Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Én som ligger inde med software version v1.48 ?

Spørgsmål vedr. Ekoheat samt det tilbehør der laves til Ekoheat pillefyret
Brugeravatar
MartinLau
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 785
Tilmeldt: 21 feb 2012 17:28
Mit fyr: Ekoheat 900
Areal: 204
Brændsel: Fågelfors 8mm
Fremviser gerne i postnummer: 4840
Dagligt forbrug: 10-15 kg
Årligt forbrug: 5,5 tons
Geografisk sted: Nørre Vedby (Falster)
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 4 gange

Én som ligger inde med software version v1.48 ?

Indlæg af MartinLau » 16 jun 2013 12:51

Det er jeg næsten sikker på, at den gør allerede nu.

Jeg stopper den altid inden jeg hiver stikket, når jeg renser. Så jeg stopper den og venter på, at den tømmer intern snegl. Så hiver jeg stikket.
Når jeg sætter strømmen til igen, så skal jeg selv trykke start.

De sidste 2 gange der har været strømafbrydelse er den selv startet op. Jeg er ikke 100% sikker på om det var med v1.56 eller v1.60.
Venlig hilsen

Martin Lau
-----------------------------------------------
Better to reign in hell, than to serve in heaven!


Brugeravatar
Breuner
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 105
Tilmeldt: 28 maj 2012 22:16
Mit fyr: Lamborghini oliefyr
Areal: 230 ( 150 + 80 kvm )
Brændsel: Olie
Fremviser gerne i postnummer: 9493
Geografisk sted: Saltum - Nordjylland

Én som ligger inde med software version v1.48 ?

Indlæg af Breuner » 16 jun 2013 23:03

kovas skrev:Hej Breuner.
Det er skam ok. Det er uvuderligt at ha et godt forhold til fruen og svigermekanikken :)
Jeg havde ikke været opmærksom på at der var ohm- skema over de følere jeg havde fundet. Det er jo ikke den store forskel på den du nævner og så den i manualen. Man må sagtens kunne få det til at fungere, men hvis supportteam sælger til 190kr så er det måske ikke besværet værd.
Det med alarm udbrændt har jeg ikke megen erfaring i. Har haft en (mangel på piller) og en hvor jeg prøvede at køre 1kw i min. det ville den ikke. Siden kom der jo en opdatering hvor jeg troede at alarm udbrændt ved lav last var afløst af et 20min pause stop. Er det lavet om igen? Alarm udbrændt er vel i princippet når den ikke ser lys i et bestemt tidsrum.
Hvis du har en 55gr termostatventil i shuntkredsen så er der vel ikke nogen grund til at pumpen starter før kedlen er 55gr.
Uha-da-da ja, svigermakanikken skal man aldrig lægge sig ud med icon_cheesygrin.gif
Tror bestemt at den føler dur, ihvertfald indenfor de varmegrader vi bruger, hvis man kigger helt oppe på de 140 grader er der dog en smule forskel, men hvis først varmtvandsbeholderen kommer på 140 grader, så er nogle lidt forkerte ohm-tal vist det mindste problem icon_cheesygrin.gif
MartinLau skrev:Det er jeg næsten sikker på, at den gør allerede nu.

Jeg stopper den altid inden jeg hiver stikket, når jeg renser. Så jeg stopper den og venter på, at den tømmer intern snegl. Så hiver jeg stikket.
Når jeg sætter strømmen til igen, så skal jeg selv trykke start.

De sidste 2 gange der har været strømafbrydelse er den selv startet op. Jeg er ikke 100% sikker på om det var med v1.56 eller v1.60.
Da jeg startede fyret op, for aller første gang i fredags, så slog mit HPFI-relæ fra lige inden fyret skulle tænde pillerne. Men efter jeg koblede relæet ind igen, så tømte fyret askepladen et par gange, og startede så automatisk op igen. Og da jeg kom hjem i eftermiddags, så var automatsikringen (13A) slået fra ude i fyrrummet :roll: Og ekoheaten var det eneste tændte forbruger på sikringsgruppen :shock: Men efter jeg genindkoblede sikringen, så kørte askepladen et par gange, og startede derefter selv op igen, uden jeg gjorde noget som helst. Jeg kører på den nyeste version 1.60, så det burde vel ikke selv starte op igen, eller :roll:
Nyt fyrrum med:
1 Stk. Ekoheat 1500 med "Ekocompress"
1 Stk. ATTACK DP PROFI GASOGENKEDEL 18-45 KW med 2000 L + 1500 L serieforbundne akkumuleringstanke
På taget:
6 KW solcelle anlæg, med 34 stk 195 Watt IBC MonoSol DS Black paneler + 1 stk IBC ServeMaster 6000TL Pro+ Inverter

PeterMA
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 794
Tilmeldt: 03 mar 2011 14:08
Mit fyr: Woody 10KW - Black Start 1016 semirens
Areal: 192kvm
Brændsel: blandet
Fremviser gerne i postnummer: 3660
Dagligt forbrug: 20kg
Årligt forbrug: 4 Tons
Geografisk sted: Slagslunde
Givet likes: 23 gange
Modtaget likes: 1 gang

Én som ligger inde med software version v1.48 ?

Indlæg af PeterMA » 17 jun 2013 09:09

Du skal nok lige kikke det fyr igennem. Det skal ikke taget dit hpfi eller sikring:( hvis det tager dig hpfi så er der en overgang i fyret, og hvis det tager dine sikringer så er der en kortslutning eller også en blokkering af en af motorene..men tvivler på at de små motorer kan trække >13A så der ligger nok en kortslutning et sted:(
---
Med Venlig Hilsen

Peter M. Andersen.

Solceller - > http://clxportal.danfoss.com/index.php? ... 9&end=TRUE

Brugeravatar
kovas
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1749
Tilmeldt: 10 feb 2012 09:06
Mit fyr: Ekoheat 1500
Areal: 160+40
Brændsel: Polar Power 8mm
Dagligt forbrug: 22,19 dec 15
Årligt forbrug: 4992 år 2016
Geografisk sted: Løgstør
Modtaget likes: 17 gange

Én som ligger inde med software version v1.48 ?

Indlæg af kovas » 17 jun 2013 09:34

MartinLau skrev:Det er jeg næsten sikker på, at den gør allerede nu.

Jeg stopper den altid inden jeg hiver stikket, når jeg renser. Så jeg stopper den og venter på, at den tømmer intern snegl. Så hiver jeg stikket.
Når jeg sætter strømmen til igen, så skal jeg selv trykke start.

De sidste 2 gange der har været strømafbrydelse er den selv startet op. Jeg er ikke 100% sikker på om det var med v1.56 eller v1.60.
Hej Martin.
Jeg fik nu endelig taget mig sammen til at opdatere til v.1,60. det ser ud som om du har ret. Så egentlig kunne Breuner jo bare ha gjort som han oprindelig havde tænkt. Såå er det en fejl at fyret selv starter op igen efter strømudfald, siden supportteam ikke vidste det?
Hvis du kan huske to strømudfald siden v 1.56 så må man jo anse det for at være et reelt problem :| Og jeg håber selfølgelig at man fastholder at fyret selv starter op efter strømudfald.
Har du prøvet at starte op efter at intern snegl er tømt uden at putte extra piller i faldskat? Det vil jo give for lidt piller til første optænding. Kan den så i anden?
Mange hilsner Kovas.

Nu med 4900w solceller på taget.Fronius 3,5kw inverter.
1. år produceret 4782kwh år 2014= 4657kwh, år 2015=4656kwh

Brugeravatar
Breuner
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 105
Tilmeldt: 28 maj 2012 22:16
Mit fyr: Lamborghini oliefyr
Areal: 230 ( 150 + 80 kvm )
Brændsel: Olie
Fremviser gerne i postnummer: 9493
Geografisk sted: Saltum - Nordjylland

Én som ligger inde med software version v1.48 ?

Indlæg af Breuner » 17 jun 2013 11:11

PeterMA skrev:Du skal nok lige kikke det fyr igennem. Det skal ikke taget dit hpfi eller sikring:( hvis det tager dig hpfi så er der en overgang i fyret, og hvis det tager dine sikringer så er der en kortslutning eller også en blokkering af en af motorene..men tvivler på at de små motorer kan trække >13A så der ligger nok en kortslutning et sted:(
Det er bare svært hvor man skal starte, fordi nu har fyret kørt non-stop siden igår eftermiddags, det har lavet 2 optændinger, og kørt ca. 5 kg piller igennem. Så både eltænder, snegle og renseprogram osv må ha kørt flere gange i perioden uden problemer. Men HPFI og sikring er som du skriver, to vidt forskellige fejl, så det gør jo bare såden en periodisk fejl endnu svære at finde.. :( Men jeg krydser fingre for at det måske blot var en lille opstarts-mandagsfejl icon_cheesygrin.gif
kovas skrev: Jeg fik nu endelig taget mig sammen til at opdatere til v.1,60. det ser ud som om du har ret. Så egentlig kunne Breuner jo bare ha gjort som han oprindelig havde tænkt. Såå er det en fejl at fyret selv starter op igen efter strømudfald, siden supportteam ikke vidste det?
Hvis du kan huske to strømudfald siden v 1.56 så må man jo anse det for at være et reelt problem :| Og jeg håber selfølgelig at man fastholder at fyret selv starter op efter strømudfald.
Ja så er man lidt i syv sind om hvordan jeg skal installere og trække kabler. Om jeg skal gøre som det var meningen at jeg ville med DTO-føler, og på den måde også ha mulighed for at lave en rigtig vvb-prioritering når vi skal ha skiftet vores vvb, men laver de så up-date senere hvor fyret ikke starter op, så er det jo noget rod. Så er det måske bedre at gøre det som support foreslår nu, men så kan vi aldrig senere lave vvb-prioritering, eller start-stop efter vvb... What to do, what to do.. :roll:
Nyt fyrrum med:
1 Stk. Ekoheat 1500 med "Ekocompress"
1 Stk. ATTACK DP PROFI GASOGENKEDEL 18-45 KW med 2000 L + 1500 L serieforbundne akkumuleringstanke
På taget:
6 KW solcelle anlæg, med 34 stk 195 Watt IBC MonoSol DS Black paneler + 1 stk IBC ServeMaster 6000TL Pro+ Inverter


Brugeravatar
kovas
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1749
Tilmeldt: 10 feb 2012 09:06
Mit fyr: Ekoheat 1500
Areal: 160+40
Brændsel: Polar Power 8mm
Dagligt forbrug: 22,19 dec 15
Årligt forbrug: 4992 år 2016
Geografisk sted: Løgstør
Modtaget likes: 17 gange

Én som ligger inde med software version v1.48 ?

Indlæg af kovas » 17 jun 2013 11:57

Hej Igen.
Nu kan fyret jo ikke vide hvor føleren sidder. Hvis du køre den plan du er igang med nu og sætter skift af ventil sammen med pumpe. Så har du jo stadig muglighed for at sætte en 3-vejsventil til i vvb-prio. inde i styringen, en føler mere i vvb og en skifte mulighed uden for fyret, mellemde to følere, evt en on off knap på nuværende motorventil alt efter om den skal være med eller ikke. Parameterne i menyen er jo nemme at ændre.
Mange hilsner Kovas.

Nu med 4900w solceller på taget.Fronius 3,5kw inverter.
1. år produceret 4782kwh år 2014= 4657kwh, år 2015=4656kwh

Brugeravatar
MartinLau
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 785
Tilmeldt: 21 feb 2012 17:28
Mit fyr: Ekoheat 900
Areal: 204
Brændsel: Fågelfors 8mm
Fremviser gerne i postnummer: 4840
Dagligt forbrug: 10-15 kg
Årligt forbrug: 5,5 tons
Geografisk sted: Nørre Vedby (Falster)
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 4 gange

Én som ligger inde med software version v1.48 ?

Indlæg af MartinLau » 20 jun 2013 19:07

kovas skrev:
Hej Martin.
Jeg fik nu endelig taget mig sammen til at opdatere til v.1,60. det ser ud som om du har ret. Så egentlig kunne Breuner jo bare ha gjort som han oprindelig havde tænkt. Såå er det en fejl at fyret selv starter op igen efter strømudfald, siden supportteam ikke vidste det?
Hvis du kan huske to strømudfald siden v 1.56 så må man jo anse det for at være et reelt problem :| Og jeg håber selfølgelig at man fastholder at fyret selv starter op efter strømudfald.
Har du prøvet at starte op efter at intern snegl er tømt uden at putte extra piller i faldskat? Det vil jo give for lidt piller til første optænding. Kan den så i anden?
Jeg kommer ikke ekstra piller i brænderen, når jeg starter op igen og den starter første gang, hver gang (forudsat, at pillerne ikke har slagget på røret!).
Min optænding står til 85g, så den må jo finde ud af, at den skal smide lidt ekstra piller i, når den starter op.
Venlig hilsen

Martin Lau
-----------------------------------------------
Better to reign in hell, than to serve in heaven!

Support Team
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 24
Tilmeldt: 25 apr 2013 07:09

Én som ligger inde med software version v1.48 ?

Indlæg af Support Team » 20 jun 2013 23:06

Hej

Det er korrekt, at fyret kræver lidt mere optændingsbrændsel, efter version 1.56, hvor den tømmer den interne snegl. Hvilken også er årsagen til, at vi har sat den op til 150 g.
Men dette afhænger dog også meget af pillerne og kedlen skal helt tænde op på 3-4 min. maksimum, så hvis en mindre mængde er bedre, så er det jo det i bruger. (85 g. lyder dog af meget lidt i mine øre :) )

Det var selvfølgeligt også nået sludder vi fik skrevet, at den ikke starter automatisk efter strømafbrydelse. Det gør version 1.60 og det bliver den ved med. Martin har helt ret, når han skriver, at den gør det ved strømafbrydelse, men ikke hvis man har trykket på stop, inden man afbryder strømmen.

Med hensyn til Breuners strømafbrydelser, så kunne hans pumpe godt fange min mistanke, da den jo kun starter og stopper, hvis pumpen er på et bestemt temperatur.
Du kan også rolig bruge VVB Prio til dit formål, for mon ikke vi kommer med andre muligheder i styringen, på et tidspunkt icon_cheesygrin.gif , så kan du jo sagtes tilslutte en VVB ved siden af.
Med venlig hilsen
Finn, Support Team
Ekopower


Besvar