Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Grid Tie inverter 300W til kr. 610 ???

Spørgsmål og diskussion vedr. solcelle invertere
Forumregler
Angiv venligst inverterens navn og type i overskriften!
Brugeravatar
hundefar
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 46
Tilmeldt: 16 dec 2010 16:16

Grid Tie inverter 300W til kr. 610 ???

Indlæg af hundefar » 04 jan 2011 09:50

http://cgi.ebay.de/300w-grid-tie-power- ... 3a61145fa0

Er der nogen der har erfaring med tilslutning af en inverter type som ovennævnte??? Jeg kan se på You Tube videoer at der er mange i USA der bruger dem.

Derovre bruger de dem plug and play, det vil sige direkte i en stikkontakt.

Jeg kunne købe en ekstra 10 amp automatsikring hos Harald og sætte en stikkontakt til denne så jeg har styr på strømmen?

Min ide er at købe et 180 watts mono panel til kr. 3100 og dertil en STECA PR3030 regulator (1000 kr) og et gelbatteri på 150 AMP (1500). Dette skal være mit basis stand-alone anlæg og ifølge min udregning har jeg brug for 85 Watts panel til mine 12 volts pærer.

Det vil sige at jeg har en overproduktion ved 180 watt, på ca. 100 watt.

Kan man lave systemet således at panelet lader batteriet op og derefter slår over på en lille nettilsluttet grid-tie inverter som ovenstående?

Det ville jo give mig muligheden for at udvide mit anlæg undervejs og jeg er ikke helt afvisende for at prøve at bygge nogle sandwich paneler selv i løbet af sommeren. (Det kan godt betale sig hvis man sparer siliconestøbemassen...)


Brugeravatar
hundefar
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 46
Tilmeldt: 16 dec 2010 16:16

Re: Grid Tie inverter 300W til kr. 610 ???

Indlæg af hundefar » 04 jan 2011 17:41

Måske skulle man monterer et Harald Nyborg HPFI relæ til 159,- ved siden af måleren og så kun tilslutte sin ikke godkendte grid-tie converter der???

http://www.harald-nyborg.dk/merinfo.asp ... =7999&n=10

Så kan der vel ikke ske noget med noget som helst???

Jeg har iøvrigt skrevet til Energimidt om mit projekt for 2 dage siden, men de har åbenbart ikke haft tid til at svare mig :-))))

Brugeravatar
Julehund
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 2192
Tilmeldt: 12 mar 2007 07:14
Mit fyr: ivt jordvarme m. 300m turboflex slange
Areal: 145
Brændsel: EL
Fremviser gerne i postnummer: 6990
Dagligt forbrug: 16 kWh I nov.
Geografisk sted: Staby
Kontakt:

Re: Grid Tie inverter 300W til kr. 610 ???

Indlæg af Julehund » 04 jan 2011 17:59

du er nød til at ha din elektriker til at "tilmelde" den til forsyningen, så du kan få en "baglænsmåler" monteret! og vær sikker på at den er godkendt efter gældende danske regler!

ikke for at være en fest-bremser, men ser meget "L..." i mit job som elektriker! få det lavet rigtigt, så kan du også sove om natten!

Brugeravatar
hundefar
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 46
Tilmeldt: 16 dec 2010 16:16

Grid Tie inverter 300W til kr. 610 ???

Indlæg af hundefar » 05 jan 2011 12:41

Hej Flemming o.a.

Du skriver at du er elektriker, hvilket jeg naturligvis har stor respekt for.

Jeg skriver med et par stykker som anvender simple Grid-tie convertere i Danmark uden problemer, direkte i en stikkontakt, uden at fortælle deres elselskab om dette.

Hvad er risikoen ved dette, rent elmæssigt???

Jeg forestiller mig at starte med 200 watt solpaneler og 1 stk. 300 watt grid-tie conterter og så senere supplerer med endnu 200 watt og endnu en 300 w grid-tie converter? Tabet i en converter skulle ifølge min kilde være max 2%.

Hvori ligger der en fare ved at tilslutte max. 200 watt direkte i en stikkontakt??? Og hvorfor er det lovligt i nogle lande???

Håber du vil tage dig tid til at svare. Og jeg ved godt det ikke er lovligt, men hvis jeg skal ud og købe en godkendt grid-tie inverter og leje en elektriker, så er prisen minimum 6000 kroner inden jeg har indkøbt et eneste solpanel, og derved er min tilbagebetalingstid urimelig lang....

Ved ovennævnte lette hobby-løsning har jeg regnet min tilbagebetalingstid ud til 11,5 år, og så har jeg ikke regnet med prisstigninger på el.

kh

Henrik - Herning
Vedhæftede filer
Grid Tie.jpg
Grid Tie.jpg (8.14 KiB) Vist 6012 gange

Brugeravatar
hundefar
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 46
Tilmeldt: 16 dec 2010 16:16

Re: Grid Tie inverter 300W til kr. 610 ???

Indlæg af hundefar » 05 jan 2011 12:53

Undskyld, du hedder Jesper (Ikke flemming).....BEKLAGER!!!! :-)


Brugeravatar
Julehund
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 2192
Tilmeldt: 12 mar 2007 07:14
Mit fyr: ivt jordvarme m. 300m turboflex slange
Areal: 145
Brændsel: EL
Fremviser gerne i postnummer: 6990
Dagligt forbrug: 16 kWh I nov.
Geografisk sted: Staby
Kontakt:

Re: Grid Tie inverter 300W til kr. 610 ???

Indlæg af Julehund » 05 jan 2011 16:51

helt ok!! jeg mener bare at du skal sikre dig rent el mæssigt! og 2-300w skader sikkert heller ikke! men jeg ser det bare ud fra "hvad er det værste der kan ske", og mener at, hvis nu vi siger at dit hus brænder ned til grunden, så kunne et sådan et sæt let få skylden!

ved godt det er hunde dyrt at ringe efter "el-abe" men kan være godt givet ud!

husk det er kun et synspunkt fra min side! :)

Brugeravatar
hundefar
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 46
Tilmeldt: 16 dec 2010 16:16

Re: Grid Tie inverter 300W til kr. 610 ???

Indlæg af hundefar » 06 jan 2011 21:51

Hvordan måles et typisk tomgangsforbrug på mit hus i perioden 8-16?

Jeg har nu hørt fra et par danskere vedrørende brugen af Grid-Tie invertere i DK(ing.dk og Vega A/S)

Kommentarene er:

Sikkerhedsstyrelsen har ikke kunnet give nogen god grund der i mine ører lød forskellig fra "Vi vil ikke have sådan noget stads i vores elnet"

og

I Holland opererer man med en bagatel grænse på 600 watt. Det ville fungere fint med din gamle Ferrari måler, men stadigt være ulovligt, men ufarligt. Afhængig af hvilken måler du ville få, ville det virke eller ikke virke. Men hvis du er en af dem der har et grundforbrug i huset, som overstiger den oplagte mængde watt i dagtimerne, når anlægget producerer vil det også virke. Det er nemlig kun den strøm der løber igennem måleren der "måles".
Det du producerer inde i huset, hvis det ellers forbruges på den samme fase, vil på den måde ikke blive talt med i måleren som forbrug. Ellers plejer jeg jo at sige, at det jo er op til den enkelte persons samvittighed om han
eller hun vil være civil ulydig.


Jeg kunne godt tænke mig at producerer den mængde el selv som mit hus bruger, når det bruger mindst, nemlig tomgangsspændingen, eller grundforbruget i døgnets soltimer.

Det må kunne lade sig gøre ved at måle på de ledninger der kommer ud af min HFI afbryder og det er henholdsvis (N) + (1) + (2) + (3) eller Nul + 3 x 220V.

Kan jeg der måle Watt (Ampereforbruget/watt forbruget) med mit multimeter? Og hvordan? Og ja jeg ved godt at jeg ikke må rode bag på tavlen, men den slags gør jeg gerne med stor forsigtighed...:-)

Egentlig ville det være yderst interessant at have en øjebliksmåler (watt) fast monteret så man hele tiden kunne optimere sine tilslutninger til mindst muligt forbrug, men sådan en fåes vel ikke til eltavlemontering?

Jeg har selvfølgelig sådan en strømforbrugsmåler til at plugge imellem apparater og stikkontakt, men det var nemmere at måle ude ved tavlen så man ikke overser noget i den lange række af tilsluttede elektroniske dimser.

Kort svar imødeses.

kh

Henrik - Herning

danni-nielsen
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 642
Tilmeldt: 20 dec 2006 18:45
Mit fyr: TwinHeat CPI 12
Areal: 350
Brændsel: Træpillersmuld
Fremviser gerne i postnummer: 8970
Årligt forbrug: 9 tons
Geografisk sted: Mariagerfjord

Re: Grid Tie inverter 300W til kr. 610 ???

Indlæg af danni-nielsen » 06 jan 2011 22:17

Aflæs din elmåler kl. 8.00 og igen kl. 16.00 i en periode på ca. 14 dage og du vil få et ret godt billede af hvad dit forbrug er det tidsrum.
Jeg vil skyde på et dit tomgangs forbrug ligger et sted imellem 150-300 watt i timen.

Hjem ved os ligger tomgangs forbruget på ca. 200 watt i timen,
målt med sådan en fætter
http://www.norgo.dk/da/produkter/norgo-energy-nge101/

Og lad da for guds skyld være med og rode rundt bag den tavle både for dig og din families skyld,
få trikkeren til og rode med det så dækker forsikringen også hvis uheldet skulle være ude.
Last edited by 1 on danni-nielsen; edited 6 times in total
a-b-c-d-e-f-g-h-i-j-k-l-m-n-o-p-q-r-s-t-u-v-w-x-y-z-æ-ø-å
. ,
Så kan i selv sætte ind hvor der mangler :)

Brugeravatar
Zarge
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4410
Tilmeldt: 19 okt 2008 15:15
Mit fyr: Scotte 16kw BS20 v10
Areal: 2*132m2
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 7500
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: plyf... nu ser vi...
Geografisk sted: Nær Sir ved Holstebro
Givet likes: 68 gange
Modtaget likes: 96 gange

Re: Grid Tie inverter 300W til kr. 610 ???

Indlæg af Zarge » 06 jan 2011 22:21

Den måler du har er det en af de nye elektroniske? hvis ja, kan du så ikke se aktuel forbrug på den, hvis ikke så prøv at kontakte dit forsyningsselvskab, og forhøh dig om det er muligt at få måleren udskiftet til en sådan ( ofte er de mere end villige til at udskifte), mener herning står for udskiftning til fjernaflæsningsmåler inden for nær fremtid (hvis det ikke er sket...)
Men om det så kan være en ulempe hvad tilslutning af solceller angår skal jeg ikke kunne sige

Brugeravatar
hundefar
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 46
Tilmeldt: 16 dec 2010 16:16

Re: Grid Tie inverter 300W til kr. 610 ???

Indlæg af hundefar » 06 jan 2011 22:24

Hej Danni,

Det var selvfølgelig en konstruktiv løsning.... Jeg tror jeg laver mig et excelark og starter min måling fra på mandag, og for interesseredes skyld skal jeg selvfølgelig nok publicerer mit tomgangs-forbrugs-resultat!!! Mange tak.


Besvar