Snegl til træpiller

Alt vedr. hjemmebyg og geniale opfindelser
Besvar
billebie
Stoker II
Stoker II
16
Indlæg: 51
Tilmeldt: 05 mar 2008 20:31
Mit fyr: KSM Multistoker 325-18i
Areal: 180
Brændsel: Træpiller
Årligt forbrug: Ved ikke endnu
Geografisk sted: Skanderborg

Snegl til træpiller

Indlæg af billebie »

Jeg har tråden til at ligge andetsteds, men her hører det vist mere hjemme :D

Hej

Jeg går med tankerne om at bygge min egen silo til træpillerne.

I den forbindelse skal pillerne først transporteres vandret for derefter at falde ned i en kasse, hvorfra de skal transporteres skråt op til magasinet.

I siloen skal pillerne som sagt transporteres vandret. Dette havde jeg tænkt at gøre med en sneglerende på ca. 3 meter. Men må pillerne have frit nedløb i renden eller skal man begrænse sig til 3 huller a ca 30 cm. Jeg tænker herpå om træpillerne er sværere at trække igennem end korn ville være.

Nogle erfaringer med dette?

Ang den skrå kornsnegl: Kan denne trække pillerne? Hvad med hastigheden i sneglen er den for stor? Og kommer der meget smuld?

Mvh billebie

Brugeravatar
RLStyling
Stoker VI
Stoker VI
17
Indlæg: 213
Tilmeldt: 13 jan 2007 19:44
Mit fyr: Multi 22
Areal: 250
Brændsel: Træpiller/tørvepiller/brænde
Årligt forbrug: 6,5
Geografisk sted: Tranten, Støvring
Kontakt:

Re: Snegl til træpiller

Indlæg af RLStyling »

Hej

jeg ved ikke lige så meget om den vandrette snegl. men jeg har selv en kornsnegl til at transportere mine piller fra garagen og op på loftet. ca 6m snegl
jeg har en frekvensomformer til at styre min snegl. så jeg selv kan køre den op og ned i hastighed. for da jeg bare satte den direkte til strøm kørte den meget hurtigt, og pillerne blev meget mast. men efter at have sat en lille gearing på mellem snegl og motor samt at kunne styre hastigheden så virker det rigtig godt. og der er ikke synderligt smuld. men det kan godt støve en del. og pas på med ikke at lave huldet i bunden af sneglen for stor for så kan pillerne komme til at stoppe hele sneglen. da de kiler sig sammen.
håber du kunne bruge lidt af det...
M.V.H. René Lundgaard
http://www.rlstyling.dk

Herkules 24 KW kedel /Multi 22 brænder /2x Røgvender, Trækstabilisator /12m skorsten /Åben expantion 75 L /3000 L vvb. 750L akku tank m. 20m² solfanger. Hus 250 m² i et plan /Garage 75 m² /170 m2 opvarmet gulv.
Besvar