Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Zibro ecomode....

Alt om pilleovn og træpilleovn
Ecoteck, Calimax, MCZ osv
Besvar
Olaisen
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 1
Tilmeldt: 22 nov 2021 06:23

Zibro ecomode....

Indlæg af Olaisen » 22 nov 2021 06:37

Hej med jer

Jeg har en Zibro Carmen fra 2008, som egentligt varmer rigtigt godt.

Problemet er blot, at jeg ikke kan justere den, i dens "eco-tilstand"... Jeg har adgang
til menuen hvor man justerer de fleste ting, røggasblæserhastighed, rumventilator, max røggastemp osv...

Jeg kan også justere sneglen i "opstartsfasen, on 1, on 2, on 3, on 4 og on 5.... Men ikke i Eco tilstanden.... og det
er der den bruger for meget... Selvom jeg justerer temperatur i rummet til at max måtte være 20 grader bliver
der hurtigt 26 grader... Røggastemp har jeg sat til max 220, idet at, hvis jeg sætter den højere, lukker
ovnen ned og melder fejl, "too hot temp"....

Egentligt kunne jeg godt tænke mig at nulstille ovnen, altså bringe den tilbage til fabriksindstillingerne... Mon
det er en mulighed ???

På forhånd tak for indspark.... Er lidt fortvivlet når den æder en hel pose piller på en nat, og jeg står op til 25 graders varme :shock:

what to do ????


svanggaard
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1214
Tilmeldt: 08 aug 2013 00:34
Mit fyr: RTB 10kW/ATMOS DC18S/Morsø
Areal: 189+110VVB
Brændsel: Selvskovet brænde, træpiller og sol
Fremviser gerne i postnummer: 9830
Geografisk sted: Tæt på Hjørring
Givet likes: 147 gange
Modtaget likes: 282 gange

Re: Zibro ecomode....

Indlæg af svanggaard » 23 nov 2021 08:44

Jeg skimmede lige manualen igennem hurtigt. Umiddelbart kunne jeg ikke finde nogen måder at nulstille til fabriksindstillinger.

Ovnens effektivitet afhænger formodentligt af ydelsen. Jeg gætter på, at du får mest varme ud af pillerne ved ydelse i intervallet 20-40% af maks. ydelse. Det står helt for min egen regning, da jeg ikke har set nogen dokumentation vedr. dette. Men jeg tror du får for lidt ud af at køre ovnen på mindste effekttrin.

Kunne du ikke bruge timeren i stedet? Dvs. slukke ovnen om natten og lade den starte automatisk f.eks. kl 05.00? Det vil helt sikkert spare dig for mange træpiller.

Mit eget fyr er normalt slukket fra 22:00-04:00 om sommeren og 22:00-02:00 om vinteren uden at jeg mærker noget til det overhovedet. Det sparer 10-15% træpiller uden at det går ud over komforten. Kommer der en enkelt meget kold nat slår jeg timeren fra, og lader fyret køre hele natten.

Besvar