Et nyt problem :-(

Spørgsmål vedr. Ekoheat samt det tilbehør der laves til Ekoheat pillefyret
Squashbuddy
Stoker VI
Stoker VI
12
Indlæg: 223
Tilmeldt: 20 mar 2012 13:42
Mit fyr: Ekoheat 900
Areal: 110
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 7550
Dagligt forbrug: 12
Årligt forbrug: 4,2
Geografisk sted: Holstebro
Har takket: 1 gang
Blevet takket: 3 gange

Et nyt problem :-(

Indlæg af Squashbuddy »

Har mit ekoheat 900 og nu er der sgu kommet et lille nyt problem, det er også noget der bekymrer mig mere end alarm udbrændt som er fikset.

Fyret var gået ud med advarslen fejl ved optænding, kan ikke helt huske om det var sådan den lød, men det var ihvertfald en fejl om at den ikke ville starte, jeg tømte derfor askeskuffen (den var ikke nær fuld) og rengjorde herden, herefter trykkede jeg på start igen.

Men så prøvede fyret at starte op, brugte 2 forsøg og startede ikke, jeg prøvede en gang mere og det samme skete, så smed jeg manuelt en lille håndfuld piller ned i sneglen (måske det er brændkammeret), som der stod man kunne gøre hvis fyret ikke ville starte op.

Tredje gang jeg startede den op kom der så endelig lux på displayet, men mens den steppede op kom der pludselig et stort tjaaa jeg vil nok kalde det pluff, og så stod det ud med røg både inde fra fyret og oppe fra toppen af fyret der hvor røgrøret er monteret, den lavede 2 kæmpe pluff mere hvor der også kom meget røg alle vegne men startede derefter. Jeg er dog ikke helt tryg ved at dette er sket for fyret laver jo op til flere starter hver dag pga pausestop, da den lavede de 3 pluff stod det også op med aske/sod rund om røgrøret som landede på fyret. jeg ved ikke hvad det kan skyldes men det kunne måske tyde på at der har været en form for prop som skulle væk før den kunne starte.

Da vi så kom hjem fra konformation i dag var fyret gået ud med alarmen udbrændt, og jeg kan så se at fyret har nulstillet alle indstillinger, altså ydeevne for røgsuger, minimums % og alt andet. Har lige startet fyret op igen med de indstillinger fyret havde før den gik amok og her er den kørt fint op.

Er der nogen som har oplevet noget af det samme? eller nogen der har en god ide til hvad det kan skyldes, er det noget jeg har overset som skal renses eller hvad hulen kan det være. Man er sgu da ikke helt tryg ved at tage på arbejde i morgen når den har lavet det nummer :shock:
Hvis du falder i søvn med en røv der klør, vågner du med en finger der lugter.

Bjarne B.
Stoker XII
Stoker XII
12
Indlæg: 777
Tilmeldt: 27 nov 2011 12:09
Mit fyr: Atmos 32 og Scotte 16kw
Areal: 166 + 100
Brændsel: træ og piller
Geografisk sted: Nordjylland
Har takket: 11 gange
Blevet takket: 15 gange

Et nyt problem :-(

Indlæg af Bjarne B. »

Hvis ikke der er kommet ordentlig ild i pillerne i de første startforsøg (evt, på grund af for få piller) kan de have ligget og ulmet og dannet noget røggas, som så har antændt, da der endelig kom ild.
Jeg tror ikke det er noget, du som sådan skal være bange for. Det er en fejl, der altid vil kunne opstå, når man brænder noget af.
Brugeravatar
Djursland
Stoker IV
Stoker IV
12
Indlæg: 123
Tilmeldt: 13 apr 2012 21:15

Et nyt problem :-(

Indlæg af Djursland »

hej

det lyder sgu godt nok underligt

er der piller nok i den interen snegl for hvis der ikk er der kan den jo ikke tænde op da der jo ikke er piller i herden

er din eltænder iorden for hvis den nu ikke kan varme ordenligt så vil den jo kun lige få det til at ryge og så har du de røggas ekseplosioner som du har oplevet

Mvh Djurs
Ecoteck HR 100
Bjarne B.
Stoker XII
Stoker XII
12
Indlæg: 777
Tilmeldt: 27 nov 2011 12:09
Mit fyr: Atmos 32 og Scotte 16kw
Areal: 166 + 100
Brændsel: træ og piller
Geografisk sted: Nordjylland
Har takket: 11 gange
Blevet takket: 15 gange

Et nyt problem :-(

Indlæg af Bjarne B. »

Hvis den skriver udbrændt, er det fordi den har fået for lidt piller til at holde sig i live. Nu kender jeg ikke fyret, men hvis man kan justere pillemængde, så prøv at lade den få lidt flere piller. Det er vel ikke fordi, der har manglet piller i magasinet?
Brugeravatar
Skiveren
Stoker XV
Stoker XV
12
Indlæg: 1287
Tilmeldt: 12 dec 2011 10:06
Mit fyr: Ekoheat 1500 :-)
Areal: 219 m2 i to plan
Brændsel: 8 mm piller
Fremviser gerne i postnummer: 9800
Dagligt forbrug: 3-20 kg
Årligt forbrug: 7000 kg
Geografisk sted: Sdr Harritslev (Hjørring)

Et nyt problem :-(

Indlæg af Skiveren »

Jeg er enig med Bjarne og Djurs... Næsten... :|
Hvis ikke anlægget starter op på de to første forsøg, melder den fejl og man skal der efter gøre det om igen, nu er det bare lige det, at styringen kører to askeplade-rens samtide med at røgsugeren kører op på 100 % når man starte op igen... Men igen... Nu tænker jeg om de forgående piller, som er skubbet ud i askeskuffen ville kunne skabe disse røggasser/pluff...
Hvor mange piller er den sat til at kører ind ved opstart ??? For meget er jo et problem, men for lidt er næsten værre....
Ekoheat 1500 m/ Ekocompress askeskuffe, sat igang den 16/02-2012 :-)
Ekoheat 900 m/ Ekocompress askeskuffe, sat igang den 25/01-2014 :-)
-Hvis du skal bygge nyt, bygge til, bygge om, bygge... www.tegnestuenveksoe.dk
Mvh Skiveren~ Ole Veksø

Squashbuddy
Stoker VI
Stoker VI
12
Indlæg: 223
Tilmeldt: 20 mar 2012 13:42
Mit fyr: Ekoheat 900
Areal: 110
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 7550
Dagligt forbrug: 12
Årligt forbrug: 4,2
Geografisk sted: Holstebro
Har takket: 1 gang
Blevet takket: 3 gange

Et nyt problem :-(

Indlæg af Squashbuddy »

Den er sat til 160 gram, det satte montøren den til da han satte den op, de sidste 2 gange har den startet fint op helt uden problemer. Men når den "nærmest" eksploderer 3 gange bliver man sgu nervøs, men måske der er dannet de røggasser. Er der noget der skal renses under den øverste plade? Det syntes jeg ikke umiddlebart der burde være, bortset fra fotocellen.

Grunden til den var udbrændt var fordi den havde nulstillet indstillingerne efter de 3 pluff, efter jeg har rettet dem tilbae vil det ikke ske igen. men føj for det lugter svedent ude i gangen, det er sgu krads!
Hvis du falder i søvn med en røv der klør, vågner du med en finger der lugter.
Brugeravatar
Skiveren
Stoker XV
Stoker XV
12
Indlæg: 1287
Tilmeldt: 12 dec 2011 10:06
Mit fyr: Ekoheat 1500 :-)
Areal: 219 m2 i to plan
Brændsel: 8 mm piller
Fremviser gerne i postnummer: 9800
Dagligt forbrug: 3-20 kg
Årligt forbrug: 7000 kg
Geografisk sted: Sdr Harritslev (Hjørring)

Et nyt problem :-(

Indlæg af Skiveren »

jeg har lige kontrolleret min opstartsmængde og den er sat til 140 gr. Men synes da lige du skulle ringe til montøren el. Ekopower i morgen... Det lyder underligt...
Ekoheat 1500 m/ Ekocompress askeskuffe, sat igang den 16/02-2012 :-)
Ekoheat 900 m/ Ekocompress askeskuffe, sat igang den 25/01-2014 :-)
-Hvis du skal bygge nyt, bygge til, bygge om, bygge... www.tegnestuenveksoe.dk
Mvh Skiveren~ Ole Veksø
Brugeravatar
bioservice
Stoker VII
Stoker VII
13
Indlæg: 253
Tilmeldt: 28 mar 2011 21:47
Mit fyr: Biomax 10
Areal: 186
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 8766
Årligt forbrug: 7-8000
Geografisk sted: Nørre Snede
Kontakt:

Et nyt problem :-(

Indlæg af bioservice »

Hej..

Har oplevet det samme.. jeg opdaterede styringen og pillede stængerne ud af røgrørene.. min opfattelse er at der kommer for meget modstand i røgrørene når stængerne er i, og hvis skorstenen er kold, så er der ikke særlig meget træk.. der opstår ved optænding en masse røg, og hvis det ikke kommer ud i skorstenen så er der ikke mulighed for fotoføleren for at kunne se ilden..
Det samme opstår ved mange andre kedler der er fyldt op med røgvendere, og turbolatorer, de kommer til at virke som røgstoppere i stedet for røgvendere..

Jeg har ikke oplevet det efter at have pillet stængerne ud..

vedr puff.. så er det et typisk tegn på at ovenstående passer, der opstår en del røggasser der så står i kedlen i stedet for at komme med ud i skorstenen, og når temperatren ved pillerne så er høj nok, så antændes de, og herved antændes gasserne også, hvilket resulterer i et puff... ofte sker dette også hvis der er problemer med skorstenen, i form af huller fra tidligere kedler der er " tætnet " med glasuld eller lignende, herved suger skorstenen igennem isoleringen og ikke ned igennem kedlen..

prøv evt. at åbne plastrøret lidt der hvor pillerne falder ned i brænderen, og sæt en lighter hen til hullet... hvis flammen suges ned i brænderen så er der undertryk, og hvis flammen pustes ud i mod dig, så har du overtryk i kedlen.. dette skal gøres ved både kold og varm skorsten...

ved varm skorsten skal der være undertryk i kedlen og flammen skal suges ind i brænderen..

håber dette kunne hjælpe..

min opstartsmængde er 160 .
MVH

Martin Andreasen
Nh Bioservice
tlf 2166 2288
www.nhbioservice.dk
info@nhbioservice.dk

Følg os også på facebook, her kan du bedømme din oplevelse med firmaet, eller følge os i vores arbejde.
Posten
Stoker II
Stoker II
12
Indlæg: 33
Tilmeldt: 04 maj 2012 22:19
Mit fyr: Ekoheat 1500
Areal: 163
Brændsel: Derome 8 mm
Årligt forbrug: 5,5 ton

Et nyt problem :-(

Indlæg af Posten »

Min montør borede et af hullerne i Herden lidt op. Det var hans erfaring, at så tændte det altid første gang. Det er så vidt vides et bestemt sted der skal bores. Min optænding står til 140g (Ekoheat 1500)
Brugeravatar
Djursland
Stoker IV
Stoker IV
12
Indlæg: 123
Tilmeldt: 13 apr 2012 21:15

Et nyt problem :-(

Indlæg af Djursland »

Posten » 07 May 2012, 14:53 skrev:Min montør borede et af hullerne i Herden lidt op. Det var hans erfaring, at så tændte det altid første gang. Det er så vidt vides et bestemt sted der skal bores. Min optænding står til 140g (Ekoheat 1500)
kan du ikke tag et foto og ligge her ind så vi kan se hvilken det er der skal bores op

Mvh Djurs
Ecoteck HR 100

Besvar