Er den noget værd

Alt om pilleovn og træpilleovn
Ecoteck, Calimax, MCZ osv
polzy
Stoker I
Stoker I
8
Indlæg: 7
Tilmeldt: 21 okt 2015 13:37
Mit fyr: Nu med 16kw scotte
Areal: 152
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8620
Dagligt forbrug: 14 kg
Årligt forbrug: ved ikke

Er den noget værd

Indlæg af polzy »

Hej her inde
Da jeg intet aner omkring pilleovne vil jeg høre om denne er værd at smide penge efter
http://www.dbvvs.dk/shop/pilleovn-rita- ... 1369p.html
Den skal bruges som backup / supplement til mit meget utilregnelig flis stoker som en dag også skal skiftes men det bliver ikke før jeg får lavet gulvvarme i hele huset
og da jeg står for en større ombygning vil jeg ikke smide så mange penge efter den og så kunne den bruges i mit værksted efter ombygningen

jeg kunne også finde en billig brugt men uvidenhed kan jo komme til at koste mange penge

Pft Rene

Torpet
Stoker XII
Stoker XII
12
Indlæg: 750
Tilmeldt: 19 okt 2011 16:44
Mit fyr: Blackstar 10 Kw V7 semirens
Areal: 130+75
Brændsel: Vida/Varga Svenske 8mm
Årligt forbrug: 4,5 tons
Har takket: 67 gange
Blevet takket: 85 gange

Re: Er den noget værd

Indlæg af Torpet »

Hi polzy
Jeg ved lige så meget (intet) om pilleovne som du, men syntes den ser interessant ud, specielt til den pris, så jeg følger lige din tråd for at se hvilke svar der evt skulle komme fra medlemmerne.
Har du tænkt lidt over hvor længe den kan stå og køre uden at skulle opfyldes med flere piller? Dens magasin er kun på 13.5 kg, så hvis man nu antager at der gennemsnitligt køres på 35% i styrke, hvilket er ca 3kW af dens kapacitet. Ville gerne høre, hvis du har regnet lidt på denne side af fyret.
Håber der kommer nogle på banen som har lidt kendskab med denne ovn.
polzy
Stoker I
Stoker I
8
Indlæg: 7
Tilmeldt: 21 okt 2015 13:37
Mit fyr: Nu med 16kw scotte
Areal: 152
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8620
Dagligt forbrug: 14 kg
Årligt forbrug: ved ikke

Re: Er den noget værd

Indlæg af polzy »

Hej Torpet

som jeg skrev så skal den bruges som backup da jeg kæmper en kamp uden lige med mit gamle l... af en flis stoker jeg ikke kan vinde
I går kørte jeg på arbejde ved 5 tiden og havde ca 23 grader i huset og da jeg kom hjem ved 18 tiden var der kun 13 grader og det er sku koldt for tiden
men mit stoker var endnu en gang gået ud og mit hus køles hurtigt ned

min plan var så at sætte sådan en op fordi den har auto start / stop så den kunne holde en bedre temperatur når flisen svigter ( og det gør den tit ) indtil jeg får nyt pillefyr gulv varme og isoleret bedre
så det med forbrug har jeg ikke tænkt over da den ikke skal køre hele tiden
Torpet
Stoker XII
Stoker XII
12
Indlæg: 750
Tilmeldt: 19 okt 2011 16:44
Mit fyr: Blackstar 10 Kw V7 semirens
Areal: 130+75
Brændsel: Vida/Varga Svenske 8mm
Årligt forbrug: 4,5 tons
Har takket: 67 gange
Blevet takket: 85 gange

Re: Er den noget værd

Indlæg af Torpet »

Hi igen polzy
Ja, jeg forstår helt klart det problem. Jeg havde selv et gammelt stokerfyr, som jeg ikke altid kunne stole på, så jeg købte en laserovn som backup. Det vigtige for mig var at have en hurtig nødløsning og selvom en laserovn ikke er det billigste at bruge, så er den yderst effektiv. Den har tidsindstilling, også temperaturføler, så den kan indstilles til både den ønskede temperatur og tænd/stop tid, den har automatisk tænder og er i det hele taget problemfri. Dens tank er på 9L, som normalt kan køre i næsten 30 timer før opfyldning. De nye vædsker (af kvalitet) er lugtfri og købes i 5L dunke, med 4 dunke i en boks. Der er andre løsninger end denne model, men den passede mig, fordi den er yderst driftssikker, ret rimelig, har en 9L tank, hvor mange andre kun har en 3L tank og den har et godt navn Denne model kan også nemt klare at opvarme mine 90m2 på kun få minutter. Så kører den selvsagt for fuld drøn, men ret hurtigt sænker den så selv styrken og bare vedligeholder. Den er stort set støjfri. Nu bruger jeg den i et sommerhus.

Jeg brugte den jo bare som backup, så for det meste bare et par timer af gangen og den giver temmelig omgående varme i hele hytten. Dog skal man nok regne med at den koster ca. fra kr 10,00 og op i timen, hvilket jo ikke ligefrem er billigt, men som backup er det jo underordnet.

Jeg har nu i år udskiftet mit gamle udslidte stokerfyr med en ny Blackstar 10kW, som bare kører næsten fuldautomatisk med meget lidt rengøring og indtil nu uden problemer. Jeg kigger det dog lige igennem en gang om ugen fo en slags tryghed. Starten, før jeg gik i gang med at indstallere det, krævede en ordentlig omgang læsning omkring både monteringen og indstillingen og den tid var ikke spildt. Læsetiden brugte jeg også til at indrette fyrrummet, lægge gulvfliser, afmontere og fjerne det gamle stokerfyr osv. Samtidig så har vi jo dette forum, som er helt uundværligt, noget der er meget betryggende at have i baghånden.

Selvfølgelig er det slet ikke sikkert denne løsning er noget for dig, men det var altså så bare hvad jeg gjorde. Hvis det tager lang tid før du har tænkt dig at indstallere et pillefyr, så er det vel ikke lige helt sagen. Men for mig var det jo også en billig løsning, rent investeringsmæssigt. Jeg ved ikke om man stadigvæk kan købe denne model, men ellers er der sikkert andre, dog er denne model ikke alene med en 9L tank, men har også en større kapacitet for opvarmning end de fleste andre modeller.

Økonomien for mit nye Blackstar pillefyr ligger for mig omkring kr. 25 til kr. 55 om dagen (inkl varmt vand), alt efter vind og vejr. Men som med alle former for opvarmning så er det helt afhængig af ens husstørrelse, varmekrav og isolering. Men det er en ret god billig opvarmning, syntes jeg.

Skal lige nævne at jeg har haft den laserovn i vist næsten 4 år og den er stadigvæk som ny, fungerer altid omgående, ret imponerende af et Harald Skrald produkt, faktisk :).

Så det var bare lidt tanker omkring emnet for dig.

Håber du finder en hurtig effektiv løsning der passer dig, så du kan holde varmen.
Heatmax 5000.jpg
xkfc

Re: Er den noget værd

Indlæg af xkfc »

Det er tit at man får hvad man betaler for, og den er godt nok billig.

Var det ikke en ide at få noget stabilitet over stokeren! det ville være mit valg.
Jeg har selv haft en stoker og forsøgt mig med forskelligt brændsel, men gik ninja hurtigt tilbage til træpiller, da der aldrig var problemer når de blev brugt. Køber du billige træpiller kan du måske lave varme til 50øre pr kW, stabilt.

Gasvarmer og Laser ovne, kW prisen er altså typisk meget høj i forhold til biomasse.

Hilsen Kenneth

Torpet
Stoker XII
Stoker XII
12
Indlæg: 750
Tilmeldt: 19 okt 2011 16:44
Mit fyr: Blackstar 10 Kw V7 semirens
Areal: 130+75
Brændsel: Vida/Varga Svenske 8mm
Årligt forbrug: 4,5 tons
Har takket: 67 gange
Blevet takket: 85 gange

Re: Er den noget værd

Indlæg af Torpet »

Det er skam rigtigt at laserovne koster i brug, men det er jo altså bare som en backup han skal finde på noget. Blot indtil han får et nyt pillefyr indstalleret så disse andre tiltag er ikke som nogen permanent løsning.
Torpet
Stoker XII
Stoker XII
12
Indlæg: 750
Tilmeldt: 19 okt 2011 16:44
Mit fyr: Blackstar 10 Kw V7 semirens
Areal: 130+75
Brændsel: Vida/Varga Svenske 8mm
Årligt forbrug: 4,5 tons
Har takket: 67 gange
Blevet takket: 85 gange

Re: Er den noget værd

Indlæg af Torpet »

De gamle stokere er ofte med forkert størrelse herder, så de slet ikke fungerer optimalt, de æder løs af piller, deres blæsere begynder at svigte når det passer dem og der findes selvsagt ikke noget at udskifte dem med. Deres systembokse er upålidelige og en evt. ny koster over kr. 3000. Desuden har de ikke selvstarter og skal renses hver 2den eller tredie dag under stort besvær. Man skal skifte tøj hver gang osv osv. Jeg blev godt træk af min stoker og kunne bare ikke få den kørt på lossepladsen hurtigt nok. Den nye Blackstar er for mig en drøm i sammenligning :). En Ferrari :). Det er bare min erfaring.
polzy
Stoker I
Stoker I
8
Indlæg: 7
Tilmeldt: 21 okt 2015 13:37
Mit fyr: Nu med 16kw scotte
Areal: 152
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8620
Dagligt forbrug: 14 kg
Årligt forbrug: ved ikke

Re: Er den noget værd

Indlæg af polzy »

Den laserovn kunne nok også bruges men der er bare noget ved dem jeg ikke kan lide og jeg kan ikke lige sætte en finger på hvad det er men de er ikke lige mig

Stokeren kører så stabilt som den kan der er ikke meget mere man kan gøre ved den ( jo skifte den ud ) og jeg vil ikke bruge flere penge på den da jeg kunne have købt en blackstar for det som jeg har brugt på reparation af den på de 2 år jeg har boet i huset

Det er sjovt nok også Blackstar jeg har kigget på og 25 - 55 kr om dagen lyder da heller ikke helt dårligt jeg bruger for ca 100-125 kr om dagen og det er flis om det så blæser og er koldt eller er stille og varmt gør ingen forskæld det bliver så til ca 12 ton flis i de ca 4,5 mdr jeg kører med stokeren + et ukendt antal fast brændsel på de lidt kølige dage om for/efteråret
og da huset kun er på 150 Kvm syntes jeg det er et meget stort forbrug
xkfc

Re: Er den noget værd

Indlæg af xkfc »

Torpet skrev:De gamle stokere er ofte med forkert størrelse herder, så de slet ikke fungerer optimalt, de æder løs af piller, deres blæsere begynder at svigte når det passer dem og der findes selvsagt ikke noget at udskifte dem med. Deres systembokse er upålidelige og en evt. ny koster over kr. 3000. Desuden har de ikke selvstarter og skal renses hver 2den eller tredie dag under stort besvær. Man skal skifte tøj hver gang osv osv. Jeg blev godt træk af min stoker og kunne bare ikke få den kørt på lossepladsen hurtigt nok. Den nye Blackstar er for mig en drøm i sammenligning :). En Ferrari :). Det er bare min erfaring.
Nu kender vi ikke noget som helst til polzy's stoker så det kan jeg jo ikke udtale mig om, men jeg har set mange stokere og vi påstå at du tager fejl, vi har selv haft stoker i mange år, og at gå fra TwinHeat stokeren til NBE grej er netop at gå fra VW passat til en Chevrolet Spark. Jeg har rodet umådelig meget med pillebrænderen i forhold til stokeren TwinHeaten var færdig da den forlod fabrikken, med NBE er man prøveklud, det første folk får at vide... Du skal opdatere din styring!!! hvorfor dælen virker det ikke når man køber det!
Jeg købte Scotten vel vidende at det gik lidt baglæns, men interfacet var uvurderligt for mig, og så var det smart at det kunne starte og stoppe selv. Virkningsgraden er nærmest ens på de to, og havde jeg opdateret TwinHeaten med lidt isolering havde de på det punkt været ens.
Hvis vi snakker stokere fra Baxi, TwinHeat, Manna, Vølund m.fl. så er det i orden grej, men modsat er der lavet en masse hjemmestrik på gamle støbejernskedler hvilket jeg også har været ude og reparere på, og mange af disse anlæg er virkeligt noget skrammel, men typisk har disse folk gratis brændsel, så de spekulerer intet i virkningsgrader og start/stop.

Hilsen Kenneth
xkfc

Re: Er den noget værd

Indlæg af xkfc »

Det er godt nok voldsomt at reparere stoker for 12000kr om året, det er lige før at det ville være billigere at brænde olie af. Der var slet ikke stumper på TwinHeaten i de prisklasser.
Dit forbrug på 12t lyder af meget, den det er ikke sikkert, for hvad er fugtigheds% i flisen. I mine flis forsøg brugte jeg næsten 30% mere flis end træpiller og det var tørt flis fra savværk, i volumen var det helt vildt der var kun til 2 dage i tanken, modsat en uge med piller.
Hvis det er det samme ved dig så er vi jo på ca.8,5ton træpiller, og så kan du måske komme ned på 7ton med et moderne anlæg. (tallene er lidt gætværk, baseret på egne erfaringer)

Jeg ville helt sikkert ikke smide penge efter en pilleovn hvis den ikke var en del af fremtidens energiløsning, så hellere invitere i nyt anlæg straks.

Besvar