RELÆ TIL LIESTER TÆNDER!

Alt vedr. hjemmebyg og geniale opfindelser
Besvar
Brugeravatar
viking48
Stoker IX
Stoker IX
14
Indlæg: 376
Tilmeldt: 30 dec 2009 00:12
Mit fyr: R 15 med Linux
Areal: 240+50 m2 værksted
Brændsel: Korm/piller
Fremviser gerne i postnummer: 4941
Dagligt forbrug: 45-50 KG
Årligt forbrug: 8-9 t korn

RELÆ TIL LIESTER TÆNDER!

Indlæg af viking48 »

Det er ikke nogen verdens-nyhed men jeg vil aligevel dele den med andre der har en tm 3006 med liester tænder!!
For at skåne Tm3006 så den ikke skal trække 1600w på en udgang der kun er beregnet til 1000 w icon_cheesygrin.gif
når man så sætter den til skal man åbne sin tm3006 og fjerne en kondensator den der sidder ved siden af relæet til tænderudgangen kondensatoren har nr c65 se service-manualen :great: :great: hvis ikke man fjerner den kan den ikke køre puls og stoppe
pris matrialer ca 200 kr og lidt tid med en kold pils :great:
relæet er et malmberg 1K21-10
Vedhæftede filer
RELÆ TIL TÆNDER.jpg

Brugeravatar
Julehund
Stoker XVI
Stoker XVI
17
Indlæg: 2192
Tilmeldt: 12 mar 2007 07:14
Mit fyr: ivt jordvarme m. 300m turboflex slange
Areal: 145
Brændsel: EL
Fremviser gerne i postnummer: 6990
Dagligt forbrug: 16 kWh I nov.
Geografisk sted: Staby
Kontakt:

Re: RELÆ TIL LIESTER TÆNDER!

Indlæg af Julehund »

den kondensator man fjerner, sidder der for at tage elektrisk støj! (så hvis lillemor ikke kan høre radio under optænding, ved i hvorfor!!) icon_cheesygrin.gif
Brugeravatar
viking48
Stoker IX
Stoker IX
14
Indlæg: 376
Tilmeldt: 30 dec 2009 00:12
Mit fyr: R 15 med Linux
Areal: 240+50 m2 værksted
Brændsel: Korm/piller
Fremviser gerne i postnummer: 4941
Dagligt forbrug: 45-50 KG
Årligt forbrug: 8-9 t korn

Re: RELÆ TIL LIESTER TÆNDER!

Indlæg af viking48 »

Julehund » 09 Feb 2011, 21:07 skrev:den kondensator man fjerner, sidder der for at tage elektrisk støj! (så hvis lillemor ikke kan høre radio under optænding, ved i hvorfor!!) icon_cheesygrin.gif
:great: gud ved om man kunne motere sådan en på konen hun støjer en del engang imellem AN6F5B~119.GIF
Brugeravatar
Julehund
Stoker XVI
Stoker XVI
17
Indlæg: 2192
Tilmeldt: 12 mar 2007 07:14
Mit fyr: ivt jordvarme m. 300m turboflex slange
Areal: 145
Brændsel: EL
Fremviser gerne i postnummer: 6990
Dagligt forbrug: 16 kWh I nov.
Geografisk sted: Staby
Kontakt:

Re: RELÆ TIL LIESTER TÆNDER!

Indlæg af Julehund »

hehe.. sådan en må da udvikles, tænk på det kæmpe marked der er!
godt de ikke kigger med her de kære koner!! :)
Brugeravatar
viking48
Stoker IX
Stoker IX
14
Indlæg: 376
Tilmeldt: 30 dec 2009 00:12
Mit fyr: R 15 med Linux
Areal: 240+50 m2 værksted
Brændsel: Korm/piller
Fremviser gerne i postnummer: 4941
Dagligt forbrug: 45-50 KG
Årligt forbrug: 8-9 t korn

Re: RELÆ TIL LIESTER TÆNDER!

Indlæg af viking48 »

Julehund » 09 Feb 2011, 22:59 skrev:hehe.. sådan en må da udvikles, tænk på det kæmpe marked der er!
godt de ikke kigger med her de kære koner!! :)
ja for FAN:::::: men der er jo så meget kvinder ikke forstår angel.gif

Landbo
Stoker XV
Stoker XV
15
Indlæg: 1429
Tilmeldt: 20 nov 2008 20:55
Mit fyr: SK-STOKER 16 Kw med TM-3006
Areal: 170
Brændsel: Flis og andet brændbart.
Årligt forbrug: ????
Geografisk sted: Thy (Vest for Thisted)

Re: RELÆ TIL LIESTER TÆNDER!

Indlæg af Landbo »

Julehund skrev:den kondensator man fjerner, sidder der for at tage elektrisk støj! (så hvis lillemor ikke kan høre radio under optænding, ved i hvorfor!!) icon_cheesygrin.gif
Kondensatoren sidder parrelelt med tyristoren (fra fase til udgang). Mig bekendt skal den beskytte tyristoren mod transienter.

Men viking, grunden til det er nødvendigt for dig at fjerne den er sikkert at dit solid state relæ har et for lille forbrug på indgangen. Jeg personligt, ville nok først have prøvet at sætte en glimlampe over udgangen. Så er styringen jo stadig i orginal stand.

Men tak for oplysningen om hvordan du løste problemet.
Mvh. Leif.
Selvgjort er absolut velgjort - når det virker efter hensigten !
Motto: Forsøg altid at lave tingene så enkelt det er muligt.
Brugeravatar
viking48
Stoker IX
Stoker IX
14
Indlæg: 376
Tilmeldt: 30 dec 2009 00:12
Mit fyr: R 15 med Linux
Areal: 240+50 m2 værksted
Brændsel: Korm/piller
Fremviser gerne i postnummer: 4941
Dagligt forbrug: 45-50 KG
Årligt forbrug: 8-9 t korn

Re: RELÆ TIL LIESTER TÆNDER!

Indlæg af viking48 »

Landbo » 10 Feb 2011, 11:28 skrev: Kondensatoren sidder parrelelt med tyristoren (fra fase til udgang). Mig bekendt skal den beskytte tyristoren mod transienter.

Men viking, grunden til det er nødvendigt for dig at fjerne den er sikkert at dit solid state relæ har et for lille forbrug på indgangen. Jeg personligt, ville nok først have prøvet at sætte en glimlampe over udgangen. Så er styringen jo stadig i orginal stand.

Men tak for oplysningen om hvordan du løste problemet.
Hej landbo jeg forelagde det for Troels hos Techno-matic han sagde at den kun sidder der for at tage støj så han så ikke noget problem i at fjerne den og det er rigtigt som du skriver at relæet har et for lille forbrug det var derfor den ikke ville stoppe eller køre i puls men nu er problemet løst :great: det er jo ikke os alle der er inde i elektronikkens verden :shock:
Landbo
Stoker XV
Stoker XV
15
Indlæg: 1429
Tilmeldt: 20 nov 2008 20:55
Mit fyr: SK-STOKER 16 Kw med TM-3006
Areal: 170
Brændsel: Flis og andet brændbart.
Årligt forbrug: ????
Geografisk sted: Thy (Vest for Thisted)

Re: RELÆ TIL LIESTER TÆNDER!

Indlæg af Landbo »

viking48 skrev:Hej landbo jeg forelagde det for Troels hos Techno-matic han sagde at den kun sidder der for at tage støj så han så ikke noget problem i at fjerne den og det er rigtigt som du skriver at relæet har et for lille forbrug det var derfor den ikke ville stoppe eller køre i puls men nu er problemet løst :great: det er jo ikke os alle der er inde i elektronikkens verden :shock:
Er nu heller ikke udlært udi elektronik. :wink: Fandt dog bare løsningen på problemet lidt utradionel, da en eventuel reparatør af styringen formodes at ville ilodde en ny kondensator igen, da den bør være der. :)
Mvh. Leif.
Selvgjort er absolut velgjort - når det virker efter hensigten !
Motto: Forsøg altid at lave tingene så enkelt det er muligt.
Jesper1981
Stoker II
Stoker II
14
Indlæg: 49
Tilmeldt: 20 dec 2009 23:37
Mit fyr: Benekov R15 tornado
Areal: 197
Brændsel: Samba Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Dagligt forbrug: 8-10
Årligt forbrug: 10
Geografisk sted: Vestjylland- Skjern

RELÆ TIL LIESTER TÆNDER!

Indlæg af Jesper1981 »

Hejsa ved godt der er ved at være en gammel tråd men det er samme problem jeg står med nu. Fandt denne http://dansksolcelle.dk/produkt/4013/relae-til-4000-w- fra et tidligere link til 285 kr men de tager 375 i leveringsomk :shock: men fandt også denne http://www.vvs-eksperten.dk/index/konta ... 30v-p33599 hvor butikken næsten ligger lige om hjørnet istedet. Men så er mit spørgsmål om jeg kan bruge den istedet for den første der er linket til :? Har ikke det helt store forstand på det el når ikke det bare er kronmuffer og isoleringsbånd :D :oops:
Mvh Jesper

Besvar