Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Fronius IG Plus repair

Spørgsmål og diskussion vedr. solcelle invertere
Forumregler
Angiv venligst inverterens navn og type i overskriften!
Bri_Jac
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 813
Tilmeldt: 02 jun 2010 10:36
Mit fyr: pt i lejet rækkehus med gasfyr :-(
Areal: 110
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0
Geografisk sted: Pedersborg, Sjælland
Givet likes: 322 gange
Modtaget likes: 42 gange

Re: Fronius IG Plus repair

Indlæg af Bri_Jac » 19 maj 2019 09:41

Fiffer skrev:
18 maj 2019 00:24
Præcis min tanke.
Hvorfor det?
Har i kigget på billederne?!? der sidder jo et stik, en stikforbindelse med en connector, så hvis der afbrydes for strømmen og kablet tages ud fra stikforbindelsen, det burde da ikke være et job for elektriker.
Ja naturligvis er der strøm på printet, i et stykke tid, da der er kondensatorer som er opladet


Kosmic
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 119
Tilmeldt: 26 dec 2014 18:13
Mit fyr: MGM15 Comfort
Areal: 300+
Brændsel: Piller
Geografisk sted: Donslund
Givet likes: 25 gange
Modtaget likes: 10 gange

Re: Fronius IG Plus repair

Indlæg af Kosmic » 20 maj 2019 23:05

Fiffer skrev:
13 maj 2019 22:09
mon ikke du sku ringe til en elektriker istedet for, det er faktisk også både ulovligt, og ikke mindst farligt at rode med, hvis man ikke rigtig ved hvad man roder med.
Jeg betragter Stokerpro som et udpræget do it yourself (DIY)forum. Derfor spurgte jeg mig for her, da jeg netop ikke har erfaringer med solcelleelektronik.
Jeg havde selvfølgelig googlet emnet først, og fundet ud af at et firma tilbyder hjælp med den slags - formedelst priser fra knap 3000 til knap 6000 kroner !

Nu er jeg jyde, elektroniktekniker og har et nært forhold til mit husholdningsbudget. Desuden havde jeg fundet ud af at fejlen givetvis lå i omtalte relæer, - som jeg havde erhvervet 8 styks af - for under 100 kroner. Ja du må nok hellere læse de sidste linjer med tal igen.

Der stod jeg så - indtil jeg læste dit indlæg, og besluttede mig derfor at komme i gang selv, så tak for hjælpen.

Jeg havde hørt at der kunne være restspændinger i kredsløbet, så jeg gik forsigtig til værks. Det viste sig at være såre simpelt. Min AC kreds på tavlen var ikke mærket op, men det fik jeg slukket. Desuden valgte jeg at udføre reparationen ved midnatstide, så solcellerne "sov". Derpå målte jeg selvfølgelig på alle indgange og her var der nul volt AC/DC overalt.

Der sidder så to skinner med transformere og selve inverter printene. Lige til gå til. Det sværeste var egentlig at varme RoHS tinnet op til spole-benene, men det gik såmænd. I med fire nye relæer, samle det hele, sove og vente til næste morgen. Næsten 50 kroner brugt.
Tadaa - næste morgen kørte anlægget perfekt, og jeg forventer at det gør de næste håndfuld år.

I øvrigt har min nabo, som er elektriker, samme type anlæg. Ham fortalte jeg hele historien. Han havde ikke slev skruet i et Fronius anlæg, men han ville gerne have min hjælp, hvis han en dag løb i samme situation !

Lige et billede af brændte kontakter i de gamle relæer.
Vedhæftede filer
Brændte kontakter.jpg

Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
Indlæg: 3400
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Givet likes: 296 gange
Modtaget likes: 368 gange

Re: Fronius IG Plus repair

Indlæg af pelle » 21 maj 2019 09:07

Der stod jeg så - indtil jeg læste dit indlæg, og besluttede mig derfor at komme i gang selv, så tak for hjælpen. :great:

:great:
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.

Bri_Jac
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 813
Tilmeldt: 02 jun 2010 10:36
Mit fyr: pt i lejet rækkehus med gasfyr :-(
Areal: 110
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0
Geografisk sted: Pedersborg, Sjælland
Givet likes: 322 gange
Modtaget likes: 42 gange

Re: Fronius IG Plus repair

Indlæg af Bri_Jac » 21 maj 2019 19:05

God historie, og køb nu et par relæer ekstra så du har til om 10år når de skal skiftes igen

Kosmic
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 119
Tilmeldt: 26 dec 2014 18:13
Mit fyr: MGM15 Comfort
Areal: 300+
Brændsel: Piller
Geografisk sted: Donslund
Givet likes: 25 gange
Modtaget likes: 10 gange

Re: Fronius IG Plus repair

Indlæg af Kosmic » 21 maj 2019 22:50

Bri_Jac skrev:
21 maj 2019 19:05
God historie, og køb nu et par relæer ekstra så du har til om 10år når de skal skiftes igen
Jeg bestilte faktisk fire relæer for 2-3 dollars stykket, men må have læst annoncen forkert, for der kom otte. Så jeg er forberedt :)


Besvar