Kan fyret køre på udetemperaturen

Spørgsmål vedr. Ekoheat samt det tilbehør der laves til Ekoheat pillefyret
nicki1986
Stoker I
Stoker I
8
Indlæg: 6
Tilmeldt: 11 maj 2015 06:24

Kan fyret køre på udetemperaturen

Indlæg af nicki1986 »

Hej
Har et Ecoheat 1500
Hvis jeg montere en udendørs temperatur måler, kan fyret stilles så det stopper når først udetemperaturen når f.eks 21.

Nicki

pendec

Re: Kan fyret køre på udetemperaturen

Indlæg af pendec »

nicki1986 skrev:Hej
Har et Ecoheat 1500
Hvis jeg montere en udendørs temperatur måler, kan fyret stilles så det stopper når først udetemperaturen når f.eks 21.

Nicki
Hvis det ikke kan, så har du altid muligheden for at købe elstik med ekstern føler. Du kan så sætte temp på elstik hvornår den skal tænde/slukke, det bruges nok primært på Varmepumpe i sommerhus men hvis dit fyr kan start/stop selv, så kan sådanne en løsning jo også bruges der.

sådan en her: http://www.conradelektronik.dk/Universa ... pi=1373757
newpas
Stoker XVI
Stoker XVI
12
Indlæg: 1713
Tilmeldt: 06 nov 2011 13:28
Mit fyr: MGM15 Årg 2007
Areal: 150+kælder
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9870
Dagligt forbrug: For stort men kræves
Årligt forbrug: 510sæk/år=8T
Geografisk sted: Nordjylland/Hørmested
Har takket: 35 gange
Blevet takket: 13 gange

Re: Kan fyret køre på udetemperaturen

Indlæg af newpas »

http://www.ebay.de/itm/321963863105?_tr ... EBIDX%3AIT
Så er den her vel nemmere og billigere?
Brugeravatar
Zarge
Stoker XVIII
Stoker XVIII
15
Indlæg: 4410
Tilmeldt: 19 okt 2008 15:15
Mit fyr: Scotte 16kw BS20 v10
Areal: 2*132m2
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 7500
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: plyf... nu ser vi...
Geografisk sted: Nær Sir ved Holstebro
Har takket: 68 gange
Blevet takket: 96 gange

Re: Kan fyret køre på udetemperaturen

Indlæg af Zarge »

Uden at kende fyret, så vil jeg nu ikke mene at afbrydelse af strømmen er vejen frem...naturligvis bør det kunne virke i tilfælde af et strøm svigt, men ligefrem som primært styring...ellers tak, men det er jo naturligvis kun min mening... ;-)
pendec

Re: Kan fyret køre på udetemperaturen

Indlæg af pendec »

newpas skrev:http://www.ebay.de/itm/321963863105?_tr ... EBIDX%3AIT
Så er den her vel nemmere og billigere?
Well, den er mindre intelligent, den kommer fra malaysia? og så får du den om 4 uger ;) (Og måske fortoldet og 160kr dyrere).. Så mon ikke noget i stil med conrad's model med forskellige interval indstillinger stadig gør det bedre..

Men jo hvis du kan nøjes med så simpel en løsning, og håbe den undgår told, så er den jo under 100kr.

newpas
Stoker XVI
Stoker XVI
12
Indlæg: 1713
Tilmeldt: 06 nov 2011 13:28
Mit fyr: MGM15 Årg 2007
Areal: 150+kælder
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9870
Dagligt forbrug: For stort men kræves
Årligt forbrug: 510sæk/år=8T
Geografisk sted: Nordjylland/Hørmested
Har takket: 35 gange
Blevet takket: 13 gange

Re: Kan fyret køre på udetemperaturen

Indlæg af newpas »

Ja jeg ved vel bedre da jeg nu i et års tid har brugt tilsvarende til at styre mit fyr. Jeg ved ikke hvor simpel denne løsning er for dig men tror næppe at den viste stikkontakt er mere avanceret. Dette medfører heller ikke start/stop fyr men termostatstyrer!
pendec

Re: Kan fyret køre på udetemperaturen

Indlæg af pendec »

newpas skrev:Ja jeg ved vel bedre da jeg nu i et års tid har brugt tilsvarende til at styre mit fyr. Jeg ved ikke hvor simpel denne løsning er for dig men tror næppe at den viste stikkontakt er mere avanceret. Dette medfører heller ikke start/stop fyr men termostatstyrer!
Jeg kender ikke kontakten men mon ikke den har timer settings, så du kan overskride indstillingerne, og hvornår den skal køre på temp udenfor, og klart nok, man skal nok ikke har et interval på +/-5 grader og om foråret, hvor der kan være en difference på 15-20grader fra nat til dag.

Jeg kunne forstille mig overskridning 21-05 , 18-21 interval/temp , 05-09 interval.. og når man er tættere på højere temp, så får man natten indstillet til lavere temp når den skal tænde om natten, så burde det jo ikke være on/off 20 gange på en nat.

men jeg har da ikke prøvet det, så hvor intelligent den gør det, og når det er pillefyr , er vel noget man skal lære, så måske kan du uddybe dine erfaringer og forklare det for trådstarter?
newpas
Stoker XVI
Stoker XVI
12
Indlæg: 1713
Tilmeldt: 06 nov 2011 13:28
Mit fyr: MGM15 Årg 2007
Areal: 150+kælder
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9870
Dagligt forbrug: For stort men kræves
Årligt forbrug: 510sæk/år=8T
Geografisk sted: Nordjylland/Hørmested
Har takket: 35 gange
Blevet takket: 13 gange

Re: Kan fyret køre på udetemperaturen

Indlæg af newpas »

Hvis der er en indgang til extern termostat på ekoheat som på min gamle mgm hænger man bare føleren ud gennem et hul i væggen og trækker en ledning til fyr og strøm. Stiller termostat til at afbryde ved stigende temp (21¤) og bestemmer så selv temp diff til start.
pendec

Re: Kan fyret køre på udetemperaturen

Indlæg af pendec »

newpas skrev:Hvis der er en indgang til extern termostat på ekoheat som på min gamle mgm hænger man bare føleren ud gennem et hul i væggen og trækker en ledning til fyr og strøm. Stiller termostat til at afbryde ved stigende temp (21¤) og bestemmer så selv temp diff til start.
ahhh, så du har ikke brugt en stikkontakt men en eksisterende funktion i en anden model end den som trådstarter har?
RTB'n kan jo også dette men det hjælper ikke rigtigt nogen at mange andre kan, hvis ekoheat ikke kan. :)
Hvordan trak du paralleler imellem stik kontakt løsningen med timer og føler, til en indbygget funktion i dit pillefyr? Det kan jo slet ikke sammenlignes.
newpas
Stoker XVI
Stoker XVI
12
Indlæg: 1713
Tilmeldt: 06 nov 2011 13:28
Mit fyr: MGM15 Årg 2007
Areal: 150+kælder
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9870
Dagligt forbrug: For stort men kræves
Årligt forbrug: 510sæk/år=8T
Geografisk sted: Nordjylland/Hørmested
Har takket: 35 gange
Blevet takket: 13 gange

Re: Kan fyret køre på udetemperaturen

Indlæg af newpas »

Hvis man læser manualen (som jeg lige har gjort nu) ser det ud som at man kan "snyde" ved at bruge vvb prioritering med føler (hvis den ikke er optaget)

Besvar