Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Pilleovn

Alt om pilleovn og træpilleovn
Ecoteck, Calimax, MCZ osv
Besvar
Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
Indlæg: 7985
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Givet likes: 1380 gange
Modtaget likes: 796 gange

Pilleovn

Indlæg af Lintz » 10 mar 2012 09:25

Dette spørgsmål vedrører en arbejdskollega.

Han bor i et velisoleret hus hvor brændeovnen snart tygger på sin sidste pind og derfor overvejer om han skal investerer i en pilleovn.
De har fjernvarme og brændeovnen står i den ene ende af huset i en stue og bliver kun brugt som suppelement og hygge.

Min frygt er at pilleovnen vil lave rigtige mange start-stop når den bliver brugt på den måde og går også ud fra at den larmer lidt i den fase.

Er han bedre tjent med en ny lille brændovn eller ......
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.


Brugeravatar
MartinLau
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 785
Tilmeldt: 21 feb 2012 17:28
Mit fyr: Ekoheat 900
Areal: 204
Brændsel: Fågelfors 8mm
Fremviser gerne i postnummer: 4840
Dagligt forbrug: 10-15 kg
Årligt forbrug: 5,5 tons
Geografisk sted: Nørre Vedby (Falster)
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 4 gange

Pilleovn

Indlæg af MartinLau » 10 mar 2012 09:32

Jeg har boet hos en kammerat, hvor jeg sov i stuen i en kort periode. Han havde pilleovn.
Hyggelig vil jeg ikke kalde dem.

Det er selvfølgelig rart med varmen og at den ikke skal fyldes så tit som en brændeovn.

Men den han havde larmede meget når pillerne landede. Det var så meget at jeg vågnede hver gang den startede om natten.

Til hygge vil jeg sige brændeovn. De fås også væsentligt pænere, syntes jeg.
Evt. indbygget pejs, hvis der er mulighed for det :great:
Venlig hilsen

Martin Lau
-----------------------------------------------
Better to reign in hell, than to serve in heaven!

Brugeravatar
MichaelK
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4674
Tilmeldt: 20 okt 2007 03:15
Mit fyr: BioWin 100 Eksklusiv
Areal: ca. 300kvm.
Brændsel: Træpiller 6 mm.
Fremviser gerne i postnummer: 8410
Årligt forbrug: ca 5,5 t.
Geografisk sted: Feldballe-Djursland
Givet likes: 334 gange
Modtaget likes: 333 gange

Pilleovn

Indlæg af MichaelK » 10 mar 2012 10:05

Min bror har nøjagtigt det set-up, med denne ovn:
http://www.agerskovpejse.dk/shop/calima ... -229p.html

Pillebrændeovn er placeret i den ene ende af huset. Den fungere som eneste
opvarmningskilde, og det gør den udemærket. Blæseren larmer ikke ret meget,
og det larmer heller ikke når pillerne falder ned i brændeskålen. Tillige er der
en stor glasrude, så man rigtig kan nyde flammerne.

Der er dog rigtig stor forskel på disse pillebrændeovne. Nogle larmer meget
under driften, andre næsten ikke. Jeg har ikke kunne finde en direkte måde,
at kunne kæde pris og støjniveau sammen på.

Der er nok ikke andet end, at gå ud og finde nogen i drift?

Skal jeg finde noget negativt at skrive om min brors ovn, så er det kravene til
pillernes kvalitet. Der er konstateret store forskelle på, hvor lang tid der går
inden ruden er sodet til, sammenlignet med kvaliteten af de piller der fyres med.
Hvis jeg troede at min BioWin var en smule sart med hensyn til pillernes kvalitet
(Slagger), så er hans ovn meget værre :wink:



Mvh.

»Jo mere Jeg lære om mennesker, jo mere elsker Jeg min hund«

Citat: Mark Twain

Phn43
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 5
Tilmeldt: 07 mar 2012 13:28

Pilleovn

Indlæg af Phn43 » 10 mar 2012 10:46

Hej hej.

Jeg bor i et hus 150kvm og har el varme har så aldrig brugt el kun på badeværelset, har så købt mig en pille ovn (Ecoteck) og den er jeg bare så mega glad for, der er en konstant varme her det er nok det bedst jeg har købt nogensinde tror jeg :-) og den lamer IKKE den er bare så nem at have, jo jo den skal da støsuges en gang om dagen, men det tager ikke mange minutter....

Så jeg kan kun anbefale ham en pilleovn......

Preben.

Phn43
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 5
Tilmeldt: 07 mar 2012 13:28

Pilleovn

Indlæg af Phn43 » 10 mar 2012 10:48

Og jeg bruger German 6mm piller og de er super gode til den.... ;-)
Preben.


Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
Indlæg: 7985
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Givet likes: 1380 gange
Modtaget likes: 796 gange

Pilleovn

Indlæg af Lintz » 10 mar 2012 10:51

Phn43 » 10 Mar 2012, 10:46 skrev:Hej hej.

Jeg bor i et hus 150kvm og har el varme har så aldrig brugt el kun på badeværelset, har så købt mig en pille ovn (Ecoteck) og den er jeg bare så mega glad for, der er en konstant varme her det er nok det bedst jeg har købt nogensinde tror jeg :-) og den lamer IKKE den er bare så nem at have, jo jo den skal da støsuges en gang om dagen, men det tager ikke mange minutter....

Så jeg kan kun anbefale ham en pilleovn......

Preben.
Du bruger den jo som primær varme - Altså går jeg ud fra at den kører hele tiden, ville du have den model hvis den kun skulle bruges som sekundær varmekilde eller fortrak du en brændeovn så.
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.

Phn43
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 5
Tilmeldt: 07 mar 2012 13:28

Pilleovn

Indlæg af Phn43 » 10 mar 2012 17:31

Hlet sikkert jeg ville for det er så super nemt, og hvis det er sekunder varme ville det jo heller ikke være så dyrt i pilller, min nabo bruger olie og har en meget stor brændeovn, og det er han glad for, men jeg må da godt nok sige denne vinter har både ham og konen er noget misunlige på mig, han har ikke kunne få fat i noget godt brænde til billege penge, så han bruger briketter hele vinteren, og det er han sgu mega træt af, og da konen så hørte om min brændeovn ja så var det lige før de skulle ud og have en.....
Jeg har også en jeg har arbejde med som havde en indtil han blev skilt, ham snakkede jeg med for 14 dage siden, og han sagde også at han var super glad for sin ovn da han havde den, han havde fjernvarme og det var mange penge der var sparet fortalte han.

Men jeg må da godt nok sige for mig som bruger den som primær varmekilde er det sgu en super god ting, jeg gav 20 af de store med en palle flex heat, godt nok var det en demo model men jeg syntes ikke det er dyrt...

Preben.

joenson
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 10
Tilmeldt: 18 maj 2012 07:04
Mit fyr: MCZ Ego + Ego Hydro
Areal: 180
Brændsel: Stampemøllens 6 mm
Årligt forbrug: 5-6 tons
Geografisk sted: Hovedgård

Pilleovn

Indlæg af joenson » 21 maj 2012 09:38

Jeg har netop indkøbt 2 stk MCZ pilleovne til erstatning for 1 stk oliefyr og 2 stk brændeovne. Den ene pilleovn er med vandtilslutning og den anden er uden. Jeg er absolut fyldt med positive forventninger for den kommende fyrings-sæson. icon_cheesygrin.gif
Støjmæssigt oplevede jeg ikke noget der skræmte mig, da jeg fik dem demonstreret i butikken. :great:

Johanibal
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 10
Tilmeldt: 16 maj 2012 11:33
Mit fyr: Vølund 810
Areal: 200
Brændsel: Brænde, olie
Fremviser gerne i postnummer: 6510
Geografisk sted: Stensbæk, Sønderjylland

Pilleovn

Indlæg af Johanibal » 21 maj 2012 11:54

Hvilke modeller er der tale om og hvad var prisen ?
Jeg står lidt i samme situation... 1 oliefyr og 2 brændeovne i et 200kvm hus som vi lejer af staten. Dvs. skal vi lave en investering i varme skal det være billigt i installationer, da vi ikke kan regne med at sælge vores investering til den næste lejer...
Jeg har overvejet mcz ego air med noget luftflytning eller et stoker i kælderen. Det skal siges at vi ikke bruger overetagen særligt meget hvorfor det reelle areal til opvarmning nærmere er 100kvm. Alternativt overvejer jeg et stoker i kælderen, men man kunne self. også have en mcz til vand ? (er der dog ikke noget med at der skal laves en ekspansionssikring over øverste radiator til den slags ovne ?)

vh johan

Yderligere teknisk info:
Oliefyret er et völund 810 og derudover har vi en Metro elpatron til brugsvand (når oliefyret er slukket). Til oliefyret har der været tilsluttet en luft-til-vand varmepumpe kaldet octopus eller "ispinden" og der er derfor både lavet kraftstik og rørtilslutninger ved oliefyret i kælderen.

joenson
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 10
Tilmeldt: 18 maj 2012 07:04
Mit fyr: MCZ Ego + Ego Hydro
Areal: 180
Brændsel: Stampemøllens 6 mm
Årligt forbrug: 5-6 tons
Geografisk sted: Hovedgård

Pilleovn

Indlæg af joenson » 21 maj 2012 13:11

Vores hus er på 180 m2 med ringe mulighed for at lukke af mellem de forskellige afdelinger i huset. Det er knap 200 år gammelt, ikke specielt godt isoleret og udstyret med et 30+ gammelt oliefyr. Størrelsen på vores bryggers udelukker et decideret pillefyr, hvorfor valget faldt på pilleovne.
Det er en Ego Air og en Ego Hydro.
Air'en skal stå i køkkenet, som ligger i den fjerne ende i.f.t stuen, hvor Hydro'en skal stå. Jeg er selv meget ny i pille-verdenen og vi har da heller ikke fået dem installeret endnu, men forventer at det sker i løbet af 1-2 uger. Såvidt jeg har forstået, kan man have en pilleovn med vand tilsluttet som supplement til oliefyret, hvis man ikke vil risikere at komme hjem til et koldt hus efter 10 dages ski-ferie, men den kan også køre alene. Ego Hydro er udstyret med både cirkulationspumpe og ekspansionsbeholder og der er iflg. de oplysninger jeg har fået, ikke behov for yderligere ekspansion.. Vi har handlet de 2 ovne med installation til kr. 47.000,-.Vi har i flere år kørt med kombi-vvb og varmet brugsvand med el om sommeren og det bliver vi ved med, da det jo ikke er hensigtsmæssigt at tænde en pilleovn i stuen på en varm sommerdag. Med tiden, vil vi supplere med solceller på taget til at dække el forbruget. Men det må komme til senere - det koster jo alt sammen. :roll:


Mvh


Carsten


Besvar