Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Vølund Pellux 100/20 vs Baxi TPK24

Spørgsmål vedr. Pellux samt det tilbehør der laves til Pellux pillefyret
ReneG
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 26
Tilmeldt: 18 sep 2015 12:40
Mit fyr: Pellux 100/2
Areal: 350
Brændsel: RW 8mm Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9800
Dagligt forbrug: 30
Kontakt:

Vølund Pellux 100/20 vs Baxi TPK24

Indlæg af ReneG » 18 sep 2015 12:54

*Edit* Er flyttet fra Pellx forum til Pellux* (hvorfor hulen laver man 2 så ens navne? :-)

Jeg har 2 bekendte, der hver især sælger pillefyr

Den ene anbefaler Vølund Pellux 100/20 og den anden Baxi TPK24.

Den samlede pris på Pellux-løsningen er dyrere. bla. fordi han vil skifte skorstenen fra en eksisterende 200mm til en 130mm (5 meter)
Den anden montør vil 'blot' modificere den eksisterende skorsten

Pelluxen renser vist også selv røgkanalerne? Er den så lettere at holde ren end Baxi'en, altså er der mindre arbejde i det?

Samtidig er der Wifi modul med i prisen på Pellux'en, samt nedtagning og fjernelse af det gamle fyr og siloen er større på Pellux'en (400l vs 500l)

Nu er jeg elektronikmekaniker og ville elske at kunne få status og alarmer via Wifi, men kan Baxi'en også det?

Og lige til sidst:

Vi har en nyere 1200l oliefyr tank og et REKA fyr, der både kan bruge olie og fastbrændsel. Er det overhovedet noget værd i evt. salg?
Oilon brænderen derpå er ikke ret gammel. Jeg har stadig kassen.

Jeg håber på input for i 40 år har jeg været vant til fjernvarme, men det er slut nu hvor konen har bestemt at vi skal flytte på landet icon_cheesygrin.gif

Btw. Der er tale om et hus fra 2009 - 247kvm i grundplan med gulvvarme i alle rum (i stuen er der dog radiatorer sammen med gulvvarmen) og 100kvm ovenpå, hvor der er et par radiatorer


nemocharley

Re: Vølund Pellux 100/20 vs Baxi TPK24

Indlæg af nemocharley » 18 sep 2015 13:14

Der er jo kommet en ny Baxi TPK model - jeg ved ikke om det er den du har bud på? Hvis det er den gamle TPK model, så ville jeg nok vælge Pellux - set i lyset af din baggrund og interesse. Og en ny skorsten (keramisk?) er bestemt ikke at kimse ad.

Men - en bruger herinde har faktisk sat en NBE styring på sin Baxi TPK, og NBE´s styringer kan så vidt jeg kan forstå tilfredsstille de fleste elektronik-nørder.

Brænderen (som minder om en scottebrænder, kan jeg forstå på det der skrives herinde) på TPK har jo en mindre snegl inde i sig, som gør at pilledoseringen kan blive meget præcis.

Og det åbner så ballet for lige i det mindste at nævne andre interessante modeller
MGM, RTB, Scotte

Og - ikke at jeg forstand på det - herinde på forum dukker der engang imellem tråde op om folk der nørkler med deres egen overvågning og styringssystemer. Og det er på forskellige slags pillefyr. Pelmon er et navn på et af de systemer, jeg lige kan huske.

newpas
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1713
Tilmeldt: 06 nov 2011 13:28
Mit fyr: MGM15 Årg 2007
Areal: 150+kælder
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9870
Dagligt forbrug: For stort men kræves
Årligt forbrug: 510sæk/år=8T
Geografisk sted: Nordjylland/Hørmested
Givet likes: 35 gange
Modtaget likes: 13 gange

Re: Vølund Pellux 100/20 vs Baxi TPK24

Indlæg af newpas » 18 sep 2015 13:16

Hus evt skrotningspræmie.

Brugeravatar
HR LUCCA
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1575
Tilmeldt: 11 dec 2012 19:31
Areal: 121 m2
Fremviser gerne i postnummer: 4200
Geografisk sted: Slagelse
Givet likes: 14 gange
Modtaget likes: 47 gange

Re: Vølund Pellux 100/20 vs Baxi TPK24

Indlæg af HR LUCCA » 18 sep 2015 13:17

Skal ikke sige hvad for en pillebrænder der er bedst af de 2 ,men vil du have noget du kan side og styre fra en Pc eller mobil skal du vælge et RTB fyr med en V7 / V10 styring eller den nye V13 styring der sikkert snart kommer , du kan se mit her http://www.stokercloud.dk/dev/showmain. ... arnelarsen det er godt nok ikke et RTB men med samme styring :wink:
Men ellers vil jeg foreslå dig og tage ud og se de 2 fyr i drift , fyrspark icon_cheesygrin.gif så du får en fornemmelse af hvad du køber :wink:
Last edited by 1 on HR LUCCA; edited 18 times in total

ReneG
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 26
Tilmeldt: 18 sep 2015 12:40
Mit fyr: Pellux 100/2
Areal: 350
Brændsel: RW 8mm Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9800
Dagligt forbrug: 30
Kontakt:

Re: Vølund Pellux 100/20 vs Baxi TPK24

Indlæg af ReneG » 18 sep 2015 13:19

Hej og tak for jeres indlæg.

Skorstenen er rustfri. Om det er godt eller skidt ved jeg ikke, men den ruster da ikke :-)

Jeg ved faktisk ikke hvilken model Baxi det er. Hvordan finder jeg ud af det?

Kan godt se fordelen i en mindre pilledosering. jeg anede ikke at der var forskel.

Skrotningspræmie, er det den der Co2 refusion man kan få på cirka 3.000?

Den ene montør tar selv pengene (som en del af det samlede tilbud) Den anden blander sig ikke i det, så selvom han er 11.000 dyrere så er merprisen reelt kun 8.000


ReneG
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 26
Tilmeldt: 18 sep 2015 12:40
Mit fyr: Pellux 100/2
Areal: 350
Brændsel: RW 8mm Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9800
Dagligt forbrug: 30
Kontakt:

Re: Vølund Pellux 100/20 vs Baxi TPK24

Indlæg af ReneG » 18 sep 2015 13:22

HR LUCCA skrev:Skal ikke sige hvad for en pillebrænder der er bedst af de 2 ,men vil du have noget du kan side og styre fra en Pc eller mobil skal du vælge et RTB fyr med en V7 / V10 styring eller den nye V13 styring der sikkert snart kommer , du kan se mit her http://www.stokercloud.dk/dev/showmain. ... arnelarsen det er godt nok ikke et RTB men med samme styring :wink:
Arrrgh... jeg bliver så forvirret af alle de modeller på markedet... det er ligesom når man spørger på et forum hvilke dæk man skal købe til bilen... så er der også en mio. bud.... :-) men mennesker er jo også forskellige og har forskellige opfattelser og jeg er da også kun glad for svar :-)

Jeg vil bare sikre mig at jeg ikke køber noget dårligt som ikke lever op til mine forventninger. Feks købte jeg engang en Citroen... der skulle jeg nok have sat mig LIIDT mere ind i det, inden jeg skrev under på den slutseddel icon_cheesygrin.gif icon_cheesygrin.gif

nemocharley

Re: Vølund Pellux 100/20 vs Baxi TPK24

Indlæg af nemocharley » 18 sep 2015 13:25

den svenske ctc´s ecotech har også en intern snegl i brænderen men med muldvarpefødning - men lad det nu ligge

gammel baxi tpk http://bioeksperten.dk/product/baxi-tpk ... ller-1681/

ny baxi: http://bioeksperten.dk/product/baxi-tpk-pb-20-1923/

tilskuddet kan udregnes af firmaer, som gør i den slags - den kan godt vise sig at være højere end 3000,-

ReneG
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 26
Tilmeldt: 18 sep 2015 12:40
Mit fyr: Pellux 100/2
Areal: 350
Brændsel: RW 8mm Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9800
Dagligt forbrug: 30
Kontakt:

Re: Vølund Pellux 100/20 vs Baxi TPK24

Indlæg af ReneG » 18 sep 2015 13:29

Dvs. den gamle model hedder TPK24 og den nye TPK PB20... altså slet ikke det samme modelnummer? :oops:

Det jeg mener er at hvis han tilbyder mig en TPK24 så er det vel næppe en PB20 han vil sælge mig? (Ja det ved jeg godt at hverken du eller jeg kan vide, men jeg skal nok spørge ham :-))

Hvad er de åbenlyse fordele ved den nye model kontra den gamle?

Den styring der blev linket til herover så liiige ud til at være noget for en nørd som jeg

ReneG
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 26
Tilmeldt: 18 sep 2015 12:40
Mit fyr: Pellux 100/2
Areal: 350
Brændsel: RW 8mm Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9800
Dagligt forbrug: 30
Kontakt:

Re: Vølund Pellux 100/20 vs Baxi TPK24

Indlæg af ReneG » 18 sep 2015 13:30

HR LUCCA skrev: http://www.stokercloud.dk/dev/showmain. ... arnelarsen det er godt nok ikke et RTB men med samme styring :wink:
Men ellers vil jeg foreslå dig og tage ud og se de 2 fyr i drift , fyrspark icon_cheesygrin.gif så du får en fornemmelse af hvad du køber :wink:
Den styring der er liiige noget for en nørd som mig... Jeg elsker sådan noget grej

Brugeravatar
HR LUCCA
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1575
Tilmeldt: 11 dec 2012 19:31
Areal: 121 m2
Fremviser gerne i postnummer: 4200
Geografisk sted: Slagelse
Givet likes: 14 gange
Modtaget likes: 47 gange

Re: Vølund Pellux 100/20 vs Baxi TPK24

Indlæg af HR LUCCA » 18 sep 2015 13:32

Et RTB fyr tror jeg ikke du bliver ked af , der er snart åben hus tæt ved dig icon_cheesygrin.gif med gratis pølser og øl icon_cheesygrin.gif der er et link her https://www.facebook.com/RTB-Ready-to-B ... /timeline/ :great: Men pas på dem de er NBE fanatiker icon_cheesygrin.gif


Besvar