Tilslutning af Ecoteck HR100 til centralvarme

Alt om pilleovn og træpilleovn
Ecoteck, Calimax, MCZ osv
Besvar
jkjensen
Stoker I
Stoker I
10
Indlæg: 27
Tilmeldt: 12 sep 2013 10:32
Mit fyr: Ecoteck HR 100
Areal: 142
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 5491
Geografisk sted: Fyn

Tilslutning af Ecoteck HR100 til centralvarme

Indlæg af jkjensen »

Jeg har et par spørgsmål i forhold til tilslutning af Ecoteck HR100 til centralvarme. Pilleovnen skal erstatte mit gamle fastbrændselsfyr og er blevet opstillet ved skorstenen i vores stue. Jeg skal selv tilslutte centralvarmedelen.

Jeg regner med at føre frem- og returløb via kedelslanger og 3/4" rør til loftrummet. Her skal der sidde en trykekspansion med overtryksventil og manometer. Fra trykekspansionen går jeg videre i 18 mm pex, der skal tilsluttes det gamle to-kreds system. Er det tvingende nødvendigt, at jeg fører frem- og returløb helt hen til den anden ende af loftrummet og tilslutter til der, hvor fyret har tryksat anlægget. Eller kan jeg "bryde ind" hvor som helst i de to varmekredse og tilslutte der?
Umiddelbart burde det vel være ligemeget, hvor på kredsene der er monteret frem eller returløb?

Der er tale om et meget gammelt eksisterende anlæg uden styringer, termostat til VV-beholder eller lignende. Helt simpelt som man lavede det i 1920erne...

Vil slutteligt nævne, at jeg naturligvis nedtager fastbrændselskedlen og afmonterer den gamle åbne ekspansion.

Besvar