Gear i pillesnegl.

Alt vedr. hjemmebyg og geniale opfindelser
Besvar
Brugeravatar
Gibelgab
Stoker I
Stoker I
14
Indlæg: 19
Tilmeldt: 10 dec 2009 09:47
Mit fyr: Bio 18
Areal: 140
Brændsel: 6mm piller
Fremviser gerne i postnummer: 5220
Dagligt forbrug: 16kg

Gear i pillesnegl.

Indlæg af Gibelgab »

Her hvor vi fik lidt varmere vejr skete der jo det at min Bio 18 gik ned på vågeblus, hvorved flammen gik ud og pillerne bare fortsat strømmede ned gennem faldrøret. Da røret så var fyldt op, kunne sneglen ikke slippe af med pillerne. Så bliver de kvast og pakket sammen ude i enden af sneglrøret. Det får så sin ende når gearet i den stakkels lille kinesermotor smider tænderne. Sådan noget sker selvfølgelig altid fredag aften uden mulighed for at få reservedele før mandag :(

Heldigvis findes der et tandhjulssæt til rimelige penge hos bl.a. vvs-eksperten. Ja, man skulle næsten tro at de havde set det før... Hvorfor i Himlens navn er der ikke lavet en anordning som forhindrer at gearet bliver ødelagt hvis (når) flammen går ud?

Nå, men det er jo så her jeg fik en idé. Måske er den lavet før. Det ved jeg ikke, men den virker :D

4 stumper 15mm lange rør med 6mm hul igennem og 4 skruer som er lidt længere.

Rørstumperne sættes mellem gearboxpladen og sneglrøret. Så kan pillerne trille ud i mellemrummet hvis der sker en ophobning i faldrøret. Hellere feje et par kilo piller op fra gulvet end stå uden varme i week-enden.

Rørlængden er afpasset til 6mm piller. Måske skal de være lidt længere til 8mm piller men der er også lidt mere at gi' af i den anden ende af sneglen.
IMG_0081.jpg
IMG_0080.jpg
Har du ikke det du skal bruge, må du bruge det du har!

Brugeravatar
Keld
Stoker VII
Stoker VII
15
Indlæg: 291
Tilmeldt: 17 sep 2008 23:32
Mit fyr: KSM 275-18 FX + 90 rør, 500L.solrøranlæg
Areal: 250 + 100 garage
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4000
Årligt forbrug: 7 t piller
Geografisk sted: Roskilde

Re: Gear i pillesnegl.

Indlæg af Keld »

Genialt!! Det er en super nem løsning. udbygning med en stor tragt og en slange til en spand så er du fri for piller over hele gulvet.
Jens
Stoker XV
Stoker XV
17
Indlæg: 1078
Tilmeldt: 15 jan 2007 23:26
Mit fyr: MGM 15 Comfort + Passat Atmos m. akku.
Areal: 275
Brændsel: Træpiller + brænde i Atmos'en
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: 6 t + brænde
Geografisk sted: Sydvestjylland
Har takket: 75 gange
Blevet takket: 60 gange

Re: Gear i pillesnegl.

Indlæg af Jens »

Det ser smart ud, men øger det ikke risikoen for tilbagebrand gennem slangen ?? - Normalt er det vel lufttæt, i form af at pillerne i sneglen lukker for lufttilførsel gennem snegl ?

Men ellers en nydelig løsning :-)
Mvh Jens

Hvis du ikke ændre kurs, - så risikere du at ende der, hvor du er på vej hen !
Brugeravatar
Gibelgab
Stoker I
Stoker I
14
Indlæg: 19
Tilmeldt: 10 dec 2009 09:47
Mit fyr: Bio 18
Areal: 140
Brændsel: 6mm piller
Fremviser gerne i postnummer: 5220
Dagligt forbrug: 16kg

Re: Gear i pillesnegl.

Indlæg af Gibelgab »

Det ser smart ud, men øger det ikke risikoen for tilbagebrand gennem slangen ?? - Normalt er det vel lufttæt, i form af at pillerne i sneglen lukker for lufttilførsel gennem snegl ?
Hmm... Er det en erklæret funktion eller noget du gætter på? :shock:

Mit gæt er at den samling der var før, ikke var lufttæt...

Hvis først pillerne begynder at gløde op gennem slangen, så går der vist ikke lang tid inden der er smeltet hul i slangen og så kan luften komme den vej ind... Eller måske er det beregnet at der ikke er ilt nok til at pillerne kan gløde op forbi metalrøret? Jeg ved det ikke.

Jeg havde opfattelsen af at tilbagebrand ikke var muligt fordi slangen ville smelte over inden det breder sig op sneglen.

Tager jeg fejl? Må hellere skynde mig ud og se om mit fyrhus er brændt ned ;-)
Har du ikke det du skal bruge, må du bruge det du har!
Jens
Stoker XV
Stoker XV
17
Indlæg: 1078
Tilmeldt: 15 jan 2007 23:26
Mit fyr: MGM 15 Comfort + Passat Atmos m. akku.
Areal: 275
Brændsel: Træpiller + brænde i Atmos'en
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: 6 t + brænde
Geografisk sted: Sydvestjylland
Har takket: 75 gange
Blevet takket: 60 gange

Re: Gear i pillesnegl.

Indlæg af Jens »

PÅ en DSU er det vist en erklæret funktion, forstået på den måde at det skal være lufttæt, for at du ikke har to skorstene på dit fyr, - den store bagpå og så den lille gennem slangen.
Hvis fyret og skorsten er kold, og grundtrækket i skorstenen er dårligt (høj luftfugtighed og stille vejr udenfor), så kunne man frygte at når fyret tænder op, at røgen så vil trække ud gennem slangen, fordi det der er lettest at lave en ejektoreffekt, - altså at den varme luft der stiger op gennem slangen skaber et sug ned i kedlen, således at det bliver slangen der bliver den primære skorsten.

Du har ret i at det næppe giver en brand og at slangen vil smelte, hvis det kom dertil, - men jeg kunne frygte en faretruende masse røg i fyrrummet, inden du når til at slangen smelter og fyret går ud.

Når fyret er i drift og skorstenen trækker godt, så er der næppe andre problemer, end at fyret også vil trække luft til forbrændingen gennem slangen og ikke kun gennem blæseren, men om det har nogen praktisk betydning aner jeg ikke.

Det er mest risikoen for at slangen kommer til at virke som skorsten, at jeg synes du lige skal vurdere lidt på. Du ved "better safe than sorry"
Mvh Jens

Hvis du ikke ændre kurs, - så risikere du at ende der, hvor du er på vej hen !

Brugeravatar
Gibelgab
Stoker I
Stoker I
14
Indlæg: 19
Tilmeldt: 10 dec 2009 09:47
Mit fyr: Bio 18
Areal: 140
Brændsel: 6mm piller
Fremviser gerne i postnummer: 5220
Dagligt forbrug: 16kg

Re: Gear i pillesnegl.

Indlæg af Gibelgab »

Hej Jens.

Du er inde på noget der. Min røgtemperatur var steget næsten 20gr., så den har nok trukket noget ekstra luft gennem pillerøret.

Nu har jeg sat en omgang malertape rundt om åbningen og for-snittet den så et eventuelt pillepres bryder ud gennem tapen. Har afprøvet det, og det virker.
Det ene billede viser den monterede tape og det andet viser lige når pillerne bryder igennem. Hvis det skal være helt super, tror jeg nok at bøsene skal være 5mm længere og så noget tilsvarende bredere tape. Røgtemp er nede igen :-)
BRUG IKKE GAFFATAPE !! icon_cheesygrin.gif
IMG_0084.jpg
IMG_0083.jpg
Har du ikke det du skal bruge, må du bruge det du har!
snubbi
Stoker XVI
Stoker XVI
13
Indlæg: 1575
Tilmeldt: 29 nov 2010 22:02
Mit fyr: hkrst 10 fsk 500
Areal: 147m2+180m2værksted
Brændsel: flis - piller.
Fremviser gerne i postnummer: 4400
Dagligt forbrug: 40 -60 kg flis
Årligt forbrug: 7t piller/40 m3 flis
Geografisk sted: kalundborg
Blevet takket: 1 gang

Re: Gear i pillesnegl.

Indlæg af snubbi »

kunne du ikke lavet et hul lige under motoren med en studs til en slange der går ned i en spand eks. en aske pot med en prop i det fri hul så er den luft tæt, og piller er lige til at hælde op igen , du kan bruge askepoten nå ud renser fyr.
kent a
Stoker XII
Stoker XII
15
Indlæg: 603
Tilmeldt: 19 feb 2009 07:50
Mit fyr: Bio 18
Areal: 133m2.
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 7950
Dagligt forbrug: 25kg
Årligt forbrug: 6tons
Geografisk sted: Erslev på Mors
Blevet takket: 1 gang

Re: Gear i pillesnegl.

Indlæg af kent a »

Det kan jo også laves som jeg har på min bio18...

En rigtig gearmotor med motorværn.
motergear.jpg
Bio 18 med hjemme bygget snegl

Gratis oprativsystem www.ubuntudanmark.dk
Mit system PT.
viewtopic.php?f=19&t=6292
Brugeravatar
Jordsmeden
Stoker VI
Stoker VI
15
Indlæg: 249
Tilmeldt: 25 dec 2008 11:42
Mit fyr: Woody 6.11 på dor16 kedel
Areal: 175m2+ 25m2 hobbyrum
Brændsel: R.W piller
Fremviser gerne i postnummer: 8723
Dagligt forbrug: p.t ca 18 kg
Årligt forbrug: 2011: 6000 kg
Geografisk sted: Kragelund/hedensted
Har takket: 1 gang
Blevet takket: 2 gange

Re: Gear i pillesnegl.

Indlæg af Jordsmeden »

Nu ved jeg ikke hvordan sneglen er gjort fast til gearet, men den er nok spændt med en skrue, denne kan man udskifte med en svag skrue eller split lavet af pom eller pvc, den vil så knække ved overbelastning og derved vil gearet blive sparet, sådan laver vi mange sikringer på jobbet, det er også muligt at bore skruen ud så den ikke har fuld styrke. Så undgår du helt piller andre steder end hvor de skal være. :)

Besvar