Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Pilleovn i stue vs varme

Alt om pilleovn og træpilleovn
Ecoteck, Calimax, MCZ osv
Besvar
Mt3400
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 9
Tilmeldt: 20 nov 2022 09:11

Pilleovn i stue vs varme

Indlæg af Mt3400 » 22 nov 2022 08:23

Kan se et par stykker spørger ind til, hvor meget varme en pilleovn med vandgris giver i eks en stue indendørs. Lad mig dele min erfaring.

Gulvvarme står til 21°. Temp svinger mellem 22-23° på termostat 2 meter fra ovn (den placering undrer mig noget, men dét er en anden sag).

Loftsvinduerne lige over ovnen har stadig gårsdagens sne på sig.

Vandet i ovnen er 60°. Og den brænder næsten hele tiden. Den er timet til 2 timers ufrivillig pause sidst på dagen, så jeg - efter behov - kan rengøre ovnen.

Største ulempe er for mig absolut ikke varmen, men lyden. Den larmer en smule, når den går i dvale. Derfor lader vi den hellere køre natten igennem end fuldt stop kl 22 og tænding kl 4. Samme pause fik også stue temp til at falde 3 grader, som først var retur sendt om aftenen. De svingninger undgår jeg gerne.

Næststørste ulempe er svineriet i at fylde piller på. Hver. Evig. Eneste. Dag. Og rengøring af asken. Men alt i alt er det en meget billig opvarmningsform. Selv med nuværende pillepriser ligger vi på 20-25k i opvarmning og vand pr år. Det er “kun” 5k dyrere end Københavner fjernvarme for samme kvm i velisoleret lejlighed.

Skulle vi skifte til varmepumpe, ville vi ikke savne larmen, men ville virkelig savne hyggen fra ilden. Det kan altså noget


calle

Re: Pilleovn i stue vs varme

Indlæg af calle » 22 nov 2022 11:30

Mt3400 skrev:
22 nov 2022 08:23
Kan se et par stykker spørger ind til, hvor meget varme en pilleovn med vandgris giver i eks en stue indendørs. Lad mig dele min erfaring.

Gulvvarme står til 21°. Temp svinger mellem 22-23° på termostat 2 meter fra ovn (den placering undrer mig noget, men dét er en anden sag).

Loftsvinduerne lige over ovnen har stadig gårsdagens sne på sig.

Vandet i ovnen er 60°. Og den brænder næsten hele tiden. Den er timet til 2 timers ufrivillig pause sidst på dagen, så jeg - efter behov - kan rengøre ovnen.

Største ulempe er for mig absolut ikke varmen, men lyden. Den larmer en smule, når den går i dvale. Derfor lader vi den hellere køre natten igennem end fuldt stop kl 22 og tænding kl 4. Samme pause fik også stue temp til at falde 3 grader, som først var retur sendt om aftenen. De svingninger undgår jeg gerne.

Næststørste ulempe er svineriet i at fylde piller på. Hver. Evig. Eneste. Dag. Og rengøring af asken. Men alt i alt er det en meget billig opvarmningsform. Selv med nuværende pillepriser ligger vi på 20-25k i opvarmning og vand pr år. Det er “kun” 5k dyrere end Københavner fjernvarme for samme kvm i velisoleret lejlighed.

Skulle vi skifte til varmepumpe, ville vi ikke savne larmen, men ville virkelig savne hyggen fra ilden. Det kan altså noget
Fjernvarme er da fedt, men man er jo ikke rigtig herre i eget hus. Som kunde må man jo bare betale hvad de nu engang forlanger. Man kan ikke bare købe varmen et andet sted, hvis man er utilfreds. Jeg elsker friheden til selv at bestemme, men ja - gu er der noget arbejde med pillefyring.

Mt3400
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 9
Tilmeldt: 20 nov 2022 09:11

Re: Pilleovn i stue vs varme

Indlæg af Mt3400 » 22 nov 2022 12:52

Lidt det samme med træpiller: man styrer ikke selv, hvem Putin invaderer næste gang :/

For mig står bekvemmelighed > pris. Det at kunne rejse frit er udfordringen ved pillefyr (og husdyr for den sags skyld)

calle

Re: Pilleovn i stue vs varme

Indlæg af calle » 22 nov 2022 17:44

Mt3400 skrev:
22 nov 2022 12:52
Lidt det samme med træpiller: man styrer ikke selv, hvem Putin invaderer næste gang :/

For mig står bekvemmelighed > pris. Det at kunne rejse frit er udfordringen ved pillefyr (og husdyr for den sags skyld)
Mit gamle Scotte-setup kan klare sig minimum 8 dage uden nogen form for tilsyn, men tænker da også, at det nok kan klare sig 14 dage, hvis det skulle blive nødvendigt. Problemet er, hvis der er mange start/stop. Det giver en sprød askeskorpe, som måske kan give problemer. Har aldrig testet det. Det tør jeg ikke. Har ikke det dersens moderne kompressorrens. Mht. pillesituationen lige nu, så er den jo bestemt af, at nogen spekulerer i krigen derovre i Langtbortistan. Normalt plejer man jo at kunne fylde lageret op, når prisen er gunstig. Jeg har da også flere gange forhandlet mig til en extra god pris. Fjernvarmeværker tænker jeg ikke man kan lave en god forretning med. Nogen af dem er tilmed små værker, hvor økonomien er dårlig. Var det ikke i Haderslev, at fjernvarmen skulle stige med 300 procent ? Andre steder ved jeg, at der kun er varslet en stigning på 20 procent i 2023. Når jeg alligevel taler godt om fjernvarme, så er det fordi, at da jeg havde mit første hus i Aalborg i start firserne, da kostede en rummeter kulfyret fjernvarme 9 kr, og havnen ud for Nordkraft var altid isfri, for der røg overskudsvandet ud. Det gav i øvrigt rigtig gode fiskemuligheder i kombination med udløbet fra slagteriet, så det er ikke alting, der er dårligt for miljøet, selv om man måske skulle tro det icon_cheesygrin.gif


Besvar