Nyt Pellux 100!

Spørgsmål vedr. Pellux samt det tilbehør der laves til Pellux pillefyret
Besvar
tfreiesleben
Stoker I
Stoker I
10
Indlæg: 1
Tilmeldt: 05 sep 2013 21:36
Mit fyr: Pellux 100
Areal: 315
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4400

Nyt Pellux 100!

Indlæg af tfreiesleben »

Hej folkens!

Nu har vi kørt i 1 1/2 måned og nu er vi kommet ind i den koldere tid. Nu skal vores Pellux 100 til at vise hvad det kan i forhold til vores tidligere Villamatic med en HS tarm kedel. Som det har set ud på nuværende tidspunkt vil vi helt sikkert få en besparelse. Men nu er mit spørgsmål om der er nogen der kan komme med lidt fif så vi kan finindstille vores kedel.

Systemet er sat op med en streng til VVB og så en streng til vores centralvarme. På begge strenge er der en seperat pumpe. Disse pumper tænker jeg at styringen skulle kunne styre, men de er pt. ikke monteret til styringen.

Jeg håber som sagt at der er nogen vil være os behjælpelige med nogle fif til indstilling.

Jeg vil bestemt mene at styringen pt. har standard indstilling.

Vi kører med en kedeltemperatur på 60 grader. Jeg har en temperatur sensor (dem der medfulgte) siddende på tilgangsrøret til centralvarmen, og så er den anden temperaturføler sat udenfor. Jeg tænker at jeg mangler en som kan monteres i VVB. Det skal siges at vi har monteret hele systemet, men må nok betegnes newbies i forhold til VVS-arbejde.... Det var jo "kun" at lave lidt rørændringer og derefter koble det til det eksisterende anlæg. Men sådan noget som placering af følere og selve den dybere indstilling af kedlen, så er vi nok rimelig grønne.

Jeg håber som sagt at der er nogen der vil væres os behjælpelige....

vølund
Stoker I
Stoker I
12
Indlæg: 25
Tilmeldt: 08 sep 2011 22:07
Mit fyr: Vølund pellux compact 12 kw
Areal: 240
Brændsel: Blue pellets 6mm
Fremviser gerne i postnummer: 9480
Dagligt forbrug: 4-6
Årligt forbrug: 4-5 t.
Geografisk sted: Hundelev (Løkken)

Nyt Pellux 100!

Indlæg af vølund »

De to røde følere der er med fyret skal bruges til varmtvandspriotering og vejrkompensering. Der skal monteres en føler i vvb op i bunden i et dykrør denne føler tilsluttes styring sammen med pumpen til vvb (se medfølgende el diagram vedr. varmtvandspriotering).Den anden føler bruges kun hvis der er monteret vejrkompensering dvs. blandeventil til at regulere fremløbs temp. til centralvarmen. Prøv at hæve set temp til 65 gr. hysterese sættes til 10 gr.ind i kedel menu og ind i servicemenu.Gå ind i brænder menu og service luft min 20% luft maks 45% og FL2 min 30%, FL2 maks 60 % (=12 kw) så får du længere drift tider og færre optændinger. Se hvor mange optændinger du har på et døgn inden du ændre indstillingerne og tjek igen et døgn efter du har justeret det.
nemocharley

Nyt Pellux 100!

Indlæg af nemocharley »

Hey Vølund ser lige dit årlige forbrug på 240m2, det er ret imponerende. Bor du i et nyere topisoleret hus?
vølund
Stoker I
Stoker I
12
Indlæg: 25
Tilmeldt: 08 sep 2011 22:07
Mit fyr: Vølund pellux compact 12 kw
Areal: 240
Brændsel: Blue pellets 6mm
Fremviser gerne i postnummer: 9480
Dagligt forbrug: 4-6
Årligt forbrug: 4-5 t.
Geografisk sted: Hundelev (Løkken)

Nyt Pellux 100!

Indlæg af vølund »

Vores hus er 12 år gammel så det er rimelig godt isoleret. Jeg kører med en fremløbs temp på nuværende tidspunkt på ca. 37 gr. der spare man en del på det lave varme tab
nemocharley

Nyt Pellux 100!

Indlæg af nemocharley »

ja det må man sige, men hvad så med returen - kan kedlen godt holde til det?

vølund
Stoker I
Stoker I
12
Indlæg: 25
Tilmeldt: 08 sep 2011 22:07
Mit fyr: Vølund pellux compact 12 kw
Areal: 240
Brændsel: Blue pellets 6mm
Fremviser gerne i postnummer: 9480
Dagligt forbrug: 4-6
Årligt forbrug: 4-5 t.
Geografisk sted: Hundelev (Løkken)

Nyt Pellux 100!

Indlæg af vølund »

Pillux 200 er født med vejrkompensering fra fabrikken af så det må man gå ud fra er iorden.
nemocharley

Nyt Pellux 100!

Indlæg af nemocharley »

:great: så det kører simpelthen bare automatisk? Jeg overvejer seriøst også at investere i vejrkompensering, da min kedel også skulle være lavet til at kunne holde til lave fremløbs temp. Det er trods alt nogle procent man må spare om året.
triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
12
Indlæg: 5480
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Har takket: 405 gange
Blevet takket: 423 gange

Nyt Pellux 100!

Indlæg af triumph »

?
normalt plejer man og shunte fremløb, således at kedel og vvb stadig er 60 C, men det kun er fremløb man shunter/reducere temp på.
(hvis man ikke har en styring der kan det, så er en danfoss ecl glimragende til formålet)
nemocharley

Nyt Pellux 100!

Indlæg af nemocharley »

ja jeg studser også over det, men er denne funktion måske indbygget i vejrkompensationskittet?

Jeg har fået at vide at min kedel fint kan holde til 50 grader og 15 grader differens, men skal jeg være helt ærlig, så kan jeg ikke se hvordan det skulle være tilfældet. Så nu starter den ved 57grader (har sat den lidt op) og slutter opvarmningscyklus ved 70c.

Besvar