Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Kedeltemp. falder hurtigt...

Spørgsmål vedr. Ekoheat samt det tilbehør der laves til Ekoheat pillefyret
Besvar
Squashbuddy
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 223
Tilmeldt: 20 mar 2012 13:42
Mit fyr: Ekoheat 900
Areal: 110
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 7550
Dagligt forbrug: 12
Årligt forbrug: 4,2
Geografisk sted: Holstebro
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 3 gange

Kedeltemp. falder hurtigt...

Indlæg af Squashbuddy » 29 okt 2012 09:31

Hej,

Jeg har liget et spørgsmål, eller 3 icon_cheesygrin.gif

Har lagt mærke til at temperaturen i fyret falder til ca. 55 grader meget hurtigt ved brug af varmt vand. Det er som sådan ikke problemet da shunten er indstillet på 55 grader og så passer det jo meget godt. Dog syntes jeg fyret giver alt for meget power for at få kedeltemperaturen op igen, den kører op på 7-8KW og det sker meget hurtigt efter kedeltemperaturen er faldet under de 60 grader. Bør det være nødvendigt for fyret at køre så højt op i ydelse? For her om efteråret/vinteren hvor fyret hele tiden kører med en ydelse mellem 10 - 30% ville jeg kunne se fornuften i at vvb bare stille og rolig ville blive opvarmet ved en mere konstant lavere drift så den evt. var 1-2 timer om at varme op i stedet for 30 min på næsten fuld skrald.

Men hvordan kan jeg styre det? Skal der ændres på returtemperatur/shunt? kan hastigheden på cirkulationspumpen have noget at sige? Ville det være noget værd at isolere de ca. 8 meter varmerør der kører i fyrrymmet/ på loftet for at mindske varmetabet? Eller kan jeg regulere på P eller I så fyret opfatter varmetabet senere og den derved allerede har fået temperaturen i vvb til at stige før den giver maks gas?

-og sidst, det har ikke noget med ovenstående at gøre, men hvad har i jeres vandtryk på? kan det passe det minimum skulle være 1,5 bar (mener det er bar...)
Hvis du falder i søvn med en røv der klør, vågner du med en finger der lugter.


Brugeravatar
themasterdk
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 725
Tilmeldt: 21 maj 2010 21:53
Mit fyr: KSM-Multistorker 275-18i
Areal: 225 + værksted
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4450
Dagligt forbrug: ca. 20-25 kg piller
Årligt forbrug: 6 Tons
Geografisk sted: Vestsjælland, Jyderup 4450

Kedeltemp. falder hurtigt...

Indlæg af themasterdk » 29 okt 2012 10:01

Tror ikke det vil hjælpe meget at isolere de 8 meter rør, jeg har i hele fyrrummet valgt ikke at isolere nogle af mine rør pga jeg bruger det også som værksted. så det giver jo go varme fra sig plus fyret giver jo også meget varme fra sig icon_cheesygrin.gif

Men ang fyret starter op med høj ydelse vil jeg tro er helt normalt, hvis det bliver stillet til at køre med lav ydelse vil det jo være meget længere om at varme vandet op igen til den angive temp.

Jeg har selv et ksm pille fyr, det starter op så snart det kommer under 5 gr set punket og køre op i høj ydelse og tager så gassen af når det kommer til det set punkt jeg har sat det til.
--------- ;-) ---------------

Brugeravatar
MartinLau
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 785
Tilmeldt: 21 feb 2012 17:28
Mit fyr: Ekoheat 900
Areal: 204
Brændsel: Fågelfors 8mm
Fremviser gerne i postnummer: 4840
Dagligt forbrug: 10-15 kg
Årligt forbrug: 5,5 tons
Geografisk sted: Nørre Vedby (Falster)
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 4 gange

Kedeltemp. falder hurtigt...

Indlæg af MartinLau » 29 okt 2012 13:09

Jeg ville altid isolere rørene, men om det hjælper er jeg ikke helt sikker på.

Kommer det ikke lidt an på hvor meget du tømmer VVB'en?

Vi har en 80 liters Atlantic og ydelsen stiger ca. 1-1,5 kW, når der er taget et bad af 5 minutters varighed. Tømmer vi til gengæld VVB'en, så den helt nede omkring 30gr, så ryger den flere kW på fyret, så den får den varmet hurtigt.
Ellers ville kedeltemp'en måske ryge helt ned på 40-45gr og det er ikke helt holdbart for resten af huset.
Venlig hilsen

Martin Lau
-----------------------------------------------
Better to reign in hell, than to serve in heaven!

Brugeravatar
kovas
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1749
Tilmeldt: 10 feb 2012 09:06
Mit fyr: Ekoheat 1500
Areal: 160+40
Brændsel: Polar Power 8mm
Dagligt forbrug: 22,19 dec 15
Årligt forbrug: 4992 år 2016
Geografisk sted: Løgstør
Modtaget likes: 17 gange

Kedeltemp. falder hurtigt...

Indlæg af kovas » 29 okt 2012 14:01

Hej Squashbuddy.
Hvis du vil have den til at reagere langsommere på pludseligt temp fald så kan du ændre på PID jeg har selv gjort det fordi den på sommer drift aldrig nåede at drosle ned før den gik på pausestop. Jeg har ændret P=4,5 I uændret D= 10. I brugsforvirringen fra Ekopower står der lidt om hvad de enkelte led betyder. Der var også en god forklaring af en der hed MEHS. kan ikke lige finde den nu.
Vandtryk: er det brugsvand eller centralvarmevand. Brugsvand det bestemmer vandværket. Centralvarmevand skal være højt nok til at vandet kan komme op til den højest siddende radiator. Er den 10m oppe så ca 1,2 bar
Mange hilsner Kovas.

Nu med 4900w solceller på taget.Fronius 3,5kw inverter.
1. år produceret 4782kwh år 2014= 4657kwh, år 2015=4656kwh


Besvar