Ny brænder til multien...

Alt vedr. hjemmebyg og geniale opfindelser
Troldmand.
Stoker XVI
Stoker XVI
16
Indlæg: 1945
Tilmeldt: 01 dec 2007 20:27
Har takket: 132 gange
Blevet takket: 141 gange

Ny brænder til multien...

Indlæg af Troldmand. »

Hej
Sidste vinter gik med en masse forsøg - bla. blev der eksperimenteret med en herd uden bund, der blev eksperimenteret med noget selvrenser system.
Ud fra alle eksperimenterne, er det hele nu samlet i en ny brænderenhed.

Herden uden bund er svejset op i 10mm rustfast stål, selvrensesystemet er blevet motor drevet.

Virkemåden er følgende.

Fyret slukkes / får lov at brænde ud, efter fem minutter starte den lille motor og renser luftdyserne for slagger og aske. Når herden / dyserne er rene starter fyret op igen og kører nu videre.

Selvrensefunktionen kan sættes i gang lige så mange gange man ønsker i døgnet.

En lille skuffe under brænderen opsamler aske og slagger fra herden.

Yderlig kan nævnes, faldrøret er luftkølet med sin egen injektor dyse.

Sekundær luft til afbrænding af gasser er blevet gjort variabel.( Det sorte håndtag oven på den røde kasse.)

Eltænderen er skiftet ud med en kraftig sag, der tænder fyret / pillerne på under to min. (vender tilbag med mere om den senere)

Røber ikke mere lige nu men et par billeder kan det da blive til.

Ild i brænderen, kommer der først når jeg får lavet styringen til den. (er igang med den)

Ved godt I har hørt det før - selvrensende - :oops: ... Den her gør det. Alle overflader hvor slagger kan brænde sig fast, er lavet i et materiale slaggeren ikke kan brænde sig fast på, derfor en let sag at lave den selvrensende med en lille motor.

-------------------------------------------------------------------
Herden/brænderen er klonet væk på billederne - den holder jeg lige for migselv lidt endnu :great:
--------------------------------------------------------------------


Herden uden bund..

Billede

Set fra V. side.

Billede

Set fra H. side. Selvrenser motoren. Bemærk den lille skuffe til aske og slagger.

Billede

Set bagfra.. Med faldrør.

Billede

Brugeravatar
Lau
Stoker XII
Stoker XII
16
Indlæg: 794
Tilmeldt: 16 sep 2007 16:39
Mit fyr: MGM Junior
Areal: 135 rimelig iso.
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6621
Årligt forbrug: 3600 kg
Geografisk sted: Vejen (",)
Har takket: 23 gange
Blevet takket: 14 gange

Re: Ny brænder til multien...

Indlæg af Lau »

:shock: Det ser dælme spændene ud det der!

Du må sige til, hvis du skal bruge en forsøgskanin til at bruge et fyr! icon_cheesygrin.gif
Har åbenbart lige købt et hus mad gasfyr :?

Den der brænder, den glæder jeg mig til at høre mere om, den ser godt ud og funktionerne lyder perfekte :D

Tillykke - få den så taget i brug, så vi kan høre dine erfaringer :great:
Brugeravatar
kaptajnen
Stoker XV
Stoker XV
16
Indlæg: 1199
Tilmeldt: 29 dec 2007 17:27
Mit fyr: RTB 10 V7 styring
Areal: 170m2
Årligt forbrug: ca 5½ ton
Geografisk sted: Herning kommune

Re: Ny brænder til multien...

Indlæg af kaptajnen »

Jeg må indrømme at jeg er imponeret - virkelig inovativt!
Nu er jeg jo nysgerrig....er det blot til egen fornøjelse eller overvejer du at få den godkendt og sælge den?

I hvert fald meget flot af en prototype at være! :great:
Mvh Peter

RTB 10 m/iltstyring, 6.6m2 Batec solfangere, 1200L olietank m/2 radiatorer som solvarme vekslere

Hellere spørge dumt end at dumme sig ved at lade være!
Troldmand.
Stoker XVI
Stoker XVI
16
Indlæg: 1945
Tilmeldt: 01 dec 2007 20:27
Har takket: 132 gange
Blevet takket: 141 gange

Re: Ny brænder til multien...

Indlæg af Troldmand. »

Hej
Takker meget for interessen for mit hjemmebyg.
Sidste nyt.
Jeg er lige nu - blevet færdig med styringen til brænderen, skal nok komme med et par billeder.
Om den virker?? Alle processerne i brænderen er afprøvet i løbet af sidste vinter, det hele er nu bare kogt sammen i en enhed.
Det "er" og bliver en prototype, jeg har ingen intensioner om at den skal sættes i produktion. Men helt sikkert, den kommer til at køre hos mig som min kommende brænder.
Mit mål er at få et fyringssystem til at køre med minimal tilsyn og med høj driftsikkerhed.

Mange husker sikkert også.

viewtopic.php?f=17&t=2902

Som igen, er jagten på det vedligeholdsfri fyringsanlæg.

Alt dette er noget jeg går og hygger mig med, da jeg er så heldig at have tiden til det.
Brugeravatar
Ulrik
Redaktør
Redaktør
17
Indlæg: 11096
Tilmeldt: 09 dec 2006 12:50
Mit fyr: 10 KW Scotte Mini
Areal: 96/87 m2
Brændsel: German Pellets
Fremviser gerne i postnummer: 5474
Dagligt forbrug: 11 kilo
Årligt forbrug: Est. <6 ton
Geografisk sted: Veflinge, Fyn
Har takket: 120 gange
Blevet takket: 141 gange

Re: Ny brænder til multien...

Indlæg af Ulrik »

Jeg er ikke sikker på at jeg tør, men.....
Er den godkendt?
:toofunny:
MvH Ulrik©

Troldmand.
Stoker XVI
Stoker XVI
16
Indlæg: 1945
Tilmeldt: 01 dec 2007 20:27
Har takket: 132 gange
Blevet takket: 141 gange

Re: Ny brænder til multien...

Indlæg af Troldmand. »

Ulrik skrev:Jeg er ikke sikker på at jeg tør, men.....
Er den godkendt?
:toofunny:
Hej Ulrik!!!!
Fyr du bare løs - ingen her kan få mit pis i kog :lol: Og skulle det ske, er jeg dansk mester i at trække håndbremsen i rette øjeblik :great:
Om den er godkendt????
Nej - og det bliver den aldrig. Men den kommer til at køre hos mig, lige så længe jeg skal fyre med træpiller - forhåbentligt mange år.
Selve forbrændingen kører mindst lige så godt som dem der har gennemhullet deres hærd med huller og hvad ved jeg. Styringen er multi 22 styringen helt uden indgreb.

Sidespring.

Mit tankprojekt har fejer set, og han gav tydeligt udtryk for at ideen og det håndværksmæssige var helt i top. Jeg er meget overbevist om, at når han ser min brænder, bliver han lige så begejstret, især når han får vist hvormeget sikkerhed, der er puttet i bæstet / brænderen. Der er absolut ingen mulighed for tilbage brand til brandbare ting, og det er jo noget fejer sætter stor pris på.

Mit fyr, er som min bil, alt er der lavet om på - bilen bliver synet gang på gang uden anmærkninger:great:
Brugeravatar
Ulrik
Redaktør
Redaktør
17
Indlæg: 11096
Tilmeldt: 09 dec 2006 12:50
Mit fyr: 10 KW Scotte Mini
Areal: 96/87 m2
Brændsel: German Pellets
Fremviser gerne i postnummer: 5474
Dagligt forbrug: 11 kilo
Årligt forbrug: Est. <6 ton
Geografisk sted: Veflinge, Fyn
Har takket: 120 gange
Blevet takket: 141 gange

Re: Ny brænder til multien...

Indlæg af Ulrik »

Hej Trold
Det var bestemt heller ikke skrevet for at bringe dit pis i kog, men for at få dig til at smile :)
Jeg synes selv den var ret god icon_cheesygrin.gif

Det er et stykke gennemført arbejde du har lavet :great:
MvH Ulrik©
Troldmand.
Stoker XVI
Stoker XVI
16
Indlæg: 1945
Tilmeldt: 01 dec 2007 20:27
Har takket: 132 gange
Blevet takket: 141 gange

Re: Ny brænder til multien...

Indlæg af Troldmand. »

Ulrik skrev:Hej Trold
Det var bestemt heller ikke skrevet for at bringe dit pis i kog, men for at få dig til at smile :)
Jeg synes selv den var ret god icon_cheesygrin.gif

Det er et stykke gennemført arbejde du har lavet :great:
Det var jeg da godt klar over, at du bare ville drille lidt, såe.... den var jeg helt med på :great:

Jeg skal i gang med noget i dag, jeg ikke vil vise billeder af, også selv om det har lidt med fyret at gøre.

Skal i gang med at pudse min nye scancore skorsten, og mig som hader mur-arbejde, tror forøvrigt også murmaterialerne kan mærke det, resultatet bliver derefter :oops:
stokerbent
Stoker XIV
Stoker XIV
16
Indlæg: 865
Tilmeldt: 30 apr 2008 08:08
Mit fyr: Viadrus 22 m. Multi 22
Areal: 196m2
Brændsel: Piller/fastbrænsel/solvarme
Dagligt forbrug: 18-20
Årligt forbrug: 6

Re: Ny brænder til multien...

Indlæg af stokerbent »

Troldmand. skrev: Det var jeg da godt klar over, at du bare ville drille lidt, såe.... den var jeg helt med på :great:

Jeg skal i gang med noget i dag, jeg ikke vil vise billeder af, også selv om det har lidt med fyret at gøre.

Skal i gang med at pudse min nye scancore skorsten, og mig som hader mur-arbejde, tror forøvrigt også murmaterialerne kan mærke det, resultatet bliver derefter :oops:
syntes jeg læste et sted man skulle putte lidt opvaskemiddel i pudset så skulle du kunne bearbejde det længere og få et fint resultat. Har selv lige sat en overlægger ind ved en dør samt pudset siderne op samt pudset overlægger ind. Og til min store overraskelse var det sådan set ikke særlig svært
Troldmand.
Stoker XVI
Stoker XVI
16
Indlæg: 1945
Tilmeldt: 01 dec 2007 20:27
Har takket: 132 gange
Blevet takket: 141 gange

Re: Ny brænder til multien...

Indlæg af Troldmand. »

Hej!!!!
Sidste nyt.
Som tidligere nævnt styringen er nu oppe at køre.

Lidt billeder...

Og hvad kan den så???
Jo.
Når timeren (undskyld det er en gammel analog ting) har skam en digital, jeg ikke kan finde ud af.
Når timer-uret tænder ( længst til V.) sluttes strømmen til timer (piller) og pilletiførslen stopper, blæseren kører nu op på fuld hastighed og herden brænder ud for ild. Når ilden er brændt ud starter timer (Rens m) og herden bliver rengjort overalt.
Når Rens m, er færdig, tændes der for timer (tænd og piller) når der er givet tilpas med piller slukker timer (piller) og tænderen kører videre til der er godt gang i fyret og timer (tænd) slukker.
Hmmmmm var det til at fatte????
Alt i alt tager det ca 6 minutter.

Billede

Jeg har også "pralet" med, at den ikke kan brænde tilbage. Er der noget jeg ikke har gennemskuet så sig gerne frem :great:
Jo..
En simpel føler der sender en lysstråle tværs igennem nedfaldsrøret.
Fungerer sådan..
Føleren sender en lysstråle gennem nedfaldsrøret - på modsatte side er der et lille spej, som reflektere lysstrålen tilbage til senderen - så længe føleren får lys tilbage er den "glad" og lader fyret køre.
Skulle fyret - af en eller anden grund brænde tilbage ""nedfalds røret fyldes med piller", brænder det kun tilbage ""fyldes med piller"" til føleren, da den har stoppet for piller, da de nåede op til føleren og brød lysstrålen. Såre simpelt - så simpelt at alle faldstoker fyr burde have sådan en..
Elektronikken til føleren er så simpel at "alle" kan finde ud af det.

Billede

Spejlet er gjort drejeligt for rengøringens skyld.

Besvar