sod inde i kedlen

Spørgsmål vedr. Ekoheat samt det tilbehør der laves til Ekoheat pillefyret
Brugeravatar
Grevens
Stoker XII
Stoker XII
12
Indlæg: 608
Tilmeldt: 18 feb 2012 09:46
Mit fyr: Ekoheat 900
Areal: 140
Brændsel: 6mm piller
Fremviser gerne i postnummer: 4652
Dagligt forbrug: 4 / 22 kg
Årligt forbrug: 4481,7 kg 2013
Geografisk sted: SydØst for Køge
Har takket: 9 gange
Blevet takket: 16 gange

sod inde i kedlen

Indlæg af Grevens »

levi skrev:
Lad mig lige høre her - har du monteret trækstabilisator ?
... jasgu´ for det blev jeg rådet til af de erfarne brugere herinde ...


... og med hensyn til Olie i silo er det ikke noget ekopower anbefaler , da det giver store udslag i pillemængden efterfølgende ... ( han har svaret på det i en gammel tråd ) ...
...

levi

sod inde i kedlen

Indlæg af levi »

Grevens skrev:
... jasgu´ for det blev jeg rådet til af de erfarne brugere herinde ...


... og med hensyn til Olie i silo er det ikke noget ekopower anbefaler , da det giver store udslag i pillemængden efterfølgende ... ( han har svaret på det i en gammel tråd ) ...
Godt :great:

Den kommentar fra Ekopower vedr. store udslag i pillemængden efterfølgende lader vi lige stå i det klare lys her - det er ren og skær volapyk!

Man laver jo afvejninger netop for at få en ensartet dosering, - uanset olie eller ej!
Senest rettet af levi 27 jan 2013 22:15, rettet i alt 1 gang.
aap89
Stoker I
Stoker I
11
Indlæg: 23
Tilmeldt: 07 aug 2012 22:59
Mit fyr: ekoheat 900
Areal: 100+64
Brændsel: woodox
Fremviser gerne i postnummer: 4460
Årligt forbrug: ?håber på 3-4t
Geografisk sted: vestsjælland 4460

sod inde i kedlen

Indlæg af aap89 »

ja så kan det være svært og undgå
levi

sod inde i kedlen

Indlæg af levi »

aap89 skrev:ja så kan det være svært og undgå
Hvad mener du ? - jeg ved ikke lige hvad du svarer på ?
aap89
Stoker I
Stoker I
11
Indlæg: 23
Tilmeldt: 07 aug 2012 22:59
Mit fyr: ekoheat 900
Areal: 100+64
Brændsel: woodox
Fremviser gerne i postnummer: 4460
Årligt forbrug: ?håber på 3-4t
Geografisk sted: vestsjælland 4460

sod inde i kedlen

Indlæg af aap89 »

det kunne godt lyde som jeg skal ha fat i sårn en trækstabilisator det kan måske også gi lidt mening at asken havde forskellige farver i lagne da jeg tømte den i dag


svaret før var til det med at smulden kom i sneglen

levi

sod inde i kedlen

Indlæg af levi »

aap89 skrev:det kunne godt lyde som jeg skal ha fat i sårn en trækstabilisator det kan måske også gi lidt mening at asken havde forskellige farver i lagne da jeg tømte den i dag
Ja det er tegn på forbrændingen ikke er optimal i de forskellige trin lav/midt/høj...

Du skal absolut have en trækstabilisator på :great:

Smulden kan jo netop undgåes/opsamles hvis I må fylde lidt madolie over pillerne engang imellem, - men den må I tage med Ekopower!
Brugeravatar
Grevens
Stoker XII
Stoker XII
12
Indlæg: 608
Tilmeldt: 18 feb 2012 09:46
Mit fyr: Ekoheat 900
Areal: 140
Brændsel: 6mm piller
Fremviser gerne i postnummer: 4652
Dagligt forbrug: 4 / 22 kg
Årligt forbrug: 4481,7 kg 2013
Geografisk sted: SydØst for Køge
Har takket: 9 gange
Blevet takket: 16 gange

sod inde i kedlen

Indlæg af Grevens »

levi skrev:...

Den kommentar fra Ekopower vedr. store udslag i pillemængden efterfølgende lader vi lige stå i det klare lys her - det er ren og skær volapyk!

Man laver jo afvejninger netop for at få en ensartet dosering, - uanset olie eller ej!

... nu er det jo ikke citeret ordret ... men udfra min ufejlbarlige men dog noget hullede hukommelse ...

- lad os antage at min dosering ligger på 1063g og jeg guffer en sjat koldpresset økologisk natur olie i siloen ... så vil den efterfølgende dosere 1872g i en kortere eller længere periode ... hvorefter den vil dale over tid ... ned til de før omtalte 1063g ...
- det er vist nok det scenario man fra officielt hold ikke tilråder man roder sig ud i ...

-sagt på en anden måde ... hvis man har en stabil dosering, så er det for styringen ligegyldigt om det er det ene eller det andet tal ...

- min ligger meget stabilt på næsten samme lave tal ...
...
aap89
Stoker I
Stoker I
11
Indlæg: 23
Tilmeldt: 07 aug 2012 22:59
Mit fyr: ekoheat 900
Areal: 100+64
Brændsel: woodox
Fremviser gerne i postnummer: 4460
Årligt forbrug: ?håber på 3-4t
Geografisk sted: vestsjælland 4460

sod inde i kedlen

Indlæg af aap89 »

jeg må finde mig en trækstabilisator i morgen og få det montered tak for de gode råd vender nok tilbage;D
Brugeravatar
TaagMan
Stoker XVI
Stoker XVI
13
Indlæg: 1702
Tilmeldt: 22 sep 2010 19:16
Mit fyr: Woody 10kW, BlackStar 20, V10 styring
Areal: 135
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8850
Dagligt forbrug: 15-20
Årligt forbrug: 3600 kg
Geografisk sted: Bjerringbro

sod inde i kedlen

Indlæg af TaagMan »

Grevens skrev:- lad os antage at min dosering ligger på 1063g og jeg guffer en sjat koldpresset økologisk natur olie i siloen ... så vil den efterfølgende dosere 1872g i en kortere eller længere periode ... hvorefter den vil dale over tid ... ned til de før omtalte 1063g ...
- det er vist nok det scenario man fra officielt hold ikke tilråder man roder sig ud i ...
Det er kun et scenario du ser hvis du hælder en olien på den sidste få piller der er i magasinet, inden du fylder op.

Hvis du derimod fylder magasinet helt op og hælde 1-2 dl på toppen, på samme sted, løber det hele vejen ned igennem pillelagene, og fedter piller til hele vejen igennem magasinet, så de klistrer smuld til sig løbende. Det giver en stabil dosering hele vejen igennem.
Aka. Martin Pedersen/Falkeøje
Online fyrdata: http://stokercloud.dk/dev/M.html
levi

sod inde i kedlen

Indlæg af levi »

Grevens skrev:

... nu er det jo ikke citeret ordret ... men udfra min ufejlbarlige men dog noget hullede hukommelse ...

- lad os antage at min dosering ligger på 1063g og jeg guffer en sjat koldpresset økologisk natur olie i siloen ... så vil den efterfølgende dosere 1872g i en kortere eller længere periode ... hvorefter den vil dale over tid ... ned til de før omtalte 1063g ...
- det er vist nok det scenario man fra officielt hold ikke tilråder man roder sig ud i ...

-sagt på en anden måde ... hvis man har en stabil dosering, så er det for styringen ligegyldigt om det er det ene eller det andet tal ...

- min ligger meget stabilt på næsten samme lave tal ...

Man vil slet ikke få sådanne udsving som du omtaler ved lidt madolie, - jeg laver lige et andet scenarie.

Du fylder din silo, - tilføjer lidt madolie og vejer piller af dagen efter.

Det tal du får bruger du.

Næste gang du fylder piller i siloen giver du igen en sjat olie, - ergo vil pilleafvejningen passe rimelig nøjagtig med den forrige afvejning medmindre du har skiftet piller naturligvis.

Det hele handler om vane, - fyld lidt madolie på hvergang du fylder din silo, - så vil din afvejning ikke svinge, - og smuldproblemet er væk.

At din snegl doserer ensartet nu, - er kun et spørgsmål om tid, - på et eller andet tidspunkt til der være så meget smuld i sneglen at du skal skille det hele ad og rense sneglen, - dette mareridt undgår du ved at tilføje en lille sjat olie i ny og næ.

Det er korrekt at giver man ikke en sjat olie hvergang man fylder siloen, - så kan afvejningen variere - men gør det til en vane, - så vil det hele spille, - og I slipper for at skulle skille hele molevitten ad når sneglen strejker.

Derudover sørger I også for altid at have en ensartet dosering så længe i kører med samme piller, - og ikke som nu "på lånt tid" hvor smulden på et eller andet tidspunkt vil forstyrre jeres forbrænding/dosering.

Besvar