CTC Ecotec Ecoflex med højt forbrug

Alt om pilleovn og træpilleovn
Ecoteck, Calimax, MCZ osv
Besvar
Herluff
Stoker I
Stoker I
12
Indlæg: 2
Tilmeldt: 15 sep 2011 22:53
Mit fyr: CTC Ecoflex uden elpatron
Areal: 230 m2
Brændsel: 6 mm træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4100
Dagligt forbrug: 30-35 kg
Geografisk sted: Ørslev, Ringsted

CTC Ecotec Ecoflex med højt forbrug

Indlæg af Herluff »

Hejsa,

I november måned bed jeg rørene til en alt for dyr fjernvarme, og fik installeret et smukt grønt CTC Ecoflex pillefyr i kælderen. Og siden har det bare kørt og kørt, hvilket jo er positivt nok.
Dog synes jeg forbruget er lidt vel højt. Jeg har på nuværende tidspunkt brugt 2700 kg piller (på tre mdr), hvilket jeg synes lyder af lidt meget, hvis det skal fortsætte hele året. Jeg skal dog ikke sige om det passer med min antagelse, da jeg er helt ny og blank på området.
Derfor har jeg brug for lidt gode råd omkring hvordan jeg evt. får nedbragt mit forbrug. Jeg er klar over der er over 10 minusgrader udenfor pt, men det var der bestemt ikke i november eller december, og dagligt forbrug er stort set det samme nu, som før, hvilket får mig til at overveje om ikke mine indstillinger kan justeres lidt bedre.

Jeg kan på stående fod give følgende data:
Hus: 230 m2 i tre plan. 90 m2 opvarmet kælder, 90 m2 stue, 40 m2 1. sal.
Lukket anlæg med VV-beholder, ingen shunt installeret.
Forbrug ca 30-35 kg pr dag. Kun 6 mm piller.
Røggas temp ligger omkring 140 grader ved fuld load.
Skorsten er muret med isokern og ca. 10 meter høj fra røgrør, som har mindre end en meter til kedel.

Kedeltemp sat til 65 grader
Fremløb max 55 grader, min 20 grader

Data ved fuld load:
Niveauvagt 99%
Flammevagt 40-60
Brænder sat til 15 kW (kan sættes til 20 kW)
Effekt høj snegl 68%
Effekt høj blæs 40%
Effekt lav snegl 41%
Effekt lav blæs 20%
Effekt min. snegl 0%
Effekt min. blæs 0%
Snegl ekster S 30

Og her er det jeg kommer til kort. Jeg aner INTET om hvad jeg står og kigger på når jeg ser på displayet. Nogle af tingene siger jo sig selv, og man kan så diskutere hvor snedig jeg har været, at investere i sådan noget, uden at sætte mig ind i det... :oops:
Men nu er jeg sådan indrettet at jeg ikke er vildt teknisk anlagt og når der findes fora som dette med skarpe hjerner én masse, bør det vel udnyttes lidt. :wink:
På forhånd stor tak for hjælpen!

/Herluff

Albert
Stoker XIV
Stoker XIV
14
Indlæg: 826
Tilmeldt: 05 apr 2010 05:50
Blevet takket: 1 gang

CTC Ecotec Ecoflex med højt forbrug

Indlæg af Albert »

Et særdeles fint fyr du har anskaffet dig,men der er vist ikke så vidt jeg ved, nogen her på forum der har sådan en RR.
Jeg har et hus der matcher dit,dog med 60 m2 i overetagen,og huset er dårligt isoleret,der er kun 65 mm hulmur,så derfor.I skunke og skråvægge formentlig 100 mm,på toploftet 300 mm.
Mit fyr er 15 kw Benekov.

Dit forbrug ser meget fornuftigt ud,og røgtemp. på 140 ved fuld last,ser også fint ud.
Har du trækstabilisator i skorstenen,hvis ikke skal du montere en,den nedsætter forbruget når det blæser.
sjensen
Stoker III
Stoker III
14
Indlæg: 98
Tilmeldt: 20 mar 2010 09:15
Mit fyr: MGM Comfort 15
Areal: 167
Brændsel: Ystadpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4200
Årligt forbrug: 5.5
Geografisk sted: Slagelse

CTC Ecotec Ecoflex med højt forbrug

Indlæg af sjensen »

Har du prøvet at kontakte 2x Hansen her på forum tror han har samme slags fyr som dig.
Herluff
Stoker I
Stoker I
12
Indlæg: 2
Tilmeldt: 15 sep 2011 22:53
Mit fyr: CTC Ecoflex uden elpatron
Areal: 230 m2
Brændsel: 6 mm træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4100
Dagligt forbrug: 30-35 kg
Geografisk sted: Ørslev, Ringsted

CTC Ecotec Ecoflex med højt forbrug

Indlæg af Herluff »

@Albert - Nu er det jo helt nyt for mig, og der er fuld skrald på varmen, og har været det siden fyret blev monteret, så jeg antager at det falder når det bliver varmere i vejret, og jeg får lukket ned for radiatorerne.
Jeg har ikke trækstabilisator i skorstenen, da jeg osse har brændeovn - som dog ikke er i brug - så skorstensfejeren frarådede mig at sætte en i. På sigt skal brændeovnen formentlig skiftes ud med en pilleovn, og om der så skal stabilisator i når det sker, må tiden (og dem der er kloge på sådan noget) vise. :)

@ sjensen
Det var måske en mulighed. Jeg har set de par indlæg han har skrevet, så måske han kan være behjælpelig.
Tak for tippet. :)

/Herluff

Besvar