Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Billig stokerbot

Alt vedr. hjemmebyg og geniale opfindelser
Besvar
Jesper Nørgaard
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 39
Tilmeldt: 15 sep 2008 11:13

Billig stokerbot

Indlæg af Jesper Nørgaard » 10 jan 2009 13:23

En stokerbot koster 995kr.
Var det ikke bedre billigere at købe denne: http://www.eekit.dk/product.asp?product=4524 ?


Jesper Nørgaard
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 39
Tilmeldt: 15 sep 2008 11:13

Re: Billig stokerbot

Indlæg af Jesper Nørgaard » 10 jan 2009 13:44


Brugeravatar
Julehund
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 2192
Tilmeldt: 12 mar 2007 07:14
Mit fyr: ivt jordvarme m. 300m turboflex slange
Areal: 145
Brændsel: EL
Fremviser gerne i postnummer: 6990
Dagligt forbrug: 16 kWh I nov.
Geografisk sted: Staby
Kontakt:

Re: Billig stokerbot

Indlæg af Julehund » 10 jan 2009 14:10

det kan man da sikkert sagtens! men det er for teknisk (altså ikke elektronik-delen) men at få den kodet/programeret med noget der virker, det er der jeg kommer til kort!!
kan sikkert godt lave så man kan få nogle komponenter til at ryge, ved at trykke "enter" hehe.. :) men ellers for kompliceret til mig! (men er nysgerrig!)

Jesper Nørgaard
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 39
Tilmeldt: 15 sep 2008 11:13

Re: Billig stokerbot

Indlæg af Jesper Nørgaard » 10 jan 2009 14:28

Ja man skal selvfølgelig have lagt et program ind i den :) Det er nok heller ikke lige min stærke side :)

Brugeravatar
MORA
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 521
Tilmeldt: 20 jan 2007 23:11
Mit fyr: Overtaget selvbyg
Areal: 202
Brændsel: Flexheat
Dagligt forbrug: 32
Årligt forbrug: 10
Geografisk sted: Horsens
Kontakt:

Re: Billig stokerbot

Indlæg af MORA » 10 jan 2009 14:54

Stokerbot samlesæt er imponerende billigt, så det slår du næppe når der regnes lidt efter ;)

Stokerbot er baseret på SBC65EC, det har aldrig været hemmeligt, denne del koster 450kr ved billigste forhandler i EU ex. forsendelse.
Hertil skal tilægges produktion af datter bræt (Altså selve PCB delen) + komponenter som er det der skal styre sensore, ac adapter, kasse, mv.

Nu nærmer vi os efterhånden de 750kr men der mangler stadig regnskab, garenti, support, videreudvikling, lagerføring af sensore (der sælges uden fortjeneste til stokerbot kunder).

Og så er der lige softwaren, som vi 2 mand har brugt flere måneder på at udvikle, og drift af en SMS gateway.




Et billigere alternativ vil kræve man ikke bruger SBC65EC men selv laver net delen, alternativt laver noget med en pc så elektronikken ikke skal kobles på netværket direkte.
Forhandler af Stokerbot


Jesper Nørgaard
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 39
Tilmeldt: 15 sep 2008 11:13

Re: Billig stokerbot

Indlæg af Jesper Nørgaard » 10 jan 2009 15:01

Du får det til at lyde som om jeg vil til at producere dem og sælge dem videre :)
Det vil jeg skam ikke, det var bare hvis man havde forstand på elektronik og havde adgang til billige komponenter kunne man vel nok spare lidt på det.
Men nu du alligevel skriver i indlægget så vil jeg gerne lige spørge dig hvorfor man skal betale for at få de SMS'er ?
Altså selvfølgelig vil i gerne tjene penge, men kan man ikke bare selv sætte et modem eller sådan noget på som kan sende en SMS ? Jeg har ikke så meget forstand på det, så bær over med min uvidenhed :)

Brugeravatar
MORA
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 521
Tilmeldt: 20 jan 2007 23:11
Mit fyr: Overtaget selvbyg
Areal: 202
Brændsel: Flexheat
Dagligt forbrug: 32
Årligt forbrug: 10
Geografisk sted: Horsens
Kontakt:

Re: Billig stokerbot

Indlæg af MORA » 10 jan 2009 15:06

Jeg prøvede bare at forklare tingene koster mere end liste prisen for en SBC65EC, en sbc har jo ingen terminaler du lige skruer en sensor fast i, men blot 2x10pin arrays som du skal forbinde et board til.

Og jo man kan sende sms med et modem, gammel telefon, gsm chip eller lign, stokerbot sender via internettet, igennem en "sms gateway", derfor skal der betales per sms til os, fordi vi betaler for disse sms.

-Men hvis du vil have et modem eller lign på, bliver det endnu dyere, især til videresalg hvor man ikke bare kan bruge en gammel nokia :)
Komponenter er generelt ikke dyre, pcb producering, SBC, kasse og AC adapter er de mest fordyrrende led.
Forhandler af Stokerbot

Jesper Nørgaard
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 39
Tilmeldt: 15 sep 2008 11:13

Re: Billig stokerbot

Indlæg af Jesper Nørgaard » 10 jan 2009 15:08

Okay :)


Besvar