Høj kedeltempertur, blandt andet.

Alt om pilleovn og træpilleovn
Ecoteck, Calimax, MCZ osv
Besvar
Brugeravatar
MStauning
Stoker I
Stoker I
12
Indlæg: 14
Tilmeldt: 19 mar 2012 02:21
Mit fyr: EcoTeck HRV135
Areal: 198
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4350
Årligt forbrug: 5,5 T håber jeg

Høj kedeltempertur, blandt andet.

Indlæg af MStauning »

Hejsa.

Jeg har fået anskaffet mig en Ecoteck HRV135 som jeg bare ikke kan få til at køre rimligt.

Kedelen er lang tid om at blive varm, og når den endelig er blevet det har den svært ved at blive kold igen. Tænker det måske kan hænge sammen med, at når pumpen går igang så fortæller status siden at anlægstrykket falder fra 1,5-1,6 ned til 1,3 bar - underligt med tanke om at jeg ved en test hældte 50liter vand af systemet og stadig havde 1,5bar (skulle gerne have 75liter i min expantions beholder).

Temperturen kan jeg få til at falde hurtigere, ved at åbne for den radiatorkreds der sidder lige efter udløbet (og dennes pumpe).

Lidt om systemet:

Under middel isoleret hus fra 1905 med et grundplan på 150kvm, og ca 43 kvm 1sal som opvarmes med EL !!
HRV'en er eneste varmekilde hvis man ser bort fra solfangerne (16kvm), jeg har en 1650L buffer som den kan afgive varme til toppen af - udløbet går til øverste del, returen kommer fra øverste 1/4 men kun hvis rediatorkreds eller gulvkreds ikke kører. Radiatorkredsen opvarmer et rum på 34kvm, resten er opvarmet via gulvvarme (retur fra radiator går til gulvvarmen).

anlægs diagram kan ses på mit anlægs side: http://solen.flight.dk

Tænker på om der også kan være noget galt med pumpen? Eller om der bare er en design fejl på mit anlæg?

Og er der en der kan forklare mig, hvorfor Eco mode er begyndt at slukke for fyret ligeså snart vandtemperturen er nået 70¤ (maks sat i ECO mode), men rum temperturen stadig ikke har nået ønsket tempertur (20¤).

De sidste to dage har jeg derfor fyret manuelt, ved at kortslutte rumføleren også starte fyret når bufferen er ved at være tom - samt sætte den til minimum drift når der er kommet noget varme i bufferen, også slukke når denne er blevet godt varm. Dette har givet en noget bedre brænding, end tænd/sluk/tænd/sluk...

Ecoteck er dog meget venlige, og vil få mit fyr flashet (det kan jo være firmwaren er gået kuk, sker jo også for PC'ere).

Besvar