Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Fjernvarme og pilleovn

Alt om pilleovn og træpilleovn
Ecoteck, Calimax, MCZ osv
dutchmhk
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 14
Tilmeldt: 01 aug 2012 09:13

Fjernvarme og pilleovn

Indlæg af dutchmhk » 04 aug 2012 23:42

Hej alle :P
Jeg er ny i dette forum

Jeg overvejer at anskaffe en pilleovn med vand til primær opvarmning af min bolig (204m2) Der er både gulvvarme og normale radiatorer med termostat. Formålet er selvfølgelig at spare lidt penge :great: min nuværende opvarmningsform er fjernvarme - hvilket kommer fra lokal værk og er noget dyr i forhold til nærliggende kommuner.
Min ide var at installere en buffertank sammen med pilleovnen og gulvvarme/radiatorer som en lukket kreds. Derfra med veksler til brugsvand. Som suplement/backup skulle der kunne sendes fjernvarme ind i toppen af buffertanken - igennem veksler selvfølgelig.

Er der andre der har lignende løsning, (fjernvarme+pilleovn) hører jeg MEGA MEGET gerne fra dem omkring deres opsætning/installation og besparelser - hvilket jeg i min naive tro, selvfølgelig regner med at der er :oops:

Mvh
Martin


Hr.Hansen
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 421
Tilmeldt: 27 feb 2009 14:28
Mit fyr: Opop/scotte 16kw.
Areal: 170m2 + 250 l. vvb.
Brændsel: 6 mm. piller
Fremviser gerne i postnummer: 6230
Årligt forbrug: 5-6 ton.
Geografisk sted: 6230 Rødekro

Fjernvarme og pilleovn

Indlæg af Hr.Hansen » 05 aug 2012 12:36

Blot en lille tanke, er du sikker på at det er dit forbrug som er dyrt ? Jeg mener at have hørt en del om at det er tilslutningen og diverse afgifter der koster.

Her er et eksempel: http://www.ghh-fjernvarme.blogspot.dk/s ... /varmepris

Abonnement pr. år: 2000 kr.
Effektbidrag pr. år efter BBR: 35 kr./m2
Energispareafgift pr. år: 200 kr.
Varmepris efter forbrug: 850 kr./MWh

Dvs. 7450 kr er bare for at være tilsluttet. for 150 m2 hus.
Mvh Thomas Hansen

dutchmhk
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 14
Tilmeldt: 01 aug 2012 09:13

Fjernvarme og pilleovn

Indlæg af dutchmhk » 05 aug 2012 20:33

Tak for dit input :D
Jeg kan lige oplyse nogle tal, så vi har lidt at sammenligne med :-)

Jeg giver fast 6800 for 204m2 bare for at være tilsluttet Og Ialt 21000kr pr år for at have mit hus varmet op. Det giver ca 14000kr til rent forbrug... Det er for meget efter min mening og på det punkt vil jeg gerne prøve at spare lidt. Selve huset er og bliver løbende renoveret. Det er fra 1977 med 250mm på loft, 75 i hulmur og en blanding af lavenergi og termo ruder - ganske fornuftigt isoleret for et 77'er hus.

Jeg kender flere som kun har det halve i varmeforbrug (af de 14000kr) forde de supplerer med brændeovn. Men det sviner og koster en masse tid og arbejde som jeg hellere vil bruge på mine børn...så derfor tanken om en pilleovn :D

Mvh
Martin

Hr.Hansen
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 421
Tilmeldt: 27 feb 2009 14:28
Mit fyr: Opop/scotte 16kw.
Areal: 170m2 + 250 l. vvb.
Brændsel: 6 mm. piller
Fremviser gerne i postnummer: 6230
Årligt forbrug: 5-6 ton.
Geografisk sted: 6230 Rødekro

Fjernvarme og pilleovn

Indlæg af Hr.Hansen » 05 aug 2012 21:20

Ok, når bare du har de tal på det rene, så er der selvfølgelig en besparelse at hente. :)

Men om det er smart at montere pille ovnen med vand er jeg ikke helt sikker på, jeg er bange for at omkostningerne bliver forholdsvis store, jeg kan se at de billigste ovne med vand koster fra 32.000 kr og op. Dertil kommer forskellige ventiler, beholdere osv. så 10.000 kr til stumper er nok ikke helt ved siden af.

Et rigtigt pille fyr ville faktisk være billigere.

Men en pilleovn uden vand til ca. 15.000 kr, så kommer besparelsen i løbet af 2-3 år.
Mvh Thomas Hansen

dutchmhk
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 14
Tilmeldt: 01 aug 2012 09:13

Fjernvarme og pilleovn

Indlæg af dutchmhk » 05 aug 2012 22:34

Du har helt ret i at det sammenlagt nok render op i 40k for et komplet anlæg - buffer tank, pumper, ventiler, vekslere, varmtvandstation og styring. Det giver en tilbagebetalingstid på - hvis vi tager udgangspunkt i en besparelse på 7000kr/år = 6 år. Og som du skriver 2-3 år uden vand.
MEN jeg er i tvivl om jeg kan udnytte varmen optimalt, dvs ud i alle rum. Eneste løsning der er et varmeflytningsanlæg som i min verden ikke er særlige effektive, - korriger mig endelig!
Så spørgsmålet er om tilbagebetalingstiden virkelig kun er på 2-3 år.....jeg formoder i hvertfald at jeg bruger mere fjernvarme ved en ovn uden vand...

En lille indskydelse....er det helt ved siden af at forestille sig et forbrug på 5-6 tons piller i min situation - med eller uden vand. Er forbruget større, kan jeg nok ikke regne med en besparelse på 7000kr/år

Mvh
Martin


Brugeravatar
Paw Nielsen
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 133
Tilmeldt: 07 feb 2012 18:54
Mit fyr: Biomax 16
Areal: 135
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 7140
Årligt forbrug: 4-5 Ton
Geografisk sted: Hostrup ved Hedensted

Fjernvarme og pilleovn

Indlæg af Paw Nielsen » 05 aug 2012 22:42

Nu har jeg ikke den store forstand på varmeanlæg, men er det ikke et altenativ at sætte et pillefyr op i bryggerset. Der så kan suplere fjernvarmen, synes det lyder som en voldsom investering at få en pilleovn med vand. Og kan ikke lige forestille mig at have mit fyrrum inde midt i stuen, dog er levende ild hyggeligt (har selv brændeovn),men hvis det er adskillige tons piller der skal brændes af på årsbasis vil jeg nu betakke mig for at det skulle foregå i stuen :shock:
Nu med pillesilo evolution2. Med hjul og påfyldningsluge i siden!!!

dutchmhk
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 14
Tilmeldt: 01 aug 2012 09:13

Fjernvarme og pilleovn

Indlæg af dutchmhk » 05 aug 2012 22:48

Hejsa og tak for input :D

Et pillefyr ville også være mere ideelt men jeg tror ikke jeg får plads i mit lille parcelhus bryggers. Men så igen så aner jeg ikke hvad et komplet fyr fylder.

dutchmhk
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 14
Tilmeldt: 01 aug 2012 09:13

Fjernvarme og pilleovn

Indlæg af dutchmhk » 05 aug 2012 22:54

Har forresten også haft genveks i tankerne - selvfølgelig med varmegenvinding. Det giver bedre indeklima og varmeflytning...så kunne jeg undgå ovn med vand

Hr.Hansen
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 421
Tilmeldt: 27 feb 2009 14:28
Mit fyr: Opop/scotte 16kw.
Areal: 170m2 + 250 l. vvb.
Brændsel: 6 mm. piller
Fremviser gerne i postnummer: 6230
Årligt forbrug: 5-6 ton.
Geografisk sted: 6230 Rødekro

Fjernvarme og pilleovn

Indlæg af Hr.Hansen » 06 aug 2012 05:54

Her er et eksempel på et "villa" fyr. Det fylder ikke en gang en m2.

http://dvcenter.dk/pillefyr-stokerfyr/p ... -silo.html
Mvh Thomas Hansen

Brugeravatar
Jan.C
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 73
Tilmeldt: 03 jan 2012 14:24
Mit fyr: Scotte 16 kw , OPOP kedel
Areal: 238
Brændsel: Piller fra Stampmøllen
Fremviser gerne i postnummer: 7620
Dagligt forbrug: gens 10,5 siden 11/4
Årligt forbrug: ca 7 ton , vi får se
Geografisk sted: Lomborg 7620

Fjernvarme og pilleovn

Indlæg af Jan.C » 06 aug 2012 08:00

Hej , nu spørger jeg nok dumt . Må man godt sætte et fyr "ind" i fjernvarme install i huset ?? eks et pillefyr ?? Jeg har en udlejnings ejendom hvor lejer undersøgte det og fik nej ??
Undskyld for brug af tråden.


Besvar