ekoheat andre der har problemer

Spørgsmål vedr. Ekoheat samt det tilbehør der laves til Ekoheat pillefyret
Rene`larsen
Stoker XI
Stoker XI
17
Indlæg: 556
Tilmeldt: 29 dec 2006 09:55
Mit fyr: EKOHEAT 1500/ Blacksmith combi light
Areal: 350
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4050
Dagligt forbrug: 40kg temp 24+
Geografisk sted: 4050 skibby

ekoheat andre der har problemer

Indlæg af Rene`larsen »

draebersneglen skrev:


prøv også at lege med røgsugeren (generalt) 110-120 :P
MVH Rene` larsen
Søglimt blik og skifer

draebersneglen
Stoker I
Stoker I
11
Indlæg: 25
Tilmeldt: 09 dec 2012 16:28
Mit fyr: Ekoheat 900
Areal: 90
Brændsel: 8 mm
Fremviser gerne i postnummer: 4840
Dagligt forbrug: 16
Årligt forbrug: 3,8
Geografisk sted: Falster
Blevet takket: 3 gange

ekoheat andre der har problemer

Indlæg af draebersneglen »

Rene`larsen skrev:


prøv også at lege med røgsugeren (generalt) 110-120 :P
Okay, det vil jeg prøve :wink:
pihlen
Stoker I
Stoker I
12
Indlæg: 13
Tilmeldt: 22 feb 2012 11:33
Mit fyr: Ekoheat 1500 m. 320kg silo
Areal: 140 m2
Brændsel: Svenske Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4733
Dagligt forbrug: 20 kg
Årligt forbrug: ?
Geografisk sted: Tappernøje

ekoheat andre der har problemer

Indlæg af pihlen »

Angående problemer med Ekoheat, jeg har lidt meget af høj buldren i skorsten, jeg har leget en del med indstillinger for røgsuger uden det store held, jeg har nu erfaret at kalibrering af snegl spiller en langt større rolle end jeg havde troet når det kommer til buldren i skorsten :shock: .

Min erfaring er at det er ekstremt vigtigt at få afvejet og kalibreret sneglens ydelse, ca. hver anden uge i starten til sneglen er "kørt til" og herefter hvis man skifter pille fabrikat, jeg har prøvet 3 forskellige fabrikater og hvis jeg køre videre uden at kalibrerer snegl har jeg oplevet ekstremt meget buldren, men dette kan minskes væsentligt ved at kalibrere snegl til de aktuelle piller :great: .

Jeg har haft piller der gav 1.749gr/200 doseringer og helt op til 2.934 gr./200 doseringer, jeg har oplevet at specielt hvis sneglen er kalibreret til "lav" dosering 1.750 gr. og jeg har skiftet pille fabrikat til nogle der giver ca. 2.500 gr buldre fyret meget.

BTW så er det også min erfaring at det også påvirker antallet af genstarter.

Nå det var lige en lille erfaring jeg gerne ville dele :D

Ellers køre fyret ganske udemærket lige nu. :)
draebersneglen
Stoker I
Stoker I
11
Indlæg: 25
Tilmeldt: 09 dec 2012 16:28
Mit fyr: Ekoheat 900
Areal: 90
Brændsel: 8 mm
Fremviser gerne i postnummer: 4840
Dagligt forbrug: 16
Årligt forbrug: 3,8
Geografisk sted: Falster
Blevet takket: 3 gange

ekoheat andre der har problemer

Indlæg af draebersneglen »

[quote="pihlen"]Angående problemer med Ekoheat, jeg har lidt meget af høj buldren i skorsten, jeg har leget en del med indstillinger for røgsuger uden det store held, jeg har nu erfaret at kalibrering af snegl spiller en langt større rolle end jeg havde troet når det kommer til buldren i skorsten :shock: .

Min erfaring er at det er ekstremt vigtigt at få afvejet og kalibreret sneglens ydelse, ca. hver anden uge i starten til sneglen er "kørt til" og herefter hvis man skifter pille fabrikat, jeg har prøvet 3 forskellige fabrikater og hvis jeg køre videre uden at kalibrerer snegl har jeg oplevet ekstremt meget buldren, men dette kan minskes væsentligt ved at kalibrere snegl til de aktuelle piller :great: .

JMin buldrer også fra tid til anden. Somme tider så meget at man tror man er på færgen. :lol:
Efter at have installeret 1.51 og kallibreret sneglen (nu var den på 1000 gr) gik den i udbrændt efter 2 døgn. Fremskridt overfor 3x i døgnet :shock:
Fik fat i ekopower. Der var man forbavset over hvor lav vægt 200 doseringer giver. (Kommer vel an på pillernes vægtfylde) Da jeg har en masse røg fra skorstenen mente jeg at den måske får for mange piller (for fed) Nu blev vi enige om at jeg i 1. omgang prøver med generelt sug på 110 (istedet for standard 100). Idag var det også meget tåget. Påvirker vel også skorstenstræk!?
I morgen vil jeg så sætte indvejningen på 1100, hvis den stadigvæk oser. Så får den mindre piller. Så jeg vil lege med indvejningen. :great:
Alle de andre parametre skulle det ikke være nødvendig at røre ved. De skulle være optimeret. Så, pihlen jeg er enig med dig; afvejningen er meeeeget vigtigt.
Brugeravatar
Grevens
Stoker XII
Stoker XII
12
Indlæg: 608
Tilmeldt: 18 feb 2012 09:46
Mit fyr: Ekoheat 900
Areal: 140
Brændsel: 6mm piller
Fremviser gerne i postnummer: 4652
Dagligt forbrug: 4 / 22 kg
Årligt forbrug: 4481,7 kg 2013
Geografisk sted: SydØst for Køge
Har takket: 9 gange
Blevet takket: 16 gange

ekoheat andre der har problemer

Indlæg af Grevens »

... afvejning skal altid stemme overens med virkeligheden ... bum ...

- dernæst kan der justeres op i Røgsuger ... gi´ den bare noget gas ... 110 115 el. mere ... + i de del-områder hvor man oplever bulder ...

- dernæst kan man som mig sælv ... justere på "brændsel" ... jeg kører fint med 1,6 kg i øjeblikket ...

... kort fortalt ... op i luft ... ned i brændsel = ingen bulder ... + fin aske ... bum
...

pihlen
Stoker I
Stoker I
12
Indlæg: 13
Tilmeldt: 22 feb 2012 11:33
Mit fyr: Ekoheat 1500 m. 320kg silo
Areal: 140 m2
Brændsel: Svenske Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4733
Dagligt forbrug: 20 kg
Årligt forbrug: ?
Geografisk sted: Tappernøje

ekoheat andre der har problemer

Indlæg af pihlen »

Jeg er enig med Grevens - afvejning skal stemme overens med virkeligheden, dette var også hvad jeg prøvede at beskrive.

Men jeg er også noget overrasket over hvor stor forskel der er på 200 doseringer ved forskellige pillefabrikater, det var derfor jeg gerne ville dele mine erfaringer :blink:
Brugeravatar
themasterdk
Stoker XII
Stoker XII
13
Indlæg: 725
Tilmeldt: 21 maj 2010 21:53
Mit fyr: KSM-Multistorker 275-18i
Areal: 225 + værksted
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4450
Dagligt forbrug: ca. 20-25 kg piller
Årligt forbrug: 6 Tons
Geografisk sted: Vestsjælland, Jyderup 4450

ekoheat andre der har problemer

Indlæg af themasterdk »

Grevens skrev:... afvejning skal altid stemme overens med virkeligheden ... bum ...

- dernæst kan der justeres op i Røgsuger ... gi´ den bare noget gas ... 110 115 el. mere ... + i de del-områder hvor man oplever bulder ...

- dernæst kan man som mig sælv ... justere på "brændsel" ... jeg kører fint med 1,6 kg i øjeblikket ...

... kort fortalt ... op i luft ... ned i brændsel = ingen bulder ... + fin aske ... bum
Bum icon_cheesygrin.gif
--------- ;-) ---------------
Brugeravatar
Grevens
Stoker XII
Stoker XII
12
Indlæg: 608
Tilmeldt: 18 feb 2012 09:46
Mit fyr: Ekoheat 900
Areal: 140
Brændsel: 6mm piller
Fremviser gerne i postnummer: 4652
Dagligt forbrug: 4 / 22 kg
Årligt forbrug: 4481,7 kg 2013
Geografisk sted: SydØst for Køge
Har takket: 9 gange
Blevet takket: 16 gange

ekoheat andre der har problemer

Indlæg af Grevens »

pihlen skrev:Jeg er enig med Grevens - afvejning skal stemme overens med virkeligheden, dette var også hvad jeg prøvede at beskrive.

Men jeg er også noget overrasket over hvor stor forskel der er på 200 doseringer ved forskellige pillefabrikater, det var derfor jeg gerne ville dele mine erfaringer :blink:

...- og tusind tak for dem ... :great: ... mit indlæg var heller ikke ment som andet end én understregning, og gentagelse af, de vigtigste parametre ...
8)
...

Besvar