Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Første 3 uger med brugt Ekoheat

Spørgsmål vedr. Ekoheat samt det tilbehør der laves til Ekoheat pillefyret
Besvar
sperwer
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 7
Tilmeldt: 13 mar 2010 01:08
Mit fyr: Scotte 16 kw blackstar
Areal: 250
Brændsel: træpiller og træ
Fremviser gerne i postnummer: 6852
Årligt forbrug: 12 tons

Første 3 uger med brugt Ekoheat

Indlæg af sperwer » 15 jun 2014 14:59

Hermed mit bidrag med mine første erfaringer med et brugt Ekoheat 900 pillefyr

Optakt til skift af varmekilde

Vi (2 voksne og 4 teenagere) overtog vores nuværende hus december 2013. Huset er fra 1974 med areal i 2 plan på ialt 250 m2, huset er anslået middelgodt isoleret for et hus fra den årgang. Huset var ved overtagelse udstyret med et nyere gasfyr samt 2 brænde ovne i underetagen. Huset har vi overtaget efter tvangsauktion og vi kendte derfor ikke energiforbrug, men efter udsagn fra naboer havde huset et forholdsvis højt energiforbrug, og set ud fra vore forbrug fra december frem til nu gør at jeg vurderer at vi lander på en varmeudgift på 30-35.000 kr. så motivationen til skift af varmekilde var selvsagt stor.

Vi overvejede følgende muligheder:

Solvarme/solceller
Valgt fra forholdsvis hurtigt, da huset ikke vender optimalt for udnyttelse af solenergi.

Fjernvarme

Der er i området lagt op til at der tilbyedes fjernvarme indenfor en overskuelig fremtid. Ud fra de prospekter der er fremlagt vil vi formegentlig kunne have opnået en mindre besparelse i forhold til naturgassen. Løsningen blev valgt fra da beslutningen var blevet udskudt af flere omgange og derfor var usikker, ligeledes havde beregningsmodellen for afregning af energiudgifterne afgørende indflydelse på fravalget. Der anvendtes en model hvor husets rumfang varmed til at fastlægge de faste udgifter hvorvor vi ville have landet på en model hvor de variable udgifter ville udgøre en ret lille del af de samlede udgifter.

Varmepumpe
Jordvarme valgt fra da vi ikke ønskede opgaven med at nedgrave de mange meter slange.
Luft til vand er fortsat inde i billedet, men kun som supplement til vores løsning med det valgte pillefyr, vi tager ind i mellem på længere ferier i vintermånederne og der ville der være rart med sindsro at kunne tage på ferie og vide sig sikker i forhold til eventuelle driftsstop på pillefyret.
Vi har "måske lidt" ubegrundet ikke helt tiltro til effekt og besparelse ved varmepump

Pillefyr
Jeg havde i mit tidligere hus installeret et scotte pillefyr (ver 4.99 suppleret med styring via pc "mitpillefyr" )
Jeg havde således nogen erfaring med pillefyr og dermed fordelene og generne

Fordele
Særdeles billig i drift, meget begrænsede lugt og røg gener i forhold til brændeovn og fastbrændselsfyr, god føling med dagligt forbrug, gode muligheder for variere energiforbruget efter behov.

Ulemper
Manuelt arbejde med rensning af fyr samt påfyldning af piller, forøget frekvens af driftsstop i forhold til traditionelle energikilder, støv gener, kræver faciliteter til opbevaring af træpiller. Begrænset egnethed til placering i boligers nuværende fyrrum.

Vi besluttede at udskifte den nuværende primære varmekilde med et pillefyr evt. suppleret med en billig luft til vand varmepumpe til at frostsikre varmeanlæg ved længere fravær.

Valg af pillefyr!

I optakten til valg af pillefyr var det vores plan et placere pillefyret i husets bryggers og anvde den eksisterende skorsten i huset, som den centralt placerede brændeovn også var tilsluttet.
Jeg besluttede at gå efter et pillefyr som i forhold til effekten ville være lige i underkanten i forhold til vores energibehov ud fra den betragtning at pillefyr arbejder bedst når de arbejder nær maksimal belastning, når fyrets kapacitet ikke slår til kan vi supplere med varme fra brændeovne placeret i køkkenalrummet hvor der også er trappe op til stuen på 1. sal

Biomax 16
Et stort prisfald på dette pillefyr gjorde fyret interessant, jeg fik besigtiget fyret og følgende gjorde at jeg ikke valgte fyret:
Ingen askeskuffe, så aske skulle "graves" eller suges ud fra bunden af fyret, forholdsvis skrumlet, efter min opfattelse for simpel bruger interface, manglende mulighed for fjern styring

MGM
Fyret har et godt design i forhold til placering i husets bryggers, der er lagt meget energi at gøre fyret så vedligeholdelsesfrit som muligt, selv rens, automatisk indjustering af fyret. Fyret blev valgt fra primært grundet prisen, tidligere konkurs af dansk importør og min usikkerhed i forhold til driftssikkerheden på fyret der var begræsede informationer at hente her i forummet.

Scotte/Woody

Vi var utroligt tæt på at købe et Scotte eller et Woody pillefyr.
Fyret ved jeg fra mine egne erfaringer er særdeles nem at få til at fungere fornuftigt, der medfølger et utroligt godt webinterface med masser indstillingsmuligheder suppleret med alverdens grafer som er guld værd, eksempelvis hvis man i forbindelse med optimering af fyret har behov for fjernstøtte fra leverandør eller andre brugere.
Jeg havde bemærke at NBE var tæt på at lancere deres nye pillefyr "RTB" så jeg forventede et prisfald på scotte/woody i forbindelse med introduceringen af deres nye fyr så jeg var lidt afventende med at slå til samtidig fulgte jeg med på markedet for de øvrige fyr herunder også markedet for brugte pillefyr.

Ekoheat
Da vi var ud for at se på Biomax fik jeg også lejlighed til at besigtige Ekoheat. Fyret så designmæssig fornuftig ud, i forhold til placering i bryggerset havde en mere neutral farve til fyret havde været at foretrække. Fyret har en god udnyttelsesgrad, meget mindre svineri som følge af røgsuger i stedet for blæser til at holde gang i bålet, et godt interface med mange god indstillingsmuligheder, forhandleren oplyste på mit spørgsmål om interface til pc/web at det mente han også fyret havde. Det har i midlertid vist sig at det havde fyret ikke.
Jeg fik læst om fyret herinde, der havde været en del problemer med især Ekoheat 900 i starten af fyrets levetid:
Brændte fyr, røg i fyrrum, røg fra skorsten, bøvl med askeplade, alarm udbrændt, buldren.
Men det ser ud til at der er rimelig styr på problemerne og at der er god hjælp at hente her i forum. Ligeledes ser det ud til at importøren gør en del for at yde en god service.
Det lykkedes os at få et tilbud på et nyt ekoheat pillefyr der kunne matche prisen, vihældte dog fortsat til Scotte/Woody, men medens vi ventede på at priserne på Scotte skulle falde var der pludselig et 1 1/2 år gammelt Ekoheat 900 i den blå avis til en meget favorabel pris, vi vurderede at kunne sælge det igen med begrænset eller ingen tab, hvis vi mod forventning ikke kunne få fyret til at fungere, vi købte fyret.

Beslutning om ændret placering af fyret.

Efter købet af fyret tog jeg kontakt til vores skortensfejer som i øvrigt også er en god ven af os. Han advarede os kraftigt i mod at koble pillefyret til skorstenen i bryggerset, advarslen var berundet med 2 faktorer, den ene var at der ikke måtte monteres trækstabilisator når der også var koblet brændeovn til skorstenen og det andet mere væsentlige argument var at røggastemperaturen for moderne pillefyr er så lav at det kan give problemer med både løbesod og manglende træk i skorstenen. Vi valgt således at installere fyret i et tilsstødende rum til garragen, da vi i den forbindelse skulle brandsikre fyrrummet fik jeg overtalt min bedre halvdel til at issolere og opsætte nye lofter (troldtekt) i både garrage og fyrrum, i garragen har jeg i øvrigt afsat udtag til senere montering af en radiator hvis jeg skulle ønske dette.
Vi har med beslutning om placering af fyret i bryggerset tillige fået mulighed for at lave en bedre indretning i vores bryggers.

Problemer:
Bøvl med udlufning af anlæg.
Da jeg fik gang i anlægget viste det sig at jeg havde en del med at få anlægget udluftet. Fra fyrrumt var rørerne ført i mit nu isolrede loft i fyrrum og garrage op i skunken hvor jeg havde monteret et par almindelige radiator udluftningsskruer i et t-stykke på både fremløb og retur inden rørerne er ført ned i bryggers hvor de er forbundet med husets varmeanlæg. Der blev ved med at komme luft de disse 2 udluftningssteder og jeg kunne ikke rigtig får varmet vandet i varmtvandsbeholderen (jeg havde i øvrig jævnligt "alarm udbrændt" i denne periode og skiftede derfor til "automatisk start/stop). Jeg sat et lille på de 2 t-stykker og monterede autoudlufter på både fremløb og retur, problemerne var således løst, jeg fortsatte med at køre med automatisk start/stop en uges tid og det fungerede rimeligt godt.

Røg under opstart

Hver gang fyret startede, var det med en del røg indtil der kom ordrentlig gang i fyret, ligeledes brugte fyret riigtig lang tid på forvarmning. Jeg fik løst problemet ved at læse i dette forum. Opstartsmængden var sat til 160 gr. det har jeg nu justeret ned til 110 gr. der næsten ingen røg når fyret starter op, fyret skifter i øvrigt nu fra forvarmning til drift på blot ca. 3 minutter.

Alarm udbrændt
Det problem har jeg døjet en del med de første 3 uger, men nu ser det ud til at jeg har fået styr på problemet. Min første afvejning var på ca. 1700 gram hvilket jeg indstillede fyret til. Jeg kontrollerede luxmåleren, som jeg antog for at være pellux udgaven.

Jeg forsøgte mange forskellige justeringer, minimum ydelse, brændselsmængde, kedeltemperatur, niveau for røgsuger, jeg forsøgte også at ændre lidt på afvejningen, men ligelidt hjalp det. Da jeg kontrollerede asken kunne jeg konstatere at den var lys grå hvilket indikerede en for mager forbrænding, jeg lavede derfor 3 kontrol afvejninger der alle lå på ca. 1400 gr. jeg justerede fyret og det lykkedes nu enkelte gange at få fyret til at gå i paussestop ved minimum på 25 %, jeg skulle op på ca. 30 % minimum ydelse før at det fungerede nogenlunde dog med enkelte alarmer ind i mellem.
Jeg kontrollerede de reservedele jeg havde fået med fyret og fandt en lux måler der så helt ny ud, så jeg dykkede igen ind i forummet. Jeg konstaterede at det "formegentlig" var pellux luxmåleren jeg havde liggende i mine reservedele, jeg fik skiftet føleren og fyret gørt fint et døgns tid på 25%, men fik så igen alarm, jeg kontrollerede pillemagasinet, der var piller på, ikke mange, men neglen var ikke synlig så jeg vurderde at dette ikke var årsagen, startede atter fyret da det igen kom ned på minimum belastning svingede lux målingerne en del som at mængden at brændsel der blev tilføjet svingede. Jeg erindrede der også havde været nogle indlæg omkring smuld, jeg kunne ikke umiddelbart se noge smuld, men jeg valgte at give beholderen et lille skvæt "spildolie" fylde beholderen fyret har nu kørt de sidste 3 døgn uden alarm hvoraf de sidste 2 har det kørt med en minimumsydelse på 12%

Buldren
I starten havde jeg en del buldren i området 25-50% når fyret steppede op, efter jeg justerede opstartsmængden forsvant denne buldren imidlertid har jeg fået noget buldren tilbage fra ca 60% og op. Da vi ikke er generet af buldren med mindre vi opholder os i fyrrummet og fyret for nærverende arbejder meget lidt i dette område, får problemet lov at stå urørt indtil vi begynder at kræve noget mere af fyret.

Bøvl med askeplade
Ved første opstart valgte jeg lidt dumt at starte fyret uden at give det et eftersyn, det havde jo kørt ved sælgeren indtil jeg hentede det, og jeg havde det indtryk at det vel serviceret, der var enda lavet et hul så spindlen kunne smøres ude at demontere enheden. Da jeg startede fyret fik jeg askepladefejl, da jeg demonterede enheden med askepladen konstaterede jeg at askepladen sad så fast at jeg ikke med hånden kunne deje den, jeg var således bekymret for om motoren på den baggrund havde taget skade, jeg fik løsnet spindlen og smurt den, og heldigvis fungerede motoren

Hvor ofte vurderer i at man skal smøre spindlen?

Kedeltemperatur
Uanset hvad jeg indstiller den øsnkede kedeltemperatur til så slår den først fra ved 71 grader, Er der nogle af jer der har oplevet tilsvarende og hvis i har løst problemet hvad var så årsagen?

PC software
Jeg savner fælt software der giver mulighed fjernkontrol af fyret, mulighed for lagring af data, jeg kan med glæde konstatere at det ser ud til at være på vej, jeg ser frem til det.

Foreløbig konklusion
Alt i alt er jeg godt tilfreds med fyret, har helt sikker reduceret vores fremtidige varmeudgifter væsentligt, fyret kører nu så stabilt at jeg begynder at kunne stole på det. Det sviner væsentlig mindre end mit tidligere scotte fyr.
Fyret er mere kritisk i forhold til indstillingerneend scotte fyret, online fyrdata kunne hjælpe betydeligt med indjusteringen.
Jeg er rimelig overbevist om at jeg får løst de små problemer jeg fortsat har med fyret.

Sperwer


triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5479
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 405 gange
Modtaget likes: 423 gange

Første 3 uger med brugt Ekoheat

Indlæg af triumph » 15 jun 2014 19:14

Et super godt indlæg.
Held og lykke med Fantaen, det lyder som om du er godt på vej :great: :great:

Brugeravatar
Skiveren
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1287
Tilmeldt: 12 dec 2011 10:06
Mit fyr: Ekoheat 1500 :-)
Areal: 219 m2 i to plan
Brændsel: 8 mm piller
Fremviser gerne i postnummer: 9800
Dagligt forbrug: 3-20 kg
Årligt forbrug: 7000 kg
Geografisk sted: Sdr Harritslev (Hjørring)

Første 3 uger med brugt Ekoheat

Indlæg af Skiveren » 15 jun 2014 20:46

Velkommen til icon_cheesygrin.gif
Og tillykke med huset og fyret... :great:
Kanon gennemgang af dine valg, og det lyder som om at du har styr på det... 8)
Men hold dig ikke tilbage med evt spørgsmål, vi hjælper gerne icon_cheesygrin.gif
Vedr. Spindelen så smører jeg vores (har 2 anlæg kørende) ca hver 2-3 mdr, og nu ved jeg ikke om du har sådanne en rund stålbørste (Ø100 mm), man kan sætte på boremaskinen, den er nemlig utrolig nem at rense herden med.. :great:
Vedr kedeltemperaturen, så genkender jeg ikke dette.. :wink: vores står fast på 62 gr her om sommeren, og 70 gr om vinteren... Men hvilken version software er pt installeret ?
Ekoheat 1500 m/ Ekocompress askeskuffe, sat igang den 16/02-2012 :-)
Ekoheat 900 m/ Ekocompress askeskuffe, sat igang den 25/01-2014 :-)
-Hvis du skal bygge nyt, bygge til, bygge om, bygge... www.tegnestuenveksoe.dk
Mvh Skiveren~ Ole Veksø

Brugeravatar
godsejeren
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1201
Tilmeldt: 22 sep 2007 21:11
Mit fyr: Scotte blackstar 1016/V6.79
Areal: 140
Brændsel: Dan pellets first class 6mm
Fremviser gerne i postnummer: 9700
Årligt forbrug: 6 tons /6mm
Geografisk sted: brønderslev / lærkegaarden / 9700
Givet likes: 35 gange
Modtaget likes: 57 gange

Første 3 uger med brugt Ekoheat

Indlæg af godsejeren » 15 jun 2014 21:13

Tillykke med hus og fyr. Det er altid godt at sætte sig ind i tingene inden man beslutter sig for hvad det skal være og det må man sige du har gjort.
Jens overfyrmester på godset
scotte bs1016 med semirens sommerherd og V6.79 sat i drift 13/8-2013 kl.16.10.
P=3.5 i=0.17 blæser 13-18-23 rens 10-4-30 røgtemp 70* Skakttemp 40-45* Vvbtemp 55* kedeltemp 66* shunttemp 55* snegl 585 gram trevejsventil rumtermostat http://mhes.dk

nemocharley

Første 3 uger med brugt Ekoheat

Indlæg af nemocharley » 15 jun 2014 21:17

Tillykke med fyret og tak for et fint indlæg. Et indlæg som mange nybegyndere kan have gavn af at læse :)


sperwer
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 7
Tilmeldt: 13 mar 2010 01:08
Mit fyr: Scotte 16 kw blackstar
Areal: 250
Brændsel: træpiller og træ
Fremviser gerne i postnummer: 6852
Årligt forbrug: 12 tons

Første 3 uger med brugt Ekoheat

Indlæg af sperwer » 16 jun 2014 20:12

Tusind tak for jeres komentarer.

Til skiveren tak for dine tips. Jeg var helt på det rene med at du har 2 anlæg kørende, jeg har læst rigtig mange af dine og Martin Lau´s gode og lærerige indlæg, disse indlæg har været en stærkt medvirkende faktor til at give mig tro på at fyret ville kunne komme til at fungere tilfredsstillende.

Fyret kører i øjeblikket med version 1.68, jeg overvejer at indlæse version 1.69 indenfor nær fremtid.

Sperwer

calle

Første 3 uger med brugt Ekoheat

Indlæg af calle » 17 jun 2014 20:53

sperwer skrev:Tusind tak for jeres komentarer.

Til skiveren tak for dine tips. Jeg var helt på det rene med at du har 2 anlæg kørende, jeg har læst rigtig mange af dine og Martin Lau´s gode og lærerige indlæg, disse indlæg har været en stærkt medvirkende faktor til at give mig tro på at fyret ville kunne komme til at fungere tilfredsstillende.

Fyret kører i øjeblikket med version 1.68, jeg overvejer at indlæse version 1.69 indenfor nær fremtid.

Sperwer

STOP STOP STOP new22

Skiver kan ikke tåle al den ros. Han får bare nykker og søger forfremmelse til SUPPORTER, og hvis han bliver det, er jeg bare hægtet fuldstændig af :(

Venlig hilsen :)

Brugeravatar
Skiveren
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1287
Tilmeldt: 12 dec 2011 10:06
Mit fyr: Ekoheat 1500 :-)
Areal: 219 m2 i to plan
Brændsel: 8 mm piller
Fremviser gerne i postnummer: 9800
Dagligt forbrug: 3-20 kg
Årligt forbrug: 7000 kg
Geografisk sted: Sdr Harritslev (Hjørring)

Første 3 uger med brugt Ekoheat

Indlæg af Skiveren » 17 jun 2014 22:21

calle skrev:
STOP STOP STOP new22

Skiver kan ikke tåle al den ros. Han får bare nykker og søger forfremmelse til SUPPORTER, og hvis han bliver det, er jeg bare hægtet fuldstændig af :(

Venlig hilsen :)
ULRIK..... Vi har vist med en troll med på sitet....
image.jpg
Pas på... Går måske under navnet Calle
image.jpg (37.65 KiB) Vist 3277 gange
stophiertease02HL.gif stophiertease02HL.gif
Ekoheat 1500 m/ Ekocompress askeskuffe, sat igang den 16/02-2012 :-)
Ekoheat 900 m/ Ekocompress askeskuffe, sat igang den 25/01-2014 :-)
-Hvis du skal bygge nyt, bygge til, bygge om, bygge... www.tegnestuenveksoe.dk
Mvh Skiveren~ Ole Veksø

Brugeravatar
kovas
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1749
Tilmeldt: 10 feb 2012 09:06
Mit fyr: Ekoheat 1500
Areal: 160+40
Brændsel: Polar Power 8mm
Dagligt forbrug: 22,19 dec 15
Årligt forbrug: 4992 år 2016
Geografisk sted: Løgstør
Modtaget likes: 17 gange

Første 3 uger med brugt Ekoheat

Indlæg af kovas » 18 jun 2014 20:15

Hej sperwer.
Angående brug af olie i pillerne, så er det min erfaring at det ændre kalibreringen fra gang til gang. Og afvejningen kommer op omkring 22-2400g på 200port. det betyder at der bilver for længe mellem pillerne ved lav last, med alarm udbrændt til følge. Hvis men ikke gør noget så tager den smuldet med også, og afvejningen kommer ned på 12-1500g/ 200port. Med den afvejning kan jeg køre 15% ( på et 1500 fyr)
der er ikke andre som klager over pid i de sidste versioner, men jeg kan ikke få det til at rulle med den ekopower giver. Alt for meget over temp og alt for meget under temp. Få den nyeste version software 1.69 og sæt p= 5,0 I= 0,002 og D= 3,0 så tror jeg du undgår at fyret bliver så varmt i forhold til din set temp.
Smøring af askeplade spindel. Så giver det jo ingen mening at sætte et antal dage eller mdr. Den køre ved et forudbestemt antal kg forbrændt, så smøring efter forbrugt kg. Jeg er nået frem til at for hver palle ca smøre jeg. Det hul du omtaler hvor er det. Kan du oploade et billed? Hvad er det der er smurt med? Det er vigtigt at det er kema 1100 som bruges.
Mange hilsner Kovas.

Nu med 4900w solceller på taget.Fronius 3,5kw inverter.
1. år produceret 4782kwh år 2014= 4657kwh, år 2015=4656kwh

sperwer
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 7
Tilmeldt: 13 mar 2010 01:08
Mit fyr: Scotte 16 kw blackstar
Areal: 250
Brændsel: træpiller og træ
Fremviser gerne i postnummer: 6852
Årligt forbrug: 12 tons

Første 3 uger med brugt Ekoheat

Indlæg af sperwer » 21 jun 2014 01:25

Hej Kovas

Tak for dine anbefalinger.
jeg har nu opdateret softwaren til version 1.69 som du anbefalede, hvilket gil let helt uden problemer.

Jeg tog en (3 gange) kontrol på afvejningen og den er nu gået fra ca. 1300 til ca 1900 gr.
Jeg vil som du anvefaler forsøge uden tilsætning af olie (jeg havde ellers gode erfaringer med fra mit Scotte fyr) jeg vil løbende ca. 1-2 gange ugentlig kontrollere afvejningen til den forhåbentlig stabiliserer sig, jeg skal nok poste mine erfaringer.

Hullet lavet af den tidligere ejer af fyret, og sidder på venstre side af brænderenheden i samme højde som spindlen, jeg skal nog tage et poste et billede en af de nærmeste dage. fedte skulle efter udsagn fra den tidligere ejer fyret, være af den rigtige type, men jeg er ikke helt sikker da det ikke er i den origanle emballage, de lugter betemt ikke godt.

Sperwer


Besvar