Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

retarder-rens virker 33 % !!

Spørgsmål vedr. Pellux samt det tilbehør der laves til Pellux pillefyret
Besvar
oxen
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 41
Tilmeldt: 28 sep 2012 17:45
Mit fyr: Pellux 100
Areal: 150
Brændsel: German Pellets/Barlinek
Fremviser gerne i postnummer: 4300
Geografisk sted: Holbæk, Sjælland

retarder-rens virker 33 % !!

Indlæg af oxen » 08 sep 2014 18:50

Halløj derude

Min "Pelle" kører bare.....så langt så godt. Men det ene ud af 3 sæt retarder-rensere fungerer ikke ordentligt. Det virker som om det er en smule strammere end de to andre rensere.
Til de, der ikke ved hvordan de virker: de er parvis forbundet og bliver trukket op af en bøjle og når bøjlen går ned igen falder de med deres egen vægt ned i retarderrøret igen, bliver trukket op af bøjlen, falder ned igen....osv.
Men det ene sæt falder bare ikke ned og bliver oppe og renser derved ikke retarder-røret.
Har haft fat i min Vølund-mand og han mente, at der bare skulle forsøges med et nyt retarder-rens til det ene rør-sæt.
Nogen forslag eller erfaringer?

Oxen :?


Brugeravatar
DennisMAX
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 15
Tilmeldt: 03 dec 2010 20:28
Mit fyr: Vølund Pellux 100
Areal: 186
Brændsel: Træpiller 6mm
Fremviser gerne i postnummer: 6870
Årligt forbrug: 10 tons før Pellux
Geografisk sted: Ølgod
Kontakt:

retarder-rens virker 33 % !!

Indlæg af DennisMAX » 21 mar 2015 13:57

Hej [tag]oxen[/tag]

Har du fundet en løsning på problemet ?
Jeg har nøjagtigt det samme problem nogle gange er det bare 66% også :evil:
Kan det være pga der er lidt gammel sod i rørene ?
Kan man evt hone rørene for at få dem glatte igen ?

MVH
Dennis

oxen
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 41
Tilmeldt: 28 sep 2012 17:45
Mit fyr: Pellux 100
Areal: 150
Brændsel: German Pellets/Barlinek
Fremviser gerne i postnummer: 4300
Geografisk sted: Holbæk, Sjælland

retarder-rens virker 33 % !!

Indlæg af oxen » 23 mar 2015 08:47

Hej Dennis

Ja, det har jeg. Bestil et nyt sæt!! Jeg prøvede gennem nogle uger og se om jeg kunne slibe retarderrenserne til så de kunne i rørerne. Det kunne jeg ikke. Som du jo selv har erfaret er det et stykke fladjern der er viklet og hvis der bare er den mindste afvigelse i viklingen eller fladjernet har en anden hårdhed eller hva f.. der nu kan gå galt - ja, så bliver viklingen altså for stor.
Da det jo er pas-kram skal der ikke mange my-mm til før den bliver for stram i røret - og det er det, der sker. Bestil et nyt sæt og sats på, at det har den rigtige diameter. Det var i hvert fald løsningen for mig.
Min vvs'er er også stødt på den. Men der var det åbenbart så lidt, at det kunne rettes ved at vride i bøjlen øverst - lige under "motorbøjlen" og derved ændre på vinklen op og ned i røret.
Den prøved jeg også min, men det duede ikke. Såå, bestil en, så skal du bare se....
Bortset fra det. Kan se at du er "gammel" herinde - hvor gammel er din "Pelle". Det lyder da mærkeligt, hvis du har haft den længe og den så først nu laver det nummer?

held og lykke / Oxen

pilgaard
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 4
Tilmeldt: 04 jan 2013 09:50

retarder-rens virker 33 % !!

Indlæg af pilgaard » 23 mar 2015 20:17

Hej
Jeg har haft samme problem. Jeg fik fat på en boremaskine børst og giver den en tur hver anden jeg tager aske ud og siden har jeg ikke haft det problem.

oxen
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 41
Tilmeldt: 28 sep 2012 17:45
Mit fyr: Pellux 100
Areal: 150
Brændsel: German Pellets/Barlinek
Fremviser gerne i postnummer: 4300
Geografisk sted: Holbæk, Sjælland

retarder-rens virker 33 % !!

Indlæg af oxen » 23 mar 2015 21:41

Halløj Pilgaard

Ja, men det er jo også en mulighed, men det er vel ikke det, der er meningen når man betaler lidt mere end de fleste, for at have et fyr, der er selvrensende.
Så kunne man jo ligeså godt have valgt en Woody icon_cheesygrin.gif .
Det SKAL virke ellers er det jo ikke i orden.
Jeg vil i hvert fald ikke stille mig til tåls med at skulle gøre det, du gør.
Jeg har købt og betalt for et selvrensende pillefyr - så skal det også være det.
Og til Vølunds ros - der blev sendt et nyt retarder-sæt uden dikkedarer. Og jeg har et fuldt tilfredsstillende og velfungerende pillefyr der er selvrensende :great:

Oxen


Brugeravatar
DennisMAX
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 15
Tilmeldt: 03 dec 2010 20:28
Mit fyr: Vølund Pellux 100
Areal: 186
Brændsel: Træpiller 6mm
Fremviser gerne i postnummer: 6870
Årligt forbrug: 10 tons før Pellux
Geografisk sted: Ølgod
Kontakt:

retarder-rens virker 33 % !!

Indlæg af DennisMAX » 23 mar 2015 22:47

DennisMAX skrev:Bortset fra det. Kan se at du er "gammel" herinde - hvor gammel er din "Pelle". Det lyder da mærkeligt, hvis du har haft den længe og den så først nu laver det nummer?
Hov Hov så gammel er jeg ikke det er bare mit profil billede der snyder icon_cheesygrin.gif :P

Jeg har haft fyret siden oktober 2013 og har været super glad for det :great:
Jeg har haft et andet skod fyr før , så derfor har jeg været her inde et stykke tid ;-)
DennisMAX skrev:Hej Dennis

Ja, det har jeg. Bestil et nyt sæt!!
Det er jeg sgu noget træt af ... jeg må ned og snakke med smeden angry_109.gif
Er de ikke pisse dyre , jeg kan ikke forestille mig at de forære dem væk ?

Dennis

oxen
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 41
Tilmeldt: 28 sep 2012 17:45
Mit fyr: Pellux 100
Areal: 150
Brændsel: German Pellets/Barlinek
Fremviser gerne i postnummer: 4300
Geografisk sted: Holbæk, Sjælland

retarder-rens virker 33 % !!

Indlæg af oxen » 24 mar 2015 08:57

Hej Dennis
:oops: D :oops: Det var nu også alderen på dit medlemskab jeg hentydede til og ikke dit billede.

Men jo, jeg fik dem til at sende et sæt uden beregning. Og jeg tror ikke du kommer til at slås for det. Dit fyr er ikke 2 år gammelt. Og når du forklarer dem at det har været galt længe, så er jeg sikker på du får et nyt sæt u/b.
Muligt at det skal gå gennem en montør, men det er vel også ok.
Det er en velkendt fejl, så jeg er sikker på de er villige.
Men held og lykke - og lad os høre herinde hvordan det går, så andre (for der kommer jo nok andre med mindre de finder en anden produktionsmetode) kan gøre brug af erfaringerne.

Oxen


Besvar