Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Eksplosioner i pellux

Spørgsmål vedr. Pellux samt det tilbehør der laves til Pellux pillefyret
Besvar
BrettSkott
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 3
Tilmeldt: 06 jan 2023 16:11
Modtaget likes: 2 gange

Eksplosioner i pellux

Indlæg af BrettSkott » 06 jan 2023 16:21

Hej
Jeg har et Pellux pb20 som har kørt fint i mange år. I år har det lavet esplosioner, og skyder renserest ud.
Asken er ikke grå men nu helt sort. og det soder vildt meget.
Jeg har justeret Ilt op, sat pille tilførelse ned, og det ser ud til at have en kortvarrig effekt lige når jeg har renset det totalt..
Efter 2 dage startet vi så forfra, hvor der kommer henholdsvis større og mindre eksplosioner.

Jeg har checket at skorsten ikke er blokeret, jeg bruger Hotti træpiller og har pt brændværdi på 4,8, jeg har prøvet at sætte ilt tilførelse op for at tilføre mere luft, det ser ikke ud til at løse problemet reelt, jeg har pt ingen retardere i fyret.

Hvad kan der ellers gøres? jeg er ved at blive vanvittig af fyret. Jeg prøvede også at gå til standard indstillinger, og det hjalp ikke..
Der r noget der hedder exchaust under brænder når man går i "service". Den satte jeg op til 30 fra 1 for se om det ændrede noget, men ingen effekt. stadig samme problem 1-2 dage efter komplet rensning.

Nogle tips til hvad jeg ellers skal checke / Gøre.. ? Kan det eks være den blæser der sidder i brænderen der ikke virker godt nok, ville den kunne forudsage problemet, jeg ved den virker, men jeg kan ikke konstatere om den blæser meget mindre end den burde.

alle der kan hjælpe kommer med i aftenbønnen, vil virkelig værdsætte input her.


mgmone
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 575
Tilmeldt: 06 aug 2012 08:54
Modtaget likes: 60 gange

Re: Eksplosioner i pellux

Indlæg af mgmone » 06 jan 2023 18:47

Hej
Jeg er ikke ekspert i Vølund, men ville starte med at rense lameller på blæser grundigt med gammel tand børste eller lignende ikke bare blæse den ren men skrabe alle lameller rene for fast sidende støv.
Hilsen Karsten
Hilsen Karsten
Tekniker hos MGM-pillefyr.dk
Bestyrer af biostoker.dk

BrettSkott
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 3
Tilmeldt: 06 jan 2023 16:11
Modtaget likes: 2 gange

Re: Eksplosioner i pellux

Indlæg af BrettSkott » 07 jan 2023 12:40

Tak det prøver jeg andre input ?

Bri_Jac
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 813
Tilmeldt: 02 jun 2010 10:36
Mit fyr: pt i lejet rækkehus med gasfyr :-(
Areal: 110
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0
Geografisk sted: Pedersborg, Sjælland
Givet likes: 322 gange
Modtaget likes: 42 gange

Re: Eksplosioner i pellux

Indlæg af Bri_Jac » 08 jan 2023 09:54

Kender ikke Pellux, men det virker som om at "noget" er forændret. har du ændret på muligheden for fyrrumet at få frisk ilt, har du en friskluft ventil der er stoppet til så du har "undertryk" i fyrrummet?
ellers ville jeg tjekke blæseren mekanisk. se om den virker, mon lejerne er slidte og den derfor ikke kører ordentligt.
Kan du skifte kul i motoren?

calle

Re: Eksplosioner i pellux

Indlæg af calle » 08 jan 2023 15:45

Hej. Jeg vil bare sige, at det er farligt at fyre i den, hvis den i tide og utide har røggasexplosioner, så måske burde du kontakte en tekniker, såfremt du ikke allerede har løst problemet.

Venlig hilsen Calle


BrettSkott
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 3
Tilmeldt: 06 jan 2023 16:11
Modtaget likes: 2 gange

Re: Eksplosioner i pellux

Indlæg af BrettSkott » 10 jan 2023 20:48

Tak. For gode forslag. Jeg skiftede blæseren og det løste problemet. Mange ugers frustration endelig over.


Besvar