Forbrug

Spørgsmål vedr. Pellux samt det tilbehør der laves til Pellux pillefyret
nemocharley

Forbrug

Indlæg af nemocharley »

:great:

Allan1575
Stoker X
Stoker X
12
Indlæg: 460
Tilmeldt: 08 mar 2012 20:02
Mit fyr: Vølund Pellux 100 med Ilt-Styring
Areal: 180
Brændsel: BARLINEK 8mm
Fremviser gerne i postnummer: 9500
Årligt forbrug: 5,5 ton
Geografisk sted: Hobro
Blevet takket: 9 gange

Forbrug

Indlæg af Allan1575 »

Ole Larsen skrev:Jæsss maj bojs.
Så er det nye display arriveret og monteret, de forskellige parametre vedr. varmt vand, iltsonde m.m. tastet ind :great:
og fa------ om ikke alarmen lød ligeså snart der var gang i dyret, og så var rådne dyr jo gode. icon_frown.gif
Det viste sig at under afmonteringen af topdæksel, var armen på mikroswitsen til lågen bøjet en lille smule, så den ikke dannede kontakt. :oops:
Så nu skal dyret bare lige køre varme på igen.
Så det var en "Fejl 40" icon_cheesygrin.gif icon_cheesygrin.gif
Ole Larsen
Stoker VII
Stoker VII
11
Indlæg: 266
Tilmeldt: 22 feb 2013 21:52
Mit fyr: Pellux 100 m. iltstyring
Areal: ca. 180 i 3 plan
Brændsel: Agrol 8 mm
Fremviser gerne i postnummer: 9220
Årligt forbrug: i omegnen af 6 T.
Geografisk sted: Aalborg ø
Har takket: 1 gang
Blevet takket: 1 gang
Kontakt:

Forbrug

Indlæg af Ole Larsen »

:oops: :oops: :oops: :oops: :oops: :oops: indrømmet
Det nye display har ny software, hvor der skal monteres en lus på hovedmodulet pin 37-38, og det kører 80 sek. i opstart, og så skal faldgitteret ud.
Det sidste resulterede i piller i askeskuffen, så det kommer i igen i morgen.
Jeg har lige givet den ganze molevitten en overhaling med skrab af keddelsider og rør og brænder, og til sidste kan nævnes, ingen slagger overhovedet, og asken er ligesom lys malet kaffegrums, så det ser tiværtifal godtnok ud. :great:
Nu må vi så se når pelle har kørt et par uger, om det er lige så godt.
nemocharley

Forbrug

Indlæg af nemocharley »

lyder til at agrolerne er gode :)
JAVOLA
Stoker I
Stoker I
11
Indlæg: 23
Tilmeldt: 01 mar 2013 00:27
Mit fyr: Woody 16kW V7/BS 1016
Areal: 170
Brændsel: Piller 6mm
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 6600
Geografisk sted: Vest Sjælland
Har takket: 1 gang
Blevet takket: 1 gang

Forbrug

Indlæg af JAVOLA »

nemocharley skrev:det er et fint forbrug du har, setuppet er også ret interessant

hvad er dit forbrug årligt i træ og piller - har du et gennemsnit?
Nej, det er første sæson med piller.
De andre tal før isolering af førstesal er 12 rummeter træ + 3000 Liter fyringsolie. I alt ca.42.000kr
Det svare ca. til 11 tons piller I alt ca. 24.000kr

Sparet = 18.000kr icon_cheesygrin.gif

Hvis det nuværende forbrug holder bliver det 7 tons piller og 5skrm brænde. 19.000kr i alt icon_cheesygrin.gif
Det er så 23.000kr sparet på en sæson.

pendec

Forbrug

Indlæg af pendec »

JAVOLA skrev:Hvis det nuværende forbrug holder bliver det 7 tons piller og 5skrm brænde. 19.000kr i alt icon_cheesygrin.gif
Det er så 23.000kr sparet på en sæson.
19K og du sparer allerede 23K? Det må så kunne gøres endnu bedre, hvis jeg bruger MAX 7 paller (832kg) så snakker vi 11K og det er højt sat, sommeren kører jeg dog på elpatron.
JAVOLA skrev: :? Stueetage: Isolering mod krybekælder 27mm fyrplank fra 1927, hulmur med sammen faldet isolering. Radiator opvarmning.
Førstesal: 300mm ny isolering på loft. ny 200mm isolering i skunk og skråvæg. 200mm papiruld i etagedæk med gulvvarme.
Nye 3fags Dannebro vinduer i det hele.
Og så nævner du alle disse forbedringer og jeg sidder i et ældre hus fra 1890. dog med 50% gulvvarme / 50% radiator mener jeg.

Der må være nogen indstillinger eller så er du ikke forberedt på den ekstra besparelse. din 5 skrm burde heller ikke være nødvendige? eller dækker de radiatorer bare ikke?
nemocharley

Forbrug

Indlæg af nemocharley »

jeg er med pendec her - forbruget på 7tons virker lidt højt alt taget i betragtning. Men det kan jo være en konservativ fremskrivning?
JAVOLA
Stoker I
Stoker I
11
Indlæg: 23
Tilmeldt: 01 mar 2013 00:27
Mit fyr: Woody 16kW V7/BS 1016
Areal: 170
Brændsel: Piller 6mm
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 6600
Geografisk sted: Vest Sjælland
Har takket: 1 gang
Blevet takket: 1 gang

Forbrug

Indlæg af JAVOLA »

pendec skrev:
Og så nævner du alle disse forbedringer og jeg sidder i et ældre hus fra 1890. dog med 50% gulvvarme / 50% radiator mener jeg.

Der må være nogen indstillinger eller så er du ikke forberedt på den ekstra besparelse. din 5 skrm burde heller ikke være nødvendige? eller dækker de radiatorer bare ikke?
Hej
Forbruget på 7 paller á 896kg er et gæt, 5skrm svare til 2 paller. Så det er jo så 9 paller i alt.
Jeg kan se på forbruget til varmtvand i sommer at de 2 paller ud af 9 vil gå til varmtvand.

Olien kostede 12kr pr.Liter og pillerne regnede jeg til 2250kr pr. ton. 2,5skrm Brænde er ca. 1668kr.

Der er vandgris i brændeovnen så den køre på centralvarmen sammen med Pillefyret.

Jeg tror ikke der er nogen indstillinger der kan optimere yderligere. Har overvejet vejrkompenseringen til at reducere fremløbs temperaturen da jeg har 35 meter fjernvarmerør fra fyrrum.
nemocharley

Forbrug

Indlæg af nemocharley »

ja det vil da give en yderligere besparelse :)
Ole Larsen
Stoker VII
Stoker VII
11
Indlæg: 266
Tilmeldt: 22 feb 2013 21:52
Mit fyr: Pellux 100 m. iltstyring
Areal: ca. 180 i 3 plan
Brændsel: Agrol 8 mm
Fremviser gerne i postnummer: 9220
Årligt forbrug: i omegnen af 6 T.
Geografisk sted: Aalborg ø
Har takket: 1 gang
Blevet takket: 1 gang
Kontakt:

Forbrug

Indlæg af Ole Larsen »

nemocharley skrev:lyder til at agrolerne er gode :)
Jæps, de brænder godt nok, og ingen nævneværdig smuld, hverken i sække, eller silo.
Men som før nævnt, syntes jeg jeg bruger lidt mere end Flex Heat.

Besvar