Minimums ydelse

Spørgsmål vedr. Ekoheat samt det tilbehør der laves til Ekoheat pillefyret
Besvar
Posten
Stoker II
Stoker II
12
Indlæg: 33
Tilmeldt: 04 maj 2012 22:19
Mit fyr: Ekoheat 1500
Areal: 163
Brændsel: Derome 8 mm
Årligt forbrug: 5,5 ton

Minimums ydelse

Indlæg af Posten »

Jeg har svært ved at finde ud af hvad der er bedst mht minimums ydelse. Dan har før rådet til min. 20-25%. Fint nok , men gælder det stadig i version 1,51? Flere her i forum jubler over at nu kan de køre 10%, det har mit altid kunnet uden: alarm udbrændt. :great:

Så kære Dan: hvad skal minimum være efter din mening, når man tager hensyn til økonomien, og fyrets velbefindende? Man sparer lidt på tænderen ved en lav ydelse, men bruger måske forholdsvis for mange piller. Erfarne folk indenfor branchen siger, at det er bedst at køre med høj ydelse og så slukke indimellem. Så brænder skidtet mere rent.

Tja, hvad skal man tro :|

Alle andre end Dan, er selvfølgelig også velkomne med gode ideer :)

Brugeravatar
lamborg
Stoker XVII
Stoker XVII
12
Indlæg: 2672
Tilmeldt: 07 nov 2011 02:01
Mit fyr: woody 30kw. Opop 30 kw blackstar med V10
Areal: 587kvm + 80kvm Kld
Brændsel: forskellige typer
Fremviser gerne i postnummer: 7200
Dagligt forbrug: en hulen masse
Årligt forbrug: ca12-14 tons
Geografisk sted: Urup , Grindsted
Har takket: 271 gange
Blevet takket: 361 gange
Kontakt:

Minimums ydelse

Indlæg af lamborg »

Hej post.
Hvis dit fyr kører fint på 10% så tror jeg helt bestemt at du er der hvor du skal være. Og ja fyret soder ikke så meget med en højere ydelse men jeg er nu mere til det rolige og så tage 2-4 stop i døgnet hvor man lige får renset herd/brænder for aske så den brænder rent igen.
Men en ting jeg lige faldt over. Den spanske udgave anbefaler et skorstenstræk på min. 15pa til max 25pa hvad kører i med på ekoheaten. Hvis folk kører med TS som åbner ved 10pa og den burde hedde 15pa så tager du jo trækket af skorstenen for tidligt og for derved måske problemer i lavlast. Eller ??
MVH
Claus
Fyrmester på lamborghus
"hvor høj dine trone end er vil du altid sidde på din egen røv"
30Kw scotte. opop 30kw blackstar. 500l pilletank. Magna 25-100. V10
16kw jordvarme og 7kvm solfanger til sommerdrift med samlet 500L VVB
Besvar