Skorstenshøjde til Pellux 100

Spørgsmål vedr. Pellux samt det tilbehør der laves til Pellux pillefyret
Muldeberg
Stoker I
Stoker I
9
Indlæg: 7
Tilmeldt: 28 aug 2014 10:30

Skorstenshøjde til Pellux 100

Indlæg af Muldeberg »

Hej med jer!

Jeg er helt ny i pillefyrs verdenen. Jeg har netop overtaget en landejendom, hvor der står en gammel kedel, som tilbage i 70erne er startet ud som et oliefyr, men som i 2001 blev konverteret til pillefyr med en TB mini brænder.
Dette fyr har ndtilvidere vist sig at være alt andet end pålideligt, så det skal skiftes ud hurtigst muligt.

Jeg har kigget på en del fyr efterhånden, og er blevet meget varm på Vølunds Pellux 100. Mit problem er dog at den nuværende skorsten kun er 3,5m høj. Den Nuværende skorsten vil får støbt en isokern i, inden det nye fyr kommer, og der vil blive monteret både trækstabilisator og røgventilator samt iltstyring.

Efter der er kommet en isokern i skorstenen vil vi forsøge at forlænge skorstenen en meters penge, så der kommer til at være 4-4,5 meters skorstenshøjde.
Vølund anbefaler selv 6-7 meters skorstenshøjde af hensyn til aftræk.

Er der nogen herinde der har et pellux 100, hvis skorsten er mindre end de anbefalede 6-7 meter, og hvis ja, hvordan kører fyret så med den lavere skorsten?
Jeg er helt ny i pilleverdenen, så alle erfariger vil blive påskønnet.

På forhånd tak

Mvh
Martin

mchlbk
Stoker V
Stoker V
11
Indlæg: 177
Tilmeldt: 12 feb 2013 23:00
Mit fyr: Luft/vand Vølund F2120 + VVM310
Areal: 270 m2
Brændsel: Varmepumpe + brænde til hygge
Årligt forbrug: Endnu ukendt.
Geografisk sted: Odsherred
Har takket: 30 gange
Blevet takket: 7 gange

Skorstenshøjde til Pellux 100

Indlæg af mchlbk »

Det fyr bliver du glad for.

Der er erfaringer med 'for kort' skorsten i denne tråd, det fungerer vist udmærket.

viewtopic.php?f=207&t=18187
nemocharley

Skorstenshøjde til Pellux 100

Indlæg af nemocharley »

Tror ikke du får nogen problemer med 4-4.5m højde. Jeg har selv 4.5m fra rørgrør (skorstenen er 5½m m 15cm lysning og isokern) på mit pillefyr (en pellmax, lidt mere primitiv end pellux 100) og det fungerer fint. Nogen holder trækstabilisator lukket for at sikre et højt træk, men jeg tvivler på det er nødvendigt i dit tilfælde.

Tillykke med dit nye fyr - det er min fornemmelse at de fleste brugere er meget tilfredse med deres Pellux 100.
Allan1575
Stoker X
Stoker X
12
Indlæg: 460
Tilmeldt: 08 mar 2012 20:02
Mit fyr: Vølund Pellux 100 med Ilt-Styring
Areal: 180
Brændsel: BARLINEK 8mm
Fremviser gerne i postnummer: 9500
Årligt forbrug: 5,5 ton
Geografisk sted: Hobro
Blevet takket: 9 gange

Skorstenshøjde til Pellux 100

Indlæg af Allan1575 »

1,8 meter skorsten her, og det kører uden problemer
hornet
Stoker I
Stoker I
11
Indlæg: 7
Tilmeldt: 17 nov 2012 13:34

Skorstenshøjde til Pellux 100

Indlæg af hornet »

Hej
Har kørt med pellux siden november sidste år ,og har en stålskorsten på 2,50m
har pillet den midterste retader ud og det funker rigtig godt :D :great:

Ole Larsen
Stoker VII
Stoker VII
11
Indlæg: 266
Tilmeldt: 22 feb 2013 21:52
Mit fyr: Pellux 100 m. iltstyring
Areal: ca. 180 i 3 plan
Brændsel: Agrol 8 mm
Fremviser gerne i postnummer: 9220
Årligt forbrug: i omegnen af 6 T.
Geografisk sted: Aalborg ø
Har takket: 1 gang
Blevet takket: 1 gang
Kontakt:

Skorstenshøjde til Pellux 100

Indlæg af Ole Larsen »

Har ca 2,5 m. uden problemer, midterste retarder ude.
Kom lige i tanker om at man måske lige skulle ud og checke piller og aske, :great: man glemmer jo helt at der skal lidt mandetimer til. icon_cheesygrin.gif
Her på sidelinien: Allan du har jo prøvet forskellige piller.
Jeg skal til at købe hjem igen, nogen speciel du kan foreslå ????
Allan1575
Stoker X
Stoker X
12
Indlæg: 460
Tilmeldt: 08 mar 2012 20:02
Mit fyr: Vølund Pellux 100 med Ilt-Styring
Areal: 180
Brændsel: BARLINEK 8mm
Fremviser gerne i postnummer: 9500
Årligt forbrug: 5,5 ton
Geografisk sted: Hobro
Blevet takket: 9 gange

Skorstenshøjde til Pellux 100

Indlæg af Allan1575 »

Ole Larsen skrev:Har ca 2,5 m. uden problemer, midterste retarder ude.
Kom lige i tanker om at man måske lige skulle ud og checke piller og aske, :great: man glemmer jo helt at der skal lidt mandetimer til. icon_cheesygrin.gif
Her på sidelinien: Allan du har jo prøvet forskellige piller.
Jeg skal til at købe hjem igen, nogen speciel du kan foreslå ????
Jeg har kørt med TASK piller den sidste tid, og de fungere fint, dog med en lille smule slagger, men pillerne er fine og dufter af træ.
Til denne vinter har jeg bestilt en sending svenske Agrol piller, ved Sveistrup Transport, så må vi se hvordan de er :great:
Jeg vil ikke anbefale Greenii,(de hedder Heatlets nu) der er meget smuld i sækkene og de giver meget aske
Muldeberg
Stoker I
Stoker I
9
Indlæg: 7
Tilmeldt: 28 aug 2014 10:30

Skorstenshøjde til Pellux 100

Indlæg af Muldeberg »

Hej igen!

Tak for alle de gode indput.

Pelle installeret. Og skorstenshøjden blev kun lige knap 3m.

Indtil videre kører fyret rigtig fint. Det er monteret uden røgsuger, da hverken blikkenslageren, eller vølund montøren der leverede fyret mente at det var nødvendigt. Og skulle det modsatte vise sig, så kan røgsugeren eftermonteres.

Den gamle skorsten var en muret husmands skorsten med en huldiameter på næsten 40 cm. Den oprindelige plan var at lave en isokern i denne skorsten, men skorstensfejeren mente at det ville give bedre ydelse, hvis man bare lavede en rustfri stålrørsindsats i den eksisterende skorsten, da denne ville være hurtigere at varme op, og derfor ville give en bedre ydelse. Så det blev den endelige løsning.

Alle retardere sidder stadig i fyret. Er der nogen af jer der har en idé til hvilke symtomer, der vil indikere hvis nogen af retaderene skal demonteres???.

Jeg har i øvrigt læst, at der ikke må komme sod på skueglasset, eller at dette ikke må blive varmt. Der er kommet en smule sod på skueglasset og en gang i mellem kan det godt blive varmt, men jeg ved ikke hvornår det burde give anledning til bekymring. Er der nogen herinde, der har erfaring med dette.

Alt i alt er jeg godt tilfreds med det nye fyr. Det er ikke blevet brugt så meget endnu, da det ikke har været koldt nok endnu til at det har været nødvendigt. men indtil videre tyder det godt. Det er i hvert fald en kæmpe forbedring i forhold til det gamle fyr.

Mvh
Martin
Kimhornung
Stoker I
Stoker I
10
Indlæg: 12
Tilmeldt: 10 maj 2014 21:31

Skorstenshøjde til Pellux 100

Indlæg af Kimhornung »

Hej Martin
Jeg har også en skorsten på 3 m og mit sode også lidt på glasset jeg har læst et sted at hvis du piller glasset af mens det kører må der ikke komme varme ud der kom lidt varme ud men ikke sådan at du brænder dig så der skal ikke så meget til efter jeg har taget de miderste retarter ud så har jeg ingen problem med sod det er helt rent og har kørt sådan i 5 måneder.

Håber du kan bruge det til noget.

Hilsen kim
Muldeberg
Stoker I
Stoker I
9
Indlæg: 7
Tilmeldt: 28 aug 2014 10:30

Skorstenshøjde til Pellux 100

Indlæg af Muldeberg »

Kimhornung skrev:Hej Martin
Jeg har også en skorsten på 3 m og mit sode også lidt på glasset jeg har læst et sted at hvis du piller glasset af mens det kører må der ikke komme varme ud der kom lidt varme ud men ikke sådan at du brænder dig så der skal ikke så meget til efter jeg har taget de miderste retarter ud så har jeg ingen problem med sod det er helt rent og har kørt sådan i 5 måneder.

Håber du kan bruge det til noget.

Hilsen kim

Hej Kim!

Tak for svar. Jeg prøver at demontere det midterste sæt retardere. Skal der ændres i nogle af indstillingerne, når man gør dette?

Mvh
Martin

Besvar