Pilleovn brænder bedst ved opstart....

Alt om pilleovn og træpilleovn
Ecoteck, Calimax, MCZ osv
levi

Pilleovn brænder bedst ved opstart....

Indlæg af levi »

yvonne skrev:Det er da bare underligt, at den brænder så skide godt lige i opstarten og så går død....
Ja - men det har nok noget at gøre med blæseren, - den kører sikkert fuld skrald når den starter op i pilleovnen, - og så kører den stille og roligt ned efterhånden som rumtemp. er opnået - hvis blæseren er ved at være "træt" - så kan det være den ikke kører nok når den skal gå ned i effekt.

Det kan også være at der er meget smuld i dine piller, - og sneglen er stoppet - eller ikke doserer ensartet....

Der kan være flere ting i vejen....

yvonne
Stoker II
Stoker II
11
Indlæg: 31
Tilmeldt: 19 dec 2012 22:00
Har takket: 2 gange
Blevet takket: 6 gange

Pilleovn brænder bedst ved opstart....

Indlæg af yvonne »

ja det er rigtig blæseren går ned, fordi temperaturen også går ned....men det er jo ikke fordi temperaturen er nået, for jeg har indstillet min til 26 grader og den står kun på 19 grader? så det kan jo ikke være derfor....men blæseren kan vel ikke være defekt hvis den blæser fuld skrue til at starte med...
yvonne
Stoker II
Stoker II
11
Indlæg: 31
Tilmeldt: 19 dec 2012 22:00
Har takket: 2 gange
Blevet takket: 6 gange

Pilleovn brænder bedst ved opstart....

Indlæg af yvonne »

Mine data når ovnen starter op og virkelig varmer :) : cpu. 38 grader/ ntc gauge 65 grader og skorstenstemp er så omkring 230 grader...det skal siges, at den ellers skulle bruge 2200 gram piller i timen for fuld bønne og vi bruger kun 1,2, men den stopper ligesom efter en times tid med at fylde så mange piller på, og så skal vi slukke og starte igen og så kører den igen...men optimalt er det jo ik.
levi

Pilleovn brænder bedst ved opstart....

Indlæg af levi »

yvonne skrev:Mine data når ovnen starter op og virkelig varmer :) : cpu. 38 grader/ ntc gauge 65 grader og skorstenstemp er så omkring 230 grader...det skal siges, at den ellers skulle bruge 2200 gram piller i timen for fuld bønne og vi bruger kun 1,2, men den stopper ligesom efter en times tid med at fylde så mange piller på, og så skal vi slukke og starte igen og så kører den igen...men optimalt er det jo ik.
Det er ikke fordi rumtemp. føleren er monteret forkert/uhensigtsmæssigt på ovnen ? - kan man trække rumtemp. føleren væk fra ovnen ?

Røgtemp. på 230 grader ??, - er du vimmer - hvis den ikke kan kommere længere ned efter en grundig rensning, - så få dig en anden ovn, - det er en helt uacceptabel røgtemp. på en pilleovn, - din ovn sender jo 40 procent af energien ud i skorsten :shock:
yvonne
Stoker II
Stoker II
11
Indlæg: 31
Tilmeldt: 19 dec 2012 22:00
Har takket: 2 gange
Blevet takket: 6 gange

Pilleovn brænder bedst ved opstart....

Indlæg af yvonne »

det er i hvertfald den temp der vises fra ovnen at den siger røgen er.....og ja den er grundig renset...jeg ved faktisk ikke om jeg kan fjerne føleren væk fra ovnen den er jo monteret i et stik, men der er en lang ledning på så jeg kan jo fjerne ledningen længere væk....men som sagt så når den jo slet ikke op på de 26 grader? den virker kanon den første time så fylder den slet ikke nok piller på og så går det galt...

levi

Pilleovn brænder bedst ved opstart....

Indlæg af levi »

yvonne skrev:det er i hvertfald den temp der vises fra ovnen at den siger røgen er.....og ja den er grundig renset...jeg ved faktisk ikke om jeg kan fjerne føleren væk fra ovnen den er jo monteret i et stik, men der er en lang ledning på så jeg kan jo fjerne ledningen længere væk....men som sagt så når den jo slet ikke op på de 26 grader? den virker kanon den første time så fylder den slet ikke nok piller på og så går det galt...
Det kan jo være fordi at rumtemp. føleren bliver påvirket af pilleovnens strålevarme (Hvis den er for tæt på ovnen), - og ovnen derfor går ned i ydelse midt i driften....
yvonne
Stoker II
Stoker II
11
Indlæg: 31
Tilmeldt: 19 dec 2012 22:00
Har takket: 2 gange
Blevet takket: 6 gange

Pilleovn brænder bedst ved opstart....

Indlæg af yvonne »

og det ville vi ikke kunne se på temperaturen på displayet? spørger måske lidt dumt, men det er jo lidt en jungle...
levi

Pilleovn brænder bedst ved opstart....

Indlæg af levi »

yvonne skrev:og det ville vi ikke kunne se på temperaturen på displayet? spørger måske lidt dumt, men det er jo lidt en jungle...
Jo - det burde i godt nok kunne :(
yvonne
Stoker II
Stoker II
11
Indlæg: 31
Tilmeldt: 19 dec 2012 22:00
Har takket: 2 gange
Blevet takket: 6 gange

Pilleovn brænder bedst ved opstart....

Indlæg af yvonne »

Øv....kan også være det bare er en møgovn...nu vil jeg gå til køjs og så må jeg kikke på det i morgen igen, men mange tak for hjælpen :)
levi

Pilleovn brænder bedst ved opstart....

Indlæg af levi »

yvonne skrev:Øv....kan også være det bare er en møgovn...nu vil jeg gå til køjs og så må jeg kikke på det i morgen igen, men mange tak for hjælpen :)
Sov godt - og no problemo, - jeg håber du får din ovn til at køre :great:

Besvar