Pilleovn til min gamle mor

Alt om pilleovn og træpilleovn
Ecoteck, Calimax, MCZ osv
dannidines

Pilleovn til min gamle mor

Indlæg af dannidines »

Alt efter hvilken varmekilde der er i huset, så er 0.45 / 0.55 DKK/KwH vel ikke retvisende, forstået således hvis varme pumpen opgives som prinær varmekilde (BBR) og brændeovn bibeholdes som supplerende varmekilde. Derved vil hun få reduceret afgift på sit elforbrug over 4000 kwh/p.a. og vil stadig kunne supplere varmepumpen med en pind i ny og næ...

Mine penge, i dette tilfælde, ville blive sat på varmepumpen og bibeholde brændeovnen, med den reducerede elafgift, såfremt hendes forbrug bliver over 4000 kwh/p.a. vil give hende en lavere udgift pr. Kwh end 0.55 DKK med varmepumpen.

En ekstra tilføjelse til overvejelserne er den droppede brændeafgift hvor pengene nu skal findes på anden vis.. såfremt det bliver en obskurd afgift pr. Skorsten, så ryger ideen med pilleovnens 0.45 DKK/kwh for hende.. men det er kun "hvis nu og såfremt, " men med varmepumpen kan man så droppe brændeovnen og blænde skorstenen af.. jeg syntes det er værd at ta med i sine overvejelser!

Held & lykke :)
xkfc skrev:Det var ikke mig der sagde det "gamle mor" :lol: Måske var en luft/luft varmepumpe sagen.

Man kan godt drage paralleler mellem en varmepumpe og en pilleovn. De er begge placeret et sted, og så skal varmen brede sig ud i rummet/ huset. Prisen på en god pillebrænder er vel også ca. den samme som en god varmepumpe. Men så hører sammenligningen op.

Ulemper pillebrænder:
Jeg har ikke været ret mange steder med pilleovn, men de steder jeg har været har man godt kunnet høre dem. Der skal bestilles piller, de skal opbevares, slæbes ind, ovnen skal renses, aske skal fjernes, og der vil unægtelig være lidt ekstra rengøring, men det er selvfølgelig meget mindre end hun er vant til fra brændeovnen.
Fordelen må så være prisen. Ved 2000kr/ton koster en kw/h varme ca. 45øre

Ulemper varmepumpe:
Svært at finde nogle, de larmer ikke ret meget, men lytter man godt efter kan man godt høre blæseren. Det skulle da lige være designet! grim plastik dims, kontra charmerende ild i pejsen.
Så er der prisen tilbage. Hvis vi sætter COP værdien lavt, 4 så får man 4kw/h ud for hver kw/h man putter i den. Så ved en elpris på 2,20kr kw/h betaler man 55øre pr kw/h varme man putter i huset.
Faktisk reklamerer en del producenter med COP omkring 5, og så er varmen pludselig billigere end fra pillebrænderen.

Hvis der så kommer afgifter på træpillerne stiger gevinsten på varmeveksleren jo.

Konklusionen er nok at det uanset valget, bliver dyrere at varme huset op set i forhold til brændeovnen, men du slipper for at din mor kommer til skade på den gamle rustne fukssvans, når hun står og døjer med de gamle våde paller du har slæbt til huse icon_cheesygrin.gif

Efter hånden som moderen bliver "gamlere og gamlere" er det måske rart at brændslet kommer ud af stikkontakten.

Mvh. kenneth

Brugeravatar
Smut 25
Stoker XII
Stoker XII
16
Indlæg: 637
Tilmeldt: 02 jul 2007 18:24
Mit fyr: Scotte 10 kw blackstar 1016bs v7 styring
Areal: 178 dårlig isolering
Brændsel: 6 mm Barlinek..
Fremviser gerne i postnummer: 5450
Årligt forbrug: 7500kg
Geografisk sted: Roerslev Fyn
Blevet takket: 1 gang

Pilleovn til min gamle mor

Indlæg af Smut 25 »

dannidines skrev:Alt efter hvilken varmekilde der er i huset, så er 0.45 / 0.55 DKK/KwH vel ikke retvisende, forstået således hvis varme pumpen opgives som prinær varmekilde (BBR) og brændeovn bibeholdes som supplerende varmekilde. Derved vil hun få reduceret afgift på sit elforbrug over 4000 kwh/p.a. og vil stadig kunne supplere varmepumpen med en pind i ny og næ...

Mine penge, i dette tilfælde, ville blive sat på varmepumpen og bibeholde brændeovnen, med den reducerede elafgift, såfremt hendes forbrug bliver over 4000 kwh/p.a. vil give hende en lavere udgift pr. Kwh end 0.55 DKK med varmepumpen.

Kan sagten flg jer i det med varmepumpen i skal bare huske at når det er rigtig koldt så kan den højest sandsynligt ikke
fyre det op så brændeovnen er et must som hjælper.

og nedsat el over 4000 kwh giver dig en afgift på 500 kr oveni
jopa

Pilleovn til min gamle mor

Indlæg af jopa »

kdp skrev:det med at en pilleovn skal fyldes op hver dag er noget pladder. den skal indstilles en gang ! og så kører det bare ! har hafft MCZ i HMMM kan snart ikke huske det ? 10 år måske og de kører bare. dem der kommenterer har sikkert aldrig selv haft en Pille ovn. Hvis du bor omkring 7800 området, så kom og se min MUSA. Du er velkommen. har vist også nogle "tråde" her inde omkring emnet
Korrekt jeg havde valget mellem en svinedyr brændeovn og en pilleovn.
Valget faldt på en Hvam brændeovn bla fordi fejeren sagde at min gamle murede skorsten krævede en foring hvis pilleovn for at undgå løbesod.

Det blev så en brændeovn.
Brugeravatar
MartinLau
Stoker XII
Stoker XII
12
Indlæg: 785
Tilmeldt: 21 feb 2012 17:28
Mit fyr: Ekoheat 900
Areal: 204
Brændsel: Fågelfors 8mm
Fremviser gerne i postnummer: 4840
Dagligt forbrug: 10-15 kg
Årligt forbrug: 5,5 tons
Geografisk sted: Nørre Vedby (Falster)
Har takket: 1 gang
Blevet takket: 4 gange

Pilleovn til min gamle mor

Indlæg af MartinLau »

Det skal lige siges, at fejeren ikke altid har ret.
Min sagde jeg ikke måtte have røgtemp under 120gr, hvis jeg ville undgå løbesod.

Jeg kører fint på 70gr i røgtemp uden løbesod. så de tager nogle gange munden lidt for fuld.

Jeg har isokern. Ingen yderligere foring.
Venlig hilsen

Martin Lau
-----------------------------------------------
Better to reign in hell, than to serve in heaven!
jopa

Pilleovn til min gamle mor

Indlæg af jopa »

MartinLau skrev:Det skal lige siges, at fejeren ikke altid har ret.
Min sagde jeg ikke måtte have røgtemp under 120gr, hvis jeg ville undgå løbesod.

Jeg kører fint på 70gr i røgtemp uden løbesod. så de tager nogle gange munden lidt for fuld.

Jeg har isokern. Ingen yderligere foring.
Jo men det nytter jo ikke at sætte den op hvis han ikke vil godkende det
Han sagde at gamle skorstene krævede foring hvis pilleovn. :P

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
12
Indlæg: 5481
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Har takket: 405 gange
Blevet takket: 423 gange

Pilleovn til min gamle mor

Indlæg af triumph »

xkfc skrev:Det var ikke mig der sagde det "gamle mor" :lol: Måske var en luft/luft varmepumpe sagen.

Man kan godt drage paralleler mellem en varmepumpe og en pilleovn. De er begge placeret et sted, og så skal varmen brede sig ud i rummet/ huset. Prisen på en god pillebrænder er vel også ca. den samme som en god varmepumpe. Men så hører sammenligningen op.

Ulemper pillebrænder:
Jeg har ikke været ret mange steder med pilleovn, men de steder jeg har været har man godt kunnet høre dem. Der skal bestilles piller, de skal opbevares, slæbes ind, ovnen skal renses, aske skal fjernes, og der vil unægtelig være lidt ekstra rengøring, men det er selvfølgelig meget mindre end hun er vant til fra brændeovnen.
Fordelen må så være prisen. Ved 2000kr/ton koster en kw/h varme ca. 45øre

Ulemper varmepumpe:
Svært at finde nogle, de larmer ikke ret meget, men lytter man godt efter kan man godt høre blæseren. Det skulle da lige være designet! grim plastik dims, kontra charmerende ild i pejsen.
Så er der prisen tilbage. Hvis vi sætter COP værdien lavt, 4 så får man 4kw/h ud for hver kw/h man putter i den. Så ved en elpris på 2,20kr kw/h betaler man 55øre pr kw/h varme man putter i huset.
Faktisk reklamerer en del producenter med COP omkring 5, og så er varmen pludselig billigere end fra pillebrænderen.

Hvis der så kommer afgifter på træpillerne stiger gevinsten på varmeveksleren jo.

Konklusionen er nok at det uanset valget, bliver dyrere at varme huset op set i forhold til brændeovnen, men du slipper for at din mor kommer til skade på den gamle rustne fukssvans, når hun står og døjer med de gamle våde paller du har slæbt til huse icon_cheesygrin.gif

Efter hånden som moderen bliver "gamlere og gamlere" er det måske rart at brændslet kommer ud af stikkontakten.

Mvh. kenneth
Det er 100% sikkert at man ikke holder en cop 4 ved temperature under frysepunktet, måske forår og efterår. Men ikke vinter
kdp
Stoker VII
Stoker VII
11
Indlæg: 278
Tilmeldt: 06 sep 2012 09:34
Mit fyr: Woody 16KW, Kedel OPOP BlackStar.
Areal: 250m2
Brændsel: Træ piller
Fremviser gerne i postnummer: 7860
Dagligt forbrug: pt ca 20kg
Årligt forbrug: 10ton
Geografisk sted: Sønder Lem / Spøttrup
Har takket: 1 gang
Blevet takket: 1 gang

Pilleovn til min gamle mor

Indlæg af kdp »

har aldrig hørt noget mht til foring pga overgang, fra b-ovn til p-ovn. få nu fejeren ud og der findes en løsning ! husk mange fejere har "AKTIER" i at foreslå forbedringer, da de selv udfører disse opgaver !! Så vær på vagt GUTTER !!!!!!
xkfc

Pilleovn til min gamle mor

Indlæg af xkfc »

triumph skrev: Det er 100% sikkert at man ikke holder en cop 4 ved temperature under frysepunktet, måske forår og efterår. Men ikke vinter

Det er 100% sikker at du har misforstået udtrykket "cop" :wink:
Det er nemlig en årsvirkningsgrad, og som du ganske rigtig er inde på så falder virkningsgraden med temperaturen.
Så den kommer helt sikkert under 4X. Fryser det -17--20°C giver den måske kun 1,5X men er der 7° kan det jo være 5X

Mvh. Kenneth
jopa

Pilleovn til min gamle mor

Indlæg af jopa »

kdp skrev:har aldrig hørt noget mht til foring pga overgang, fra b-ovn til p-ovn. få nu fejeren ud og der findes en løsning ! husk mange fejere har "AKTIER" i at foreslå forbedringer, da de selv udfører disse opgaver !! Så vær på vagt GUTTER !!!!!!
Fordi du aldrig har hørt om det kan det sagtens være rigtigt.
Løbesod skyldes bla for stor lysning (mit tilfælde) samt for kold skorsten, så jeg er ikke i tvivl om at fejeren har ret.
Købte brændeovn i stedet og det funker her.
Dinsen
Stoker IX
Stoker IX
13
Indlæg: 392
Tilmeldt: 01 feb 2011 20:12
Mit fyr: BB 14 / Panasonic NE9MKE
Areal: 180m2 + 110l VVB
Brændsel: German pellets / El
Fremviser gerne i postnummer: 6560
Årligt forbrug: 4t i 12/13
Geografisk sted: Sønderjylland (6560)

Pilleovn til min gamle mor

Indlæg af Dinsen »

xkfc skrev:

Det er 100% sikker at du har misforstået udtrykket "cop" :wink:
Det er nemlig en årsvirkningsgrad, og som du ganske rigtig er inde på så falder virkningsgraden med temperaturen.
Så den kommer helt sikkert under 4X. Fryser det -17--20°C giver den måske kun 1,5X men er der 7° kan det jo være 5X

Mvh. Kenneth
Nu er jeg nød til at blande mig lidt ;-)

Det er 100% sikkert at du har misforstået hvad cop er.

Cop = coefficient of performance

Det du tænker på er jeg ret sikker på er scop = Season coefficient of performance.

Altså groft oversat en sæson virkningsgrad :-)

Der er forskel på disse to ;-)
Så kører Stokerbot S3S! Tjek min fyrdata Her!
Nu med 5,8 Kwp solceller på taget. Se min produktion Her!

Besvar