Vedr. Ecoteck Laura

Alt om pilleovn og træpilleovn
Ecoteck, Calimax, MCZ osv
Besvar
Dannie
Stoker I
Stoker I
14
Indlæg: 6
Tilmeldt: 01 jan 2010 23:17

Vedr. Ecoteck Laura

Indlæg af Dannie »

Hej alle
Jeg kan se at denne side mere henvender sig til pillefyr, men jeg prøver alligevel at hente lidt hjælp her :)

Jeg vågnede her til morgen op til at vores pilleovn (Ecotech Laura Air plus) var gået i stå. Da jeg kom ned til den stod der "Alarm06 mangler piller" på displayet. Der var imidlertid masser af piller i pillemagasinet.

Jeg slukkede ovnen, tømte askeskuffen og støvsugede brændkammeret (fandt et søm i fyrfadet). Jeg læste i brugermanualen, at hvis der var piller i magasinet, så kunne jeg prøve at tømme det, for at se om pillemotoren kørte. Der var imidlertid ingen information om, hvordan man tømmer pillemagasinet og der er et gitter på for oven, så jeg ikke bare kan skovle pillerne nu.

Jeg besluttede derfor at prøve at fylde sneglen - på den måde tænkte jeg, at jeg kunne tjekke om pillemotoren kørte. Men sneglen kunne jeg ikke få til at reagere. Så jeg har prøvede at slukke helt for ovnen på hoved kontakten og tænde igen - uden held. Prøvede flere gange og så lykkedes det pludselig at fylde sneglen, så jeg kunne konstatere at den kørte.

Nu prøvede jeg så at tænde ovnen igen, men der kom ikke nogen flamme og efter at have stået med beskeden "Afventer flamme" i et godt stykke tid kom der en alarm fra ovnen, om at flammen manglede.

Jeg har så prøvet at slukke ovnen igen og har også været inde og justere på røggas og pilletilførsel, da jeg kunne læse i indlæg herinde, at hvis der er for meget træk fra skorstenen, så kan det være at gløderøret ikke kan blive varmt nok til at tænde pillerne.

Nu kommer jeg imidlertid ikke videre, for nu vil sneglen igen ikke køre. Jeg har prøvet at slukke og holde ovnen slukket i lang tid, tænde igen, fylde sneglen, tænde op i ovnen uden at fylde sneglen osv osv - alt sammen uden held. Der kommer ingen piller ned i fyrfadet og så kan man jo ikke rigtig få tændt op.

Så hvad jeg gør jeg nu? Jeg er med på, at jeg kan kontakte forhandleren, men han har lukket til d.4. januar og vi har ingen anden varme i hytten. Vi fryser simpelthen, og det ville være rart med en løsning på det, før d.4. januar.

Jeg har kun haft ovnen sluttet til siden mandag i denne uge, men jeg er bestemt ikke imponeret. Jeg begynder i den grad at fortryde, at jeg skiftede min trofaste brændeovn ud, med det her monster.

Mange hilsner
Dannie

JFK
Stoker II
Stoker II
14
Indlæg: 37
Tilmeldt: 18 dec 2009 19:13
Mit fyr: Twin Heat
Areal: 600
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 8860
Dagligt forbrug: 80 - 125
Årligt forbrug: 15 - 20
Geografisk sted: Vester Velling mellem Randers og Ulstrup
Kontakt:

Re: Vedr. Ecoteck Laura

Indlæg af JFK »

Hej dannie

jeg kan ikke lige se hvor du bor henne.
du skriver at du fandt et søm i brændkoppen.
der kunne måske sidde noget mere i sneglen som blokere så den ikke kan køre

Mvh
Dannie
Stoker I
Stoker I
14
Indlæg: 6
Tilmeldt: 01 jan 2010 23:17

Re: Vedr. Ecoteck Laura

Indlæg af Dannie »

Hej JFK

Jeg bor i Nordsjælland, nærmere bestemt Hornbæk.

Jeg har prøvet at støvsuge sneglen, både fra brandkammeret, og fra pillemagasinet, som jeg efter et godt stykke tid fik tømt. Problemet er dog hvis jeg skal støvesuge sneglen fra pillemagasinet er det ikke meget jeg kan komme til. Der sidder en plade som beskytter noget af sneglen. Denne plade vil jeg ikke fjerne da der sidder silikone i kanten af den.
Som sagt har jeg kun brugt den i 4 dage, og kan derfor ikke lige forstå at den skulle side noget i klemme i sneglen. Mine piller er købt hos Base-one. Jeg kender ikke kvaliteten af deres piller i forhold til andre, da jeg er "nybruger" af en pilleovn.
JFK
Stoker II
Stoker II
14
Indlæg: 37
Tilmeldt: 18 dec 2009 19:13
Mit fyr: Twin Heat
Areal: 600
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 8860
Dagligt forbrug: 80 - 125
Årligt forbrug: 15 - 20
Geografisk sted: Vester Velling mellem Randers og Ulstrup
Kontakt:

Re: Vedr. Ecoteck Laura

Indlæg af JFK »

Hej Dannie

prøv lige og pille den plade af over sneglen og gør rent og chek for fremlegmer
lad være med at fjerne silikonen bare skær langs kanten så det bliver siddende
når det hele så er rengjort chek så om sneglen så kan køre.

Mvh
Dannie
Stoker I
Stoker I
14
Indlæg: 6
Tilmeldt: 01 jan 2010 23:17

Re: Vedr. Ecoteck Laura

Indlæg af Dannie »

Takker for dit hurtige svar..... Jeg vender tilbage lige så snart at jeg har prøvet det.

Dannie
Stoker I
Stoker I
14
Indlæg: 6
Tilmeldt: 01 jan 2010 23:17

Re: Vedr. Ecoteck Laura

Indlæg af Dannie »

Hej

Må desværre nok vente til jeg får fat i en der kan finde ud af disse ting. Er ikke meget for at skrue på "dit og dat" når den kun er en uge gammel. Så der må en tekniker på.
Anyway. Takker for de hurtige svar fra JFK :great:
Dannie
Stoker I
Stoker I
14
Indlæg: 6
Tilmeldt: 01 jan 2010 23:17

Re: Vedr. Ecoteck Laura

Indlæg af Dannie »

Ja så fik jeg ordnet mit "lille problem". Havde en tekniker til at kigge på det.
Der var intet jeg kunne have gjort selv, i det at det var en motor der var gået. Ja og så er pilleovnen ikke andet end 1 måned gammel. Men udover det, så kører den perfekt nu :) (man skal passe på hvad man siger)
icon_cheesygrin.gif
Den tekniker jeg havde på besøg, sagde forøvrigt at de piller som jeg havde købt, var af en dårlig kvalitet, i det at flere af piller ikke havde en rette længde, så jeg skulle overveje at købe nogle andre. Så der må ledes efter et par andre steder, måske er der en herinde der har gode erfaringer med andre.
fmw
Stoker I
Stoker I
14
Indlæg: 1
Tilmeldt: 10 jan 2010 16:41

Re: Vedr. Ecoteck Laura

Indlæg af fmw »

Hej Dannie
Jeg har haft Ecoteck Laura i 2 år nu og det er simpelt hen bare den bedste investering vi nogensinde har gjort.
Vi opvarme et hus på 166 m2, kun med Laura.

Vedrørende træpiller, så bruger jeg piller som jeg får fra DLG (LAnd og Fritid) dem har jeg brugt nu i 1½år uden problemer og der kan man også lave en fast sæson aftale.

Husk at Ecoteck kun kan køre med 6 mm piller, såfremt du vil have en ordentlig forbrænding.

De erfaringer jeg har gjort med Laura, er at det vigtigste er at rengøre ovnen.
1. Ca. 2 gange om dagen renser jeg pilleskålen. (der kan ligge slagger i bunden som stopper luftforsyningen, som kommer fra selv de bedste piller)
2. En gang om ugen støvsuger jeg det hele og tømmer askeskuffen.
3. Ca. hver 3 mdr. skiller jed det hele ad og renser den.
2 plader bag ved askeskuffen afmonteres og støvsuges så langt ind som muligt
2 plader inde i ovnen, afmonteres og støvsuges, samtidig med at rensestænger trækkes grundigt op og ned.
Røgblæse afmonteres og rengøres
Udtag brændfaste sten og støvsug bagved.

Laura har den ulempe at der kan sidder sod inde i ovnen som stopper røgsuget, derfor er der 2 rensestænger som man skal bruge jævnligt, jeg gør det op til flere gange om dagen, når lige går forbi ovnen.

Hilsen
Finn
Dannie
Stoker I
Stoker I
14
Indlæg: 6
Tilmeldt: 01 jan 2010 23:17

Re: Vedr. Ecoteck Laura

Indlæg af Dannie »

Hej Finn

Ja det er helt klart en god invistering. Vi bor i et hus på omkring 140 m2, og det er der ingen problmer med at varme op. Vi har trukket 2 rør op til førstesalen (det er en airplus vi har). Der kan dog godt være for varmt nogle gange, selvom den er sat til 21 grader og niveau 1, så står den tit på 22 grader og vil ikke rigtigt falde igen selvom den kører i "modul". Men jeg er meget tilfreds med måden den varmer på.
Jeg rengør den også tit, men dog ikke så tit. Jeg rengør den samtidig med jeg tømmer askeskålen, og det gør jeg ca hver 3. dag, så støvsuger jeg den alle steder og så tømmer jeg "silo'en" for piller og støvsuger det savsmuld op der måtte ligge der.
Jeg vil fluks smutte ind på DLG og se hvad de kan tilbyde:)

Besvar