Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Højt KW = Højt forbrug..??

Spørgsmål vedr. Ekoheat samt det tilbehør der laves til Ekoheat pillefyret
Besvar
Andrews
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 9
Tilmeldt: 08 jan 2013 03:14
Mit fyr: EkoHeat 1500 - Olie - Fastbrændsel
Areal: 185 + 30 Garage
Brændsel: Alt.. :0)
Fremviser gerne i postnummer: 7800
Dagligt forbrug: Knap 5 Kg
Årligt forbrug: håber på 5-6 Tons
Geografisk sted: 7800 Skive

Højt KW = Højt forbrug..??

Indlæg af Andrews » 26 feb 2013 03:56

Hej..
Har nu kørt med min Fanta dåse i godt 14 dage.. Den har gået ud og skulle genstartes 5 gange..
Bruger German Pellets, og forbruget ved ca 0-3 grader ude er knap 40 kg pr dag..
Det laveste den har været nede på i KW er 7.4, uden retarderne i.. Men kan nemt holde hånden på skorstenen ca. 15 cm fra afgangen..
Så tænkte, jeg må da ha nogle retarder i, for at få forbruget ned, så smarte mig satte alle 8 i, og nu vælter det ud med rusten vand fra alle skorstens samlinger.. Røg tempen, er ca 45-50 grader, og det er jo for lidt, men.... KW'en er stadig ikke kommet under 7.4..
Og der er ikke nogen fare for at min eltænder går til, for den har kun tændt de 5 gange det er gået ud.. :shock:

Hvad går lige galt.. ?? Nogen gode bud..??

40 Kg er for meget i forhold til andre fyr..

Mvh..


levi

Højt KW = Højt forbrug..??

Indlæg af levi » 26 feb 2013 08:31

Andrews skrev:Hej..
Har nu kørt med min Fanta dåse i godt 14 dage.. Den har gået ud og skulle genstartes 5 gange..
Bruger German Pellets, og forbruget ved ca 0-3 grader ude er knap 40 kg pr dag..
Det laveste den har været nede på i KW er 7.4, uden retarderne i.. Men kan nemt holde hånden på skorstenen ca. 15 cm fra afgangen..
Så tænkte, jeg må da ha nogle retarder i, for at få forbruget ned, så smarte mig satte alle 8 i, og nu vælter det ud med rusten vand fra alle skorstens samlinger.. Røg tempen, er ca 45-50 grader, og det er jo for lidt, men.... KW'en er stadig ikke kommet under 7.4..
Og der er ikke nogen fare for at min eltænder går til, for den har kun tændt de 5 gange det er gået ud.. :shock:

Hvad går lige galt.. ?? Nogen gode bud..??

40 Kg er for meget i forhold til andre fyr..

Mvh..
Hvis fyret ikke tænder og slukker hele tiden, - så bruger du jo energien...

Da du også nemt kan holde hånden på røgrøret ryger energien ikke den vej...

Forøvrigt 40 kg i døgnet pt. til 185 m2 syntes jeg ikke lyder helt ved siden af ?

Brugeravatar
kovas
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1749
Tilmeldt: 10 feb 2012 09:06
Mit fyr: Ekoheat 1500
Areal: 160+40
Brændsel: Polar Power 8mm
Dagligt forbrug: 22,19 dec 15
Årligt forbrug: 4992 år 2016
Geografisk sted: Løgstør
Modtaget likes: 17 gange

Højt KW = Højt forbrug..??

Indlæg af kovas » 26 feb 2013 08:39

Hej Andrews.
Ud fra det du skriver, vil jeg nævne nogle ting som jeg ville kigge på. Isolering af rør. Et uisoleret shuntkredsløb kan smide meget varme af sig. Du har tre forskellige opvarmings kedler, hvordan løber vandet i disse kedler, virker de to andre som radiatorer når de ikke er i brug,så kan meget varme gå op i skorstenen. Står det inde i huset eller ude i et uopvarmet udhus? Mht.Ekoheaten så er der jo: Passer kalibreringen? Efter 14 dage er det på tide at kontrollere den, hvad er den sat til i forbrug pr. time? Kan den få luft nok. Hvordan er røgsugerinstillingen? I skrivende stund står mit fyr på 4kw for at opvarme 160m2, De 60m2 er der hvor fyret står som er uisoleret og uden opvarmning.
Mange hilsner Kovas.

Nu med 4900w solceller på taget.Fronius 3,5kw inverter.
1. år produceret 4782kwh år 2014= 4657kwh, år 2015=4656kwh

Andrews
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 9
Tilmeldt: 08 jan 2013 03:14
Mit fyr: EkoHeat 1500 - Olie - Fastbrændsel
Areal: 185 + 30 Garage
Brændsel: Alt.. :0)
Fremviser gerne i postnummer: 7800
Dagligt forbrug: Knap 5 Kg
Årligt forbrug: håber på 5-6 Tons
Geografisk sted: 7800 Skive

Højt KW = Højt forbrug..??

Indlæg af Andrews » 01 mar 2013 05:17

Fyret står ude i et rum i garagen, og alle rør der blev sat op da fyret kom ind, er uisoleret..
det viser sig så også at da pille tank måleren ramte nul, var tanken langt fra tom.. fyret kørte i 2 dage mere, men der lå der stadig en 30-40 op af siderne..
så mit forbrug ligger nok nærmere på 25-30 kg pr dag med en temp på 0 grader..
jeg har taget 4 ratarder ud for at få røgtemp'en op i grader, så den ikke kondensere..

Mht de andre kedler er de ikke i omløb på samme tid.. Det er jeg for nærig til.. :0)

Brugeravatar
kovas
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1749
Tilmeldt: 10 feb 2012 09:06
Mit fyr: Ekoheat 1500
Areal: 160+40
Brændsel: Polar Power 8mm
Dagligt forbrug: 22,19 dec 15
Årligt forbrug: 4992 år 2016
Geografisk sted: Løgstør
Modtaget likes: 17 gange

Højt KW = Højt forbrug..??

Indlæg af kovas » 02 mar 2013 15:58

Hej Andrews.
Det passer jo fint med højt kw tal i display når kalibreringen ikke er rigtig. Hvis du eksempelvis har en afvejning til 2000g og sneglen kun giver 1500 så vil styringen skrue 25% mere op for at prøve at nå setpunkt. Du får en magere forbrænding. Så hvis din aske ikke er alt for grå/hvid skal du nok skrue op for røgsugeren når kalibreringen bliver korrekt. Hvis asken er meget sort og med uforbrændte piller i skuffen så passer det med at du bare retter afvejningen.
Og så kan du altså spare rigtig meget ved at isolere alle rør der ikke er en del af varmeplanen.
Mange hilsner Kovas.

Nu med 4900w solceller på taget.Fronius 3,5kw inverter.
1. år produceret 4782kwh år 2014= 4657kwh, år 2015=4656kwh


Besvar