Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

El-tænder holdt 9 uger (~750 tændinger)

Spørgsmål vedr. Ekoheat samt det tilbehør der laves til Ekoheat pillefyret
Gribskov
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 42
Tilmeldt: 09 apr 2012 18:14
Mit fyr: Ekoheat 1500
Areal: 190
Brændsel: DKBrænde Prima 8mm
Fremviser gerne i postnummer: 3200
Geografisk sted: Gribskov Kommune, Nordsjælland

El-tænder holdt 9 uger (~750 tændinger)

Indlæg af Gribskov » 22 okt 2012 21:08

Alt for mange tændinger, det er vi sådan set enige om. Og jeg er med på at det er en sliddel.

Men er det forventelig at den er slidt ned efter 750 tændinger?

Af princip ville jeg nu have at leverandøren (vores VSS firma) skifter den på garantien. De har dog indtil videre ikke været her i dag så jeg er ved at overveje selv at ordne det for at få varme i huset.

Men hvor (hvis muligt) får jeg fat i en el-tænder imorgen? Jeg arbejder i København K (tæt ved Nyhavn) og er hjemme i Nordsjælland ved 16-16:30 tiden imorgen. Nogen tips?

Eller hvor og hvad skal jeg bestille for at få en leveret onsdag? Så skal jeg nok sørge for at lagerføre fra nu af ;)

Kan http://shop.andresens-bioenergi.dk/prod ... aelignder/ bruges til Ekoheat? De kan i det mindste sende ved bestilling inden 12 :)

På forhånd tak.

Mvh
Nicolai


Rene`larsen
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 556
Tilmeldt: 29 dec 2006 09:55
Mit fyr: EKOHEAT 1500/ Blacksmith combi light
Areal: 350
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4050
Dagligt forbrug: 40kg temp 24+
Geografisk sted: 4050 skibby

El-tænder holdt 9 uger (~750 tændinger)

Indlæg af Rene`larsen » 22 okt 2012 21:22

Gribskov » 22 Oct 2012, 21:08 skrev:Alt for mange tændinger, det er vi sådan set enige om. Og jeg er med på at det er en sliddel.

Men er det forventelig at den er slidt ned efter 750 tændinger?

Af princip ville jeg nu have at leverandøren (vores VSS firma) skifter den på garantien. De har dog indtil videre ikke været her i dag så jeg er ved at overveje selv at ordne det for at få varme i huset.

Men hvor (hvis muligt) får jeg fat i en el-tænder imorgen? Jeg arbejder i København K (tæt ved Nyhavn) og er hjemme i Nordsjælland ved 16-16:30 tiden imorgen. Nogen tips?

Eller hvor og hvad skal jeg bestille for at få en leveret onsdag? Så skal jeg nok sørge for at lagerføre fra nu af ;)

Kan http://shop.andresens-bioenergi.dk/prod ... aelignder/ bruges til Ekoheat? De kan i det mindste sende ved bestilling inden 12 :)

På forhånd tak.

Mvh
Nicolai




Hej Nicolai

jeg arbejder ved Carlsberg i kbh, har el tændere i bilen hvis det har din interesse
MVH Rene` larsen
Søglimt blik og skifer

Gribskov
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 42
Tilmeldt: 09 apr 2012 18:14
Mit fyr: Ekoheat 1500
Areal: 190
Brændsel: DKBrænde Prima 8mm
Fremviser gerne i postnummer: 3200
Geografisk sted: Gribskov Kommune, Nordsjælland

El-tænder holdt 9 uger (~750 tændinger)

Indlæg af Gribskov » 22 okt 2012 21:29

Hej René,

Det ville være fantastisk hvis vi kunne gøre det. Selvom min VVS'er måske får skaffet en til i morgen (ja og så tror jeg forresten også på julemanden og påskeharen) så har jeg noget på lager til næste gang den står af (en fredag aften) :)

Jeg går ud fra det bedste er hvis jeg lige SMS'er dig imorgen omkring frokosttid... Er det OK? Har dit 4085 nummer fra din hjemmeside, det er vel mobil? Vi kører ind så vi er i København ved 7-tiden og hjemad ved 15-tiden, men kan smutte som det passer dig bedst.

Tak.
Nicolai

Rene`larsen
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 556
Tilmeldt: 29 dec 2006 09:55
Mit fyr: EKOHEAT 1500/ Blacksmith combi light
Areal: 350
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4050
Dagligt forbrug: 40kg temp 24+
Geografisk sted: 4050 skibby

El-tænder holdt 9 uger (~750 tændinger)

Indlæg af Rene`larsen » 22 okt 2012 21:34

Gribskov » 22 Oct 2012, 21:29 skrev:Hej René,

Det ville være fantastisk hvis vi kunne gøre det. Selvom min VVS'er måske får skaffet en til i morgen (ja og så tror jeg forresten også på julemanden og påskeharen) så har jeg noget på lager til næste gang den står af (en fredag aften) :)

Jeg går ud fra det bedste er hvis jeg lige SMS'er dig imorgen omkring frokosttid... Er det OK? Har dit 4085 nummer fra din hjemmeside, det er vel mobil?

Tak.
Nicolai

Det er det tlf nr, men hvis det kunne blive i løbet af formiddagen kl 8-9 ville det passe bedre da jeg skal lave nogt kontor arbejde.
Kunne evt. levere den i nyhavn
MVH Rene` larsen
Søglimt blik og skifer

Gribskov
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 42
Tilmeldt: 09 apr 2012 18:14
Mit fyr: Ekoheat 1500
Areal: 190
Brændsel: DKBrænde Prima 8mm
Fremviser gerne i postnummer: 3200
Geografisk sted: Gribskov Kommune, Nordsjælland

El-tænder holdt 9 uger (~750 tændinger)

Indlæg af Gribskov » 24 okt 2012 09:10

Lige en hurtig opfølgning...

Min VVS'er ringte igår kl 14 da var han komnet ud og se på det - og han kunne ikke skaffe reservedele fra dag til dag. Så jeg kunne heldigvis fortælle at jeg havde fået fat i en så han skulle bare skride igen hvis han ikke kunne hjælpe. Jeg synes ikke det er iorden at komme 31 timer efter jeg har rapporteret driftstop (men han lød også overrasket over det så det er ikke hans skyld).

Kl 18:14 - 20 minutter efter vi kom hjem - var der igen bål i brænderen.

Så jeg har lært 2 ting:

1) Hav altid reservedele (tænder & fotocelle) på lager

2) Jeg skal have sat lys op i fyrrummet. Det var ikke let at stå med sådan et lille håndholdt lysstofrør :) Loftudtaget er spærret inde bag gipspladerne (ellers var det jo blevet endnu dyrere at få tilpasset gipsloftet) så jeg må tage noget fra en stikkontakt.

Af en eller anden grund har fyret nulstillet statistikken (så den nu skriver 12 driftstimer siden installation). Måske fordi det var slukket i 3-4 dage?

Vil snart få opdateret fyret til seneste firmware så vi forhåbentlig kan reducere antallet af opstarter.

Stor tak til René Larsen / Søglimt for at hjælpe mig med instruktioner. Kan kun anbefale ham til installationer.

mvh
Nicolai


Brugeravatar
klinten
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 998
Tilmeldt: 19 apr 2011 23:52
Mit fyr: Scotte 10 kW
Areal: 160
Brændsel: 8 mm
Fremviser gerne i postnummer: 3320
Årligt forbrug: ca. 5-6 ton
Geografisk sted: 3320, Skævinge, nordsjælland
Modtaget likes: 1 gang

El-tænder holdt 9 uger (~750 tændinger)

Indlæg af klinten » 24 okt 2012 12:01

Gribskov » 24 Oct 2012, 09:10 skrev:Lige en hurtig opfølgning...

Min VVS'er ringte igår kl 14 da var han komnet ud og se på det - og han kunne ikke skaffe reservedele fra dag til dag. Så jeg kunne heldigvis fortælle at jeg havde fået fat i en så han skulle bare skride igen hvis han ikke kunne hjælpe. Jeg synes ikke det er iorden at komme 31 timer efter jeg har rapporteret driftstop (men han lød også overrasket over det så det er ikke hans skyld).

Kl 18:14 - 20 minutter efter vi kom hjem - var der igen bål i brænderen.

Så jeg har lært 2 ting:

1) Hav altid reservedele (tænder & fotocelle) på lager

2) Jeg skal have sat lys op i fyrrummet. Det var ikke let at stå med sådan et lille håndholdt lysstofrør :) Loftudtaget er spærret inde bag gipspladerne (ellers var det jo blevet endnu dyrere at få tilpasset gipsloftet) så jeg må tage noget fra en stikkontakt.

Af en eller anden grund har fyret nulstillet statistikken (så den nu skriver 12 driftstimer siden installation). Måske fordi det var slukket i 3-4 dage?

Vil snart få opdateret fyret til seneste firmware så vi forhåbentlig kan reducere antallet af opstarter.

Stor tak til René Larsen / Søglimt for at hjælpe mig med instruktioner. Kan kun anbefale ham til installationer.

mvh
Nicolai
Super at du fandt en løsning, :great: men som elektriker kunne jeg ikke lade være med at bide mærke i at dit lampeudtag er lukket inde over loftet. Du ved det sikkert godt, men det er ulovligt! :shock: Det burde du få lavet om, eller i det mindste få splittet installationen ad så lampeudtaget ikke er forbundet til installationen mere. :wink:
Mvh. Simon Klint

Tag ikke livet for seriøst, du kommer ikke levende ud af det alligevel.
Min Fyr:
http://stokercloud.dk/dev/klinten.html

Gribskov
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 42
Tilmeldt: 09 apr 2012 18:14
Mit fyr: Ekoheat 1500
Areal: 190
Brændsel: DKBrænde Prima 8mm
Fremviser gerne i postnummer: 3200
Geografisk sted: Gribskov Kommune, Nordsjælland

El-tænder holdt 9 uger (~750 tændinger)

Indlæg af Gribskov » 24 okt 2012 17:17

Hej Simon,
klinten » 24 Oct 2012, 12:01 skrev:Super at du fandt en løsning, :great: men som elektriker kunne jeg ikke lade være med at bide mærke i at dit lampeudtag er lukket inde over loftet. Du ved det sikkert godt, men det er ulovligt! :shock: Det burde du få lavet om, eller i det mindste få splittet installationen ad så lampeudtaget ikke er forbundet til installationen mere. :wink:
Det anede jeg faktisk ikke. Jeg laver ikke fusk, især ikke omkring elektriske installationer.

Er det ulovligt hvis det ikke er i brug? Det var tømren som sagde vi ihvertfald ikke ville få godkendt hvis vi bare satte en ledning fra udtaget igennem gipsen til den eksiterende lampe. Så lampen er helt taget ned.

Alternativet var at lave 500 stykker gipsplade for at bevare spærrene synlige :)

Går ud fra at det bliver lovlig hvis jeg sætter en slumuffe på kablet og en fuga blændplade istedet for kontakten? Så der ikke kommer strøm til udtaget.

Allan1575
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 460
Tilmeldt: 08 mar 2012 20:02
Mit fyr: Vølund Pellux 100 med Ilt-Styring
Areal: 180
Brændsel: BARLINEK 8mm
Fremviser gerne i postnummer: 9500
Årligt forbrug: 5,5 ton
Geografisk sted: Hobro
Modtaget likes: 9 gange

El-tænder holdt 9 uger (~750 tændinger)

Indlæg af Allan1575 » 24 okt 2012 19:27

Gribskov » 24 Oct 2012, 17:17 skrev:Hej Simon,



Det anede jeg faktisk ikke. Jeg laver ikke fusk, især ikke omkring elektriske installationer.

Er det ulovligt hvis det ikke er i brug? Det var tømren som sagde vi ihvertfald ikke ville få godkendt hvis vi bare satte en ledning fra udtaget igennem gipsen til den eksiterende lampe. Så lampen er helt taget ned.

Alternativet var at lave 500 stykker gipsplade for at bevare spærrene synlige :)

Går ud fra at det bliver lovlig hvis jeg sætter en slumuffe på kablet og en fuga blændplade istedet for kontakten? Så der ikke kommer strøm til udtaget.
Hvis der er spænding på, må det ikke gemmes væk.....Hvis du ikke skal bruge det mere skal det kobles fra eksisterende installation, og helst fjernes, men hvorfor ikke føre udtaget ud gennem gipspladerne, så du kan bruge det igen?

Gribskov
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 42
Tilmeldt: 09 apr 2012 18:14
Mit fyr: Ekoheat 1500
Areal: 190
Brændsel: DKBrænde Prima 8mm
Fremviser gerne i postnummer: 3200
Geografisk sted: Gribskov Kommune, Nordsjælland

El-tænder holdt 9 uger (~750 tændinger)

Indlæg af Gribskov » 24 okt 2012 19:30

Allan1575 » 24 Oct 2012, 19:27 skrev:Hvis der er spænding på, må det ikke gemmes væk.....Hvis du ikke skal bruge det mere skal det kobles fra eksisterende installation, og helst fjernes, men hvorfor ikke føre udtaget ud gennem gipspladerne, så du kan bruge det igen?
Synes det bliver en lille smule forvirrende - der er jo masser af kabler der er skjulte i et hus. Men årsagen til vi ikke førte den ud var at det er et kabel der er gennemgående til den anden side og ikke var lang nok, så der skulle elektriker på og en del arbejde. Så for at spare. Men hvis den konstruktion ikke er lovlig så er det jo ikke så godt.

Jeg fjerner spænding fra de ledere der går til udtaget (det er jo nemt nok når jeg har adgang til kontakten). Så er der ihvertfald ingen strøm på de tildækkede samlinger.

Men synes sg' det er lidt noget skidt det her - vores VVS'er burde have advaret os om at der skulle gips op i første omgang.

mvh
Nicolai

Allan1575
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 460
Tilmeldt: 08 mar 2012 20:02
Mit fyr: Vølund Pellux 100 med Ilt-Styring
Areal: 180
Brændsel: BARLINEK 8mm
Fremviser gerne i postnummer: 9500
Årligt forbrug: 5,5 ton
Geografisk sted: Hobro
Modtaget likes: 9 gange

El-tænder holdt 9 uger (~750 tændinger)

Indlæg af Allan1575 » 24 okt 2012 19:37

Gribskov » 24 Oct 2012, 19:30 skrev:
Synes det bliver en lille smule forvirrende - der er jo masser af kabler der er skjulte i et hus. Men årsagen til vi ikke førte den ud var at det er et kabel der er gennemgående til den anden side og ikke var lang nok, så der skulle elektriker på og en del arbejde. Så for at spare. Men hvis den konstruktion ikke er lovlig så er det jo ikke så godt.

Jeg fjerner spænding fra de ledere der går til udtaget (det er jo nemt nok når jeg har adgang til kontakten). Så er der ihvertfald ingen strøm på de tildækkede samlinger.

Men synes sg' det er lidt noget skidt det her - vores VVS'er burde have advaret os om at der skulle gips op i første omgang.

mvh
Nicolai
Kablerne må gerne gemmes væk, bare ikke samlingerne ,samlemufferne eller lampeudtagene :great:


Besvar