons
Geografisk sted: 6310 Broager Downtown Sønderjylland
Givet likes: 3 gange
Modtaget likes: 2 gange

Re: varmtvands kompentasering

Indlæg af bobzinen » 19 dec 2015 20:27

kim69b skrev:hej.
er der nogen her inde der har efaringer med vamtvandkompentacering,eller hvad det nu hedder.er blevt oplyst at det kunne spare mig for yderliger ca 10-15 %,det er jo en slant at sparre.vi har det i overvejelse da vi skal have skiftet vandtanken,den har en del år på bagen.men omkostning kontra det prisen på at få det lavet skulle jo gerne hænge sammen.kim
Mojn
Kan se at du har 180 kvm bolig .... du har skrevet 10 i forbrug .... er det 10 tons piller :shock:
Så kan jeg godt forstå at du leder efter en måde og spare lidt på
Vi hat et hus fra 1890 ganske vist med ny tagetage og nyt tag på 205 kvm har max brugt 8 tons (normal forbrug ligger på ca 6 tons).
Jeg har både iltstyring og vvp
Iltstyring er langt hen af vejen over kill hvis du bruger kvalitets piller .
Varmtvands prioritering er virkelig rar og have og som Michael så rigtig skriver er der ikke det store og vinde på forbrug (vi har en 200 l tank hvor opvarmning fra vvp er sat til urstyring).
To forgive the Terrorists is up to God
But to send them to him is up to me
Vladimir Putin

kim69b
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 69
Tilmeldt: 15 dec 2008 08:34
Mit fyr: pellux 100
Areal: 180
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9610
Årligt forbrug: 6
Geografisk sted: roldskov himmerland
Givet likes: 37 gange
Modtaget likes: 5 gange

Re: varmtvands kompentasering

Indlæg af kim69b » 19 dec 2015 22:31

hej igen
det er vejrkompensering jeg mener,pt er jeg nede på ca 20 kg i døgnet,det hjalp at få lukket systemet.det var åbentfør,er blevt vuderet til ca 6-8tons.men vandtanken står til udskiftning,og en seperat streng med punpe tilvarmt vand ville kunne spare en 10-15 % .det er noget med en temp føler uden til i skygge siden.der er iltstyring på så det er et godt setup.til dato har jeg brugt 2500 kg siden 13 oktober,så det er vist meget fornuftigt.skriver stadigvæk hvor mange poser a 16 kg jeg tanker,da jeg satte mig til at kontrol veje poserne svang de fra 1560 til 16 kg.så jeg tror lidt på styring på stokern da den er testet på vølund.kan ikke lig huske va den stod til,men mener det var 1,150.men jeg fik en god forklaring af brian holmberg som også trimmede indstillingerne.han droslede fyret ned til 12 kw,da der var sod på glasøjet ,der var også noget med luft mængden han justerede ned.men alt i alt så har han trimmet den til mit behov.det er ikke noget jeg vil pille ved så længe det køre godt.

Jens1973
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 98
Tilmeldt: 29 aug 2015 19:31
Mit fyr: Pellux 100.
Areal: 178
Brændsel: Varga træpiller.
Fremviser gerne i postnummer: 4750
Dagligt forbrug: Alt for meget.
Givet likes: 74 gange
Modtaget likes: 6 gange

Re: varmtvands kompentasering

Indlæg af Jens1973 » 10 nov 2016 20:40

Varmtvandsprioritering. Hej derude. Der kom ikke rigtig Varme i vores radiatorer i går. Vi har en elektrisk shunt på(tror jeg det hedder) den kan drejes fra 0 over til max. I går var den selv gået over på 0. Jeg satte den tilbage til næsten max og så kom der Varme i radiatorerne. I dag var radiatorerne kølige igen. Så slog jeg varmtvandsprioriteringen fra og så kommer der Varme igen. Er det prioteringen der allerede er stået af?


Jens1973
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 98
Tilmeldt: 29 aug 2015 19:31
Mit fyr: Pellux 100.
Areal: 178
Brændsel: Varga træpiller.
Fremviser gerne i postnummer: 4750
Dagligt forbrug: Alt for meget.
Givet likes: 74 gange
Modtaget likes: 6 gange

Re: varmtvands kompentasering

Indlæg af Jens1973 » 11 nov 2016 09:10

Jeg har snakket med Brian fra Vølund her til morgen. Super flink og hjælpsom. Han sagde temperaturen der skulle laves i varmtvandsbeholderen var sat for højt. Den sænkede jeg, så nu må vi se hvad der sker :wink:

kim69b
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 69
Tilmeldt: 15 dec 2008 08:34
Mit fyr: pellux 100
Areal: 180
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9610
Årligt forbrug: 6
Geografisk sted: roldskov himmerland
Givet likes: 37 gange
Modtaget likes: 5 gange

Re: varmtvands kompentasering

Indlæg af kim69b » 11 nov 2016 09:37

Jens1973 skrev:Jeg har snakket med Brian fra Vølund her til morgen. Super flink og hjælpsom. Han sagde temperaturen der skulle laves i varmtvandsbeholderen var sat for højt. Den sænkede jeg, så nu må vi se hvad der sker :wink:
hej jens,har selv her i maj fået ny vamtvandsbholder.køre med en temp på 51 gr,men hvilke temp anbefaler brian der er bedst.

Jens1973
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 98
Tilmeldt: 29 aug 2015 19:31
Mit fyr: Pellux 100.
Areal: 178
Brændsel: Varga træpiller.
Fremviser gerne i postnummer: 4750
Dagligt forbrug: Alt for meget.
Givet likes: 74 gange
Modtaget likes: 6 gange

Re: varmtvands kompentasering

Indlæg af Jens1973 » 11 nov 2016 11:31

Hej kim. Jeg mener helt bestemt vi satte den ned til 55 grader. Men jeg kigger lige når jeg kommer hjem fra arbejde. Problemet var at varmtvandsprioriteringen skulle varme for meget vand til beholderen. Så der blev kolde radiatorer. Hvad har du af problemer?

kim69b
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 69
Tilmeldt: 15 dec 2008 08:34
Mit fyr: pellux 100
Areal: 180
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9610
Årligt forbrug: 6
Geografisk sted: roldskov himmerland
Givet likes: 37 gange
Modtaget likes: 5 gange

Re: varmtvands kompentasering

Indlæg af kim69b » 13 nov 2016 13:44

Jens1973 skrev:Hej kim. Jeg mener helt bestemt vi satte den ned til 55 grader. Men jeg kigger lige når jeg kommer hjem fra arbejde. Problemet var at varmtvandsprioriteringen skulle varme for meget vand til beholderen. Så der blev kolde radiatorer. Hvad har du af problemer?
hej jens,jeg har sjusset mig frem til 51 gr,har sel 3 radiatore og 150 kvm med gulvvarme.vores opvasker køre med ind over det varme vand.den nye tank er en qm 100 fra vølund,vi har ikke prøvet at køre den tør for varmt vand endnu.

Jens1973
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 98
Tilmeldt: 29 aug 2015 19:31
Mit fyr: Pellux 100.
Areal: 178
Brændsel: Varga træpiller.
Fremviser gerne i postnummer: 4750
Dagligt forbrug: Alt for meget.
Givet likes: 74 gange
Modtaget likes: 6 gange

Re: varmtvands kompentasering

Indlæg af Jens1973 » 13 nov 2016 13:49

Super. Det prøver jeg også så :-)


Besvar